Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne
1800-P2-NZOPOS-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej.
Wyklady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami opieki nad rodzącą, noworodkiem i położnicą podczas porodu i połogu fizjologicznego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami. Zajęcia praktyczne mają na celu zdobycie umiejętności w sprawowaniu opieki połozniczej w sytuacjach prawidłowych oraz w wybranych stanach patologii ciąży. Po odbytej praktyce zawodowej student będzie przygotowany do realizacji świadczeń zdrowotnych nad kobietą rodzącą, noworodkiem i połoznicą zgodnie z procesem pielęgnowania.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach: 10h
- udział w zajęciach praktycznych: 40h
- konsultacje z nauczycielem – 1h
-przeprowadzenie zaliczenia: 1h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
-przygotowanie samokształcenia: 15h
-czytanie wskazanej literatury: 5h
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 10h
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- praktyka śródroczna: 20 h.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1: zna czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; (D.W1)
W2: zna etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; (D.W2)
W3: zna zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej; (D.W3)
W4: rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; (D.W4)
W5: zna zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; (D.W5)
W6: zna właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; (D.W6)
W7: zna standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia; (D.W7)
W8: zna reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; (D.W8)
W9. patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie (D.W14)
W10: zna cel i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz zasady planowania opieki nad kobietą w ciąży fizjologicznej; (D.W15)
W11: zna okresy porodu fizjologicznego i zasady opieki nad kobietą w okresie połogu; (D.W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U1: potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; (D.U1)
U2: potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; (D.U2)
U3: potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; (D.U3)
U4: potrafi doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; (D.U9)
U5: potrafi przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; (D.U12)
U6: potrafi wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych; (D.U13)
U7: potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia; (D.U14)
U8: potrafi dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych; (D.U15)
U9: potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; (D.U18)
U10: potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną; (D.U20)
U11: potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; (D.U22)
U12: potrafi asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych; (D.U23)
U13: potrafi oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; (D.U24)
U14: potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; (D.U26)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną; (K1)
K2: przestrzegania praw pacjenta; (K2.)
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; (K3)
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; (K4)
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; (K5.)
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; (K6)
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K7.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
Wymagania wstępne
Student kontynuujący kształcenie z pielęgniarstwa położniczego powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, fizjologii ciąży, porodu i połogu oraz fizjologii i problemów w przebiegu laktacji.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Warunkiem zaliczenia wykładów jest:
1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K7 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1-K7 (0-10 punktów, >50%).
5.Zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1- W10, U1-U14, K1-K7
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
Zajęcia praktyczne:
Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest:
1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K7 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1-K7 (0-10 punktów, >50%).
5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z zajęć praktycznych (test pisemny, na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W10
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
6. Test praktyczny - Ocena Umiejętności Położniczych (załącznik 1, punktacja 0-84)
Punktacja i ocena:
76-84 Bardzo dobry
68-75 Dobry plus
60-67 Dobry
52-59 Dostateczny plus
44-51 Dostateczny
43 i mniej Niedostateczny
Interpretacja skali oceny umiejętności położniczych:
3 pkt - działania wykonywane samodzielnie zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
2 pkt - działania wykonywane po ukierunkowaniu przez nauczyciela zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
1pkt - działania wykonywane z pomocą nauczyciela nie w pełni zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
0 pkt - działania wykonywane niezgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej
7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 3).
8. Realizacja procesu pielęgnowania w różnych sytuacjach położniczych zgodnie z obowiązującymi standardami i rekomendacjami (załącznik 2).
Samokształcenie: W1, W2, U1, K1
Praca w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej oddana terminowo (załącznik 3, 4).
Praktyki zawodowe
20 h (praktyka śródroczna) jest realizowana w placówkach szpitalnych
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.
2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
Literatura uzupełniająca:
4. Chazan B (red.) Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
5. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.
7. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012.
8. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku.
9. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku.
10. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015.
11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, 2017
12. Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006
13. Położnictwo według zasad EBM. Medycyna praktyczna 2019.
Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. 2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. Literatura uzupełniająca: 4. Chazan B (red.) Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. 5. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 7. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 8. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku. 9. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku. 10. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015. 11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, 2017 12. Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006 13. Położnictwo według zasad EBM. Medycyna praktyczna 2019. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: