Dowody naukowe w praktyce pielęgniarskiej: - w pielęgniarstwie chirurgicznym
1800-P2-Dwnch-S2
Treści nauczania obejmują:
- Źródła dowodów naukowych w pielęgniarstwie chirurgicznym.
- Prowadzenie badań, opracowanie wyników i przygotowanie pracy do publikacji.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 2 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,6 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:. Zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) - C.W8
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: Korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie - C.U6.
U2: Przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe - C.U7.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- wykład informacyjny
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia w grupach
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Przed realizacją ćwiczeń z opisywanego przedmiotu student powinien uczestniczyć w wykładach
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wykonania przydzielonego zadania – ćwiczenia w grupach
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Kózka M., Lenartowicz H. Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010
Aktualne artykuły naukowe (w tym przeglądy systematyczne, metaanalizy) z medycznych baz danych: MEDLINE, PubMed, Biblioteka Cochrana
Wytyczne ekspertów (guidelines), strony polskich i międzynarodowych organizacji/towarzystw naukowych: Polskie Towarzystwo Pielęgniarstwa Angiologicznego, Protokół ERAS (ang. enhanced recovery after surgery), ESPEN guideline i inne.
Literatura uzupełniająca – czasopisma:
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Problemy Pielęgniarstwa
Leczenie Ran
Chirurgia Polska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: