Do dyspozycji Uczelni - obowiązkowe. Gerontologia
1800-P2-Geron-S2
Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmującą się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ćwiczeniach - 10 h (0,4)
2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h (0,3)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia – 5 h (0,3)
Łączny nakład pracy: 25 h (1 punkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. pojęcia z dziedziny gerontologii oraz ich znaczenie praktyczne – B.W73.
W2. zagadnienia związane z zagrożeniem zdrowia psychicznego, fizycznego ludzi w wieku starszym i zasady udzielania pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji. B.W73
W3. zagadnienia z zakresu działań wspomagających, podejmowanych na rzecz seniorów oraz organizacje i stowarzyszenia prosenioralne. B.W73
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji, w tym interpretować programy dotyczące rozwiązywania problemów oraz działania społeczne na rzecz osób starszych w Polsce w porównaniu z działaniami podejmowanymi w Europie oraz na świecie – B.U75.
U2. prezentować własne poglądy i pomysły, wątpliwości i sugestie, głównie dotyczące problematyki ludzi starych i starości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. B.U75
U3. wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu gerontologii w planowaniu kompleksowej opieki nad osobą starszą. B.U75
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• prezentacje multimedialne,
• praca w grupach,
• studium przypadku,
• uczenie się przez doświadczenie - metoda problemowa,
• pokaz z omówieniem,
• samodzielne studiowanie literatury
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Efekty dotyczące wiedzy i umiejętności: przygotowanie i zaliczenie zadania: W1 - W3, U1-U3.
Zadanie dotyczy utworzenia prezentacji multimedialnej, zgodnie z tematem ćwiczeń.
Efekty dotyczące kompetencji-wypowiedzi ustne i obserwacja studenta K1,K2, K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. ( red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica , Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca
2.Abrams W. B., Berkow R.: Podręcznik geriatrii. MSD 1999.
3.K.Kędziora-Kornatowska, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007.
4.Talarska D.,Wieczorkowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: