Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
1800-P2-NZOCP-S1
Treści nauczania wykładów obejmują zagadnienia kliniczne związane z chorobami leczonymi chirurgicznie, w tym objawy, czynniki ryzyka chorób, sposoby diagnostyki, metody leczenia oraz zasady opieki okołooperacyjnej.
Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych. Treści nauczania obejmują prowadzenie wywiadu, wykonywanie badania fizykalnego i pomiarów, rozpoznawanie aktualnych i potencjalnych problemów pielęgnacyjnych i ich rozwiązywanie różnymi sposobami uwzgledniającymi stan chorego. Ponadto przygotowanie chorych do badań diagnostycznych i do zabiegu operacyjnego, opieka nad chorym po operacji, wykonywanie opatrunków, przygotowanie i podawanie leków, pielęgnowanie przetoki jelitowej oraz rehabilitacja i edukacja chorych.
Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia. Treści nauczania realizowane w oddziale/klinice są tożsame z treściami zajęć praktycznych. W odniesieniu do praktyk na bloku operacyjnym, treści nauczania obejmują zapoznanie się z organizacją pracy na bloku operacyjnym, ze specyfiką pracy pielęgniarki operacyjnej, w tym z zasadami przygotowania zespołu zabiegowego, chorego i sali operacyjnej do zabiegu, znajomością podstawowych narzędzi chirurgicznych, postępowaniem z chorym po operacji, porządkowaniem sali po zabiegu, postępowaniem z narzędziami i aparaturą oraz zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją.
Treści nauczania samokształcenia obejmują zadania pielęgniarki w profilaktyce i leczeniu zakażenia miejsca operacyjnego i odleżyn.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- wykłady: 45 godzin
- zajęcia praktyczne: 120 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 3 godziny
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
(razem 5,7 pkt. ECTS)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- samokształcenie: 40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych i praktyk: 1 godzina
- czytanie wskazanej literatury: 4 godziny
(razem 1,5 pkt. ECTS)
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu: 15 godzin (0,5 pkt. ECTS)
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych śródrocznych i wakacyjnych: 40 + 120 = 160 godzin (5,3 pkt. ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Analizuje czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku - D.W1.
W2. Przedstawia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach - D.W2.
W3. Zna i rozumie zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie chirurgicznym - D.W3.
W4. Wymienia rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania - D.W4.
W5. Zna i rozumie zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach - D.W5.
W6. Interpretuje właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania - D.W6.
W7. Przedstawia standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia - D.W7.
W8. Przedstawia reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację - D.W8.
W9. Różnicuje zasady organizacji opieki specjalistycznej (chirurgicznej oraz na bloku operacyjnym) - D.W10.
W10. Zna i rozumie zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) - D.W22.
W11. Analizuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne - D.W23.
W12. Różnicuje zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom - D.W24.
W13. Przedstawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową - D.W25.
W14. Zna i rozumie zasady obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, obejmującej monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym - D.W29.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej - D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień - D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób - D.U3.
U4. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków - D.U6.
U5. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji - D.U7.
U6. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych - D.U8.
U7. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii - D.U9.
U8. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych - D.U12.
U9. wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych - D.U13.
U10. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych - D.U15.
U11. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych - D.U16.
U12. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U13. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego - D.U18.
U14. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową - D.U19.
U15. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej - D.U21.
U16. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta - D.U22.
U17. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych - D.U23.
U18. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe - D.U24.
U19. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - D.U26.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
Zajęcia praktyczne:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Praktyki zawodowe:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz
- instruktaż
Samokształcenie:
- analiza piśmiennictwa
- uczenie wspomagane komputerem
Wymagania wstępne
Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
- posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
- wykazać się znajomością podstawowych założeń opieki pielęgniarskiej (realizowane w ramach przedmiotów: Podstawy pielęgniarstwa, Badania fizykalne, Promocja zdrowia).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1-W14, U1-U19
Do egzaminu przystępuje student, który uzyskał zaliczenie cząstkowe ze wszystkich form kształcenia. Egzamin testowy zawiera 50 pytań.
Za każdą poprawną odpowiedź przyznaje się 1 pkt.
Egzamin (test pisemny; 0-50 pkt; >60%)
Punktacja Ocena
< 60 ndst
60-69% dst
70-79% dst+
80-89% db
90-96% db+
97-100% bdb
Umiejętności praktyczne (W2-W3, W10-W14, U1-U19)
- demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych
- demonstracja wykonywana w warunkach naturalnych
- realizacja zadania
Kompetencje społeczne (K1-K7)
- obserwacja przez opiekuna z kryteriami oceny
Ocena powyższych zgodnie z kryteriami zawartymi w dzienniczku umiejętności zawodowych studenta
Praktyki zawodowe
Śródroczne i wakacyjne praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Walewska E. (red.) Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
Ścisło L. (red.) Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020.
Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Czasopismo: Leczenie Ran
Szewczyk MT, Ślusarz R. (red.): Pielęgniarstwo w chirurgii. Wybrane zagadnienia z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych. Borgis, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: