Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
1800-P2-NZOPEK-S1
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta w zakresie wiedzy niezbędnej dla poznania i zrozumienia fizjologii i patologii rozwoju dziecka od okresu noworodkowego do osiągnięcia dojrzałości, zasad profilaktyki i żywienia zapewniających optymalny rozwój dziecka. Obejmuje również wiedzę z zakresu schorzeń układu oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego i schorzeń onkologicznych z uwzględnieniem odrębności wieku rozwojowego
Wykłady:
Na wykładach podejmowane są zagadnienia dotyczące:
• rozwoju psychomotorycznego, społecznego i fizycznego dzieci: okresu noworodkowego ,niemowlęcego okresu poniemowlęcego, przedszkolnego, szkolnego i dojrzewania płciowego
• metod oceny rozwoju fizycznego
• odrębności anatomicznych i czynnościowych ustroju dziecka
• karmienia naturalnego i sztucznego niemowląt. Zasad racjonalnego żywienia dzieci i młodzieży. zapotrzebowanie na witaminę D.
• szczepień ochronnych.
• profilaktyki chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym
• ostrych zakażeń górnych i dolnych dróg oddechowych w wieku rozwojowym.
• odrębności w stosowaniu leków u dzieci
• ostrej i przewlekłej biegunki u dzieci
• opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą
• bólu brzucha u dzieci.
• najważniejszych schorzeń alergologicznych u dzieci
• zakażeń układu moczowego
• niedokrwistości u dzieci.
• chorób onkologicznych w wieku dziecięcym
• stanów zagrożenia życia u noworodków.
• ostrych zatruć u dzieci.
• zespół dziecka maltretowanego
• resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dzieci
Całkowity nakład pracy studenta
Pediatria:
Bilans nakładu pracy studenta :
-udział w wykładach 25 godzin
-samokształcenie 15 godzin
- zaliczenie 1 godzina
Nakład pracy studenta wynosi 41 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS
Pielęgniarstwo pediatryczne:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
-godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 200h (wykłady 20h, zajęcia praktyczne 160h)
-godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu
- samokształcenie (25h)
- wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć
- wymagane powtórzenie materiału
- czytanie literatury
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 5h
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych: 160 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 160 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 365 h, co odpowiada
13punktom ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 160 godzin.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne w populacji pediatrycznej (D.W1.)
W2: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka maltretowanego (D.W2.)
W3: Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach: układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wątroby, trzustki, układu moczowego, układu dokrewnego oraz krwi (D.W2.)
W4: Opisuje zasady pielęgniarskiej oceny stanu zdrowia dziecka (D.W3.)
W5: Charakteryzuje poszczególne etapy prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka (D.W3.)
W6: Zna rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania w pediatrii (D.W4.)
W7: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z ostrym zapaleniem ucha środkowego (D.W13.)
W8: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zapaleniem płuc (D.W13.)
W7: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z astmą oskrzelową (D.W13.)
W8: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia ((D.W13.)
W9: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z celiakią (D.W13.)
W10: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka z niedokrwistością z niedoboru żelaza (D.W13.)
W11: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z małopłytkowością (D.W13.)
W12: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zakażeniem układu moczowego (D.W13.)
W13: Wskazuje zasady postępowania pielęgniarskiego wobec dziecka z zespołem nerczycowym (D.W13.)
W14: Omawia kompleksowe działania pielęgnacyjne wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (D.W13.)
W15: Opisuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z wrodzoną wadą serca: Tetralogia Fallota (D.W13.)
W16: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z nadciśnieniem tętniczym (D.W13.)
W17: Opisuje objawy kliniczne, sposób leczenia oraz powikłania najczęściej występujących nowotworów wieku dziecięcego (D.W13.)
W18: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z chorobą nowotworową (D.W13.)
W19: Zna patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie (D.W14.)
W20: Omawia zasady organizacji opieki pediatrycznej w Polsce (D.W10.)
W21: Wymienia objawy zagrożenia życia u dziecka (D.W1.)
W22: Opisuje zasady diagnozowania dziecka (D.W3.)
W23: Omawia zasady opieki nad dzieckiem odwodnionym (D.W2.)
W24: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z biegunką (D.W.2)
W25: Charakteryzuje grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego dziecka, w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania (D.W6.)
W26: Omawia zasady przeprowadzania testów przesiewowych wśród noworodków (D.W14.)
W27: Charakteryzuje przygotowanie dziecka, opiekę w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych: pobranie krwi, pomiar ciśnienia tętniczego, badania bakteriologiczne, usg jamy brzusznej, tomografia komputerowa, punkcja lędźwiowa, biopsja szpiku kostnego (D.W5.)
W28: Charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad dzieckiem (D.W7.)
W29: Zna reakcje chorego dziecka na chorobę i hospitalizację (D.W8.)
W30: Zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego dziecka do podmiotu leczniczego (D.W8.)
W31: Omawia patofizjologię i objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka i wcześniaka (D.W14.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki (D.U1.)
U2: Prowadzi poradnictwo w dotyczące wad rozwojowych, chorób wieku dziecięcego oraz uzależnień (D.U2.)
U4: Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób (D.U3.)
U5: Organizuje izolację chorych zakaźnie w miejscach publicznych i w warunkach domowych (D.U4.)
U6: Potrafi ocenić rozwój psychofizyczny dziecka (D.U5.)
U7: Stosuje siatki centylowe w celu oceny rozwoju dziecka (D.U5.)
U8: Potrafi ocenić ogólny stan dziecka (D.U5.)
U9: Wykrywa zaburzenia w rozwoju dziecka (D.U5.)
U10: Prawidłowo wykonuje pomiary: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, saturacji, masy ciała, wysokości ciała, obwodów (D.U5.)
U12: Prawidłowo pobiera krew, mocz, kał do badań diagnostycznych (D.U5.)
U15: Rozpoznaje objawy powikłań po punkcji lędźwiowej (D.U8.)
U16: Podaje tlen dziecku (D.U9.)
U17: Potrafi przygotować dziecko do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym (D.U12.)
U12: Potrafi dokumentować proces pielęgnowania w oddziale pediatrycznym (D.U15.)
U13: Potrafi komunikować się z chorym dzieckiem (D.U20.)
U17: Przygotowuje i wykonuje inhalację dziecku na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U18: Przygotowuje i podaje leki doustne na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U19: Przygotowuje i wykonuje enemę dziecku na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U20: Przygotowuje i podaje leki dożylne na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U21: Prawidłowo oblicza dawki leków (D.U26.)
U23: Potrafi prowadzić i ocenić bilans płynów chorego dziecka (D.U3.)
U24: Ocenia stopień bólu z wykorzystaniem odpowiednich skal (D.U24.)
U25: Wdraża postępowanie zmniejszające ból u dziecka (D.U24.)
U26: Asystuje lekarzowi podczas badania pacjenta, punkcji lędźwiowej, punkcji szpiku, trepanobiopsji (D.U23.)
U27: Umiejętnie przekazuje informację na temat stanu ogólnego dziecka członkom zespołu terapeutycznego (D.U22.)
U28: Tworzy warunki do godnego umierania oraz postępuje zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego dziecka (D.U25.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne w grupach, dyskusja, film, symulacja, opis przypadku
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca:
Kolokwia pisemne i ustne, oceniające poszczególne partie materiału, napisanie procesu pielęgnowania.
Praktyczne wykonanie zadania, obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych).
Realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej.
Końcowe zaliczenie w formie- egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (efekty uczenia się W1-W31 i U1-U28.
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru (60 pytań, czas trwania 60 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Inne wymagania zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (wykłady, zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa)
- aktywność i pozytywna postawa zajęciach
- zajęcia praktyczne – wykonanie 90% założonych do zrealizowania umiejętności, zgodnych z efektami uczenia się
- praktyka zawodowa – wykazanie się w 90% przez studenta nabytymi w procesie kształcenia umiejętnościami w zakresie pielęgniarstwa pediatrycznego
- zaliczenie pracy z zakresu samokształcenia
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa z pielęgniarstwa pediatrycznego
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020
2. Pawlaczyk B.: Zarys pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007,
3.Pawlaczyk B.: Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007,
4. Muscari M.E.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wyd. Lek. PZWL, warszawa 2010
5.Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.
6. Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: