Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne 1800-P2-CHWPI-S1
Pielęgniarstwo internistyczne - przedmiot realizowany na II roku st. stacjonarnych I stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia.
WYKŁADY (25h on-line) mają na celu wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą zakresu, sposobów i zasad pielęgnowania pacjentów z internistycznymi schorzeniami układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, z chorobami metabolicznymi i nieurazowymi schorzeniami narządu ruchu.
Stałymi elementami omawianymi na wykładach są: charakterystyki typowych pacjentów ze schorzeniami internistycznymi, najczęstsze problemy pielęgnacyjne chorych w poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych, zakres i kierunki gromadzenia informacji o stanie pacjenta oraz dostosowane do rozpoznania pielęgniarskiego interwencje pielęgniarskie (z grup interwencji leczniczych, opiekuńczo - pielęgnacyjnych, edukacyjnych).
Ważnym elementem jest edukacja w określonych jednostkach chorobowych - jej obszary i treści, a także specyfika realizacji zależnie od zapotrzebowania, wieku, stanu oraz poziomu motywacji pacjenta.
W związku z pandemią koronawirusa wszystkie wykłady odbywają się zdalnie z wykorzystaniem platformy MC Teams zgodnie z pierwotnym planem zajęć.
W minimum 50% odbywają się on-line (synchronicznie), pozostały czas może zostać przeznaczony na samodzielne zapoznanie się studentów z literaturą i dostarczonymi materiałami dydaktycznymi.
W przypadku nieobecności studenta na wykładzie zobowiązany jest on do opracowania zagadnień związanych tematycznie z danym wykładem i przekazanie opracowania wg wskazań osoby prowadzącej wykłady.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE mają na celu nabycie przez studentów kompetencji niezbędnych w praktycznej opiece nad pacjentami ze schorzeniami internistycznymi w warunkach szpitalnych i pod nadzorem nauczycieli zawodu. Duży nacisk kładzie się podczas zajęć na kształtowanie aktywnej postawy studenta wobec pacjenta, przejawiającej się zaangażowaniem w poprawne i możliwie najpełniejsze rozpoznanie jego stanu, problemów, potrzeb, a następnie planowanie i realizowanie działań pielęgniarskich z uwzględnieniem zindywidualizowanego podejścia do pacjenta.
Studenci, w oparciu o posiadaną wiedzę i sprawności, doskonalą się w umiejętnościach:
- nawiązywania kontaktu interpersonalnego
- gromadzenia danych o chorym,
- stawiania diagnozy pielęgniarskiej
- planowania i dokumentowania opieki
- kreatywnego podejścia przy praktycznym rozwiązywaniu problemów pielęgnacyjnych
- wykonywania interwencji pielęgniarskich podczas aktywnego sprawowania opieki nad pacjentami internistycznymi.
W każdym dniu zajęć realizowany jest temat z zakresu praktycznych aspektów opieki w wybranych schorzeniach internistycznych.
Zajęcia praktyczne dla studentów CM w Bydgoszczy odbywają się w Klinice Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych mieszczącej się w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 im. dr. J. Biziela.
Studenci wszystkie czynności i zabiegi pielęgniarskie wykonują za zgodą i pod nadzorem nauczycieli i zatrudnionych pracowników kliniki. Obowiązuje pełne umundurowanie pielęgniarskie, bezpieczne zmienne obuwie oraz wyraźny do odczytania identyfikator.
Każda zmieniona sytuacja zdrowotna (np. ciąża) powinna zostać zgłoszona koordynatorowi przedmiotu lub osobie prowadzącej zajęcia.
W związku z pandemią Covid-19 i obowiązującymi wytycznymi, zawartymi w komunikacie nr 2 Prorektora z dnia 11 marca 2022 r obowiązuje zakaz wstępu na zajęcia praktyczne osób:
- z objawami przeziębieniowymi i/lub sugerujących możliwość infekcji wirusem SARS-CoV2,
- przebywających na izolacji/kwarantannie” nałożonej przez SANEPID (*aktualnie – jedynie przypadki izolacji),
- nie legitymujących się certyfikatem potwierdzającym odbycie kompletu szczepień przeciw Covid-19 /nie legitymujących się potwierdzonym przez lekarza statusem ozdrowieńca
- które odmawiają wykonania testu PCR w kierunku Covid-19, będącego jedynym warunkiem uczestnictwa w zajęciach dla osób nie legitymujących się certyfikatem szczepień bądź statusem ozdrowieńca.
W okresie trwania pandemii podczas zajęć praktycznych obowiązują ponadto zasady zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV2, szczegółowo regulowane przez zarządzenia (i ich aktualizacje) Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w sprawie zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wewnętrzne regulacje jednostki, w której odbywa się kształcenie praktyczne.
10 godzin wymiaru zajęć praktycznych jest przeznaczone na ćwiczenie umiejętności pielęgniarskich w zakresie opieki nad pacjentami internistycznymi w warunkach sali symulacji wysokiej wierności (SWW) przy wykorzystaniu scenariusza (Centrum Symulacji Medycznej przy ul. Kurpińskiego).
Tematyka realizowanych scenariuszy symulacji znajduje się w sekcji ZAJĘCIA PRAKTYCZNE w części B tego formularza
SAMOKSZTAŁCENIE rozwija odpowiedzialność za własny rozwój zawodowy oraz kreatywność w planowaniu opieki nad pacjentem. Polega ono na samodzielnym poszukiwaniu źródeł informacji, przyswojeniu wiedzy z zadanego zakresu tematyki oraz opracowaniu zadania problemowego w formie prezentacji PowerPoint.
Opracowanie studenta stanowi dokument i podlega archiwizacji.
Tematy zadań samokształceniowych, kryteria oceny oraz zasady dostarczania prac znajdują się w sekcji SAMOKSZTAŁCENIE w części B tego formularza.
PRAKTYKA ZAWODOWA ma na celu wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy w oddziale pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Praktyki zawodowe wakacyjne z pielęgniarstwa internistycznego (160 h) odbywają się w placówce lecznictwa stacjonarnego, a klinika/oddział, w którym student ją realizuje powinien zawierać w nazwie człon – „internistyczny” lub „chorób wewnętrznych”.
WAŻNE INFORMACJE ORGANIZACYJNE ODNOŚNIE PRAKTYK ZAWODOWYCH!!!
Przy indywidualnej organizacji praktyki (czyli wyborze placówki innej niż uczelniana lub wcześniejszego odbycia praktyki, poza terminami ustalonymi odgórnie) student samodzielnie musi uzyskać stosowne zgody:
- wstępną pisemną zgodę pionu kierowniczego placówki (Pielęgniarki Naczelnej/Dyrektora ds. Pielęgniarstwa/ Dyrektora placówki) - MIEJSCE na potwierdzenie zgody na wniosku o wydanie skierowania na praktykę/nawiązanie współpracy/zawarcie porozumienia to PODPIS PRZEDSTAWICIELA JEDNOSTKI SZKOLĄCEJ
- zgodę osoby odpowiedzialnej za realizację praktyki z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE (mgr A.Dowbór-Dzwonka) - po weryfikacji wybranej placówki (nie dotyczy placówek z zawartym porozumieniem) oraz osoby mentora (MIEJSCE NA PODPIS potwierdzający zgodę na wniosku do Pani Dziekan o zawarcie porozumienia/wydanie skierowania na praktykę TO PODPIS OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRAKTYKĘ Z DANEJ JEDNOSTKI WYDZIAŁOWEJ);
- zgodę Pani Dziekan WNoZ na zawarcie porozumienia z wybraną placówką /nawiązanie współpracy/wydanie skierowania).
Wydrukowany i wypisany wniosek - wzór na stronie Dziekanatu - podpisany przez wszystkie wymagane osoby należy kierować do Dziekanatu WNoZ w okresie pandemicznym drogą elektroniczną na wskazane w komunikacie dla studentów adresy mailowe w formie skanów/zdjęć dokumentów), załączając oświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia OC.
W związku z elektronicznym obiegiem dokumentów należy wysłać je do zatwierdzenia z odpowiednim wyprzedzeniem, optymalnie na dwa tygodnie przed ustalonym terminem praktyk.
Aby móc przeprowadzić weryfikację placówki i osoby mającej sprawować funkcję mentora, student zobligowany jest:
* wydrukować ze strony CM UMK (Wydział Nauk o Zdrowiu, sekcja STUDENT, zakładka PRAKTYKI ZAWODOWE) ,
*dostarczyć do placówki celem wypełnienia i zatwierdzenia,
*dostarczyć do osoby odpowiedzialnej za realizację praktyki następujące dokumenty:
- arkusz oceny placówki (Kryteria doboru placówki), który powinien zostać wypełniony i potwierdzony podpisem i pieczątką przez osobę z pionu kierowniczego tej placówki
UWAGA! Jeśli na praktykę zawodową do danej placówki idzie więcej niż jeden student, wystarczy uzyskanie jednego arkusza oceny tej placówki.
- arkusz oceny mentora (Kryteria doboru mentora praktyk zawodowych), którą wypełnia i potwierdza osoba mająca pełnić rolę mentora; na tym arkuszu, na dole, winna znaleźć się również pieczątka placówki, w której ta osoba jest zatrudniona.
MENTOR to osoba, która sprawuje nad studentem bezpośrednią opiekę podczas całego czasu trwania praktyki.
Aby pełnić funkcję mentora na praktykach osoba powinna spełniać określone kryteria – posiadać wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy mgr pielęgniarstwa lub posiadać specjalizację w dziedzinie mającej zastosowanie w pielęgniarstwie, oraz doświadczenie w praktycznym szkoleniu personelu pielęgniarskiego.
STUDENT ORGANIZUJĄCY INDYWIDUALNIE PRAKTYKĘ ZOBOWIĄZANY JEST WYDRUKOWAĆ ZE STRONY ZAKŁADU PIELĘGNIARSTWA INTERNISTYCZNEGO TZW. PAKIET MENTORA lub, ewentualnie, SYLABUS PRZEDMIOTU - część poświęcona praktyce zawodowej.
Pakiet/sylabus zawiera cele praktyki, zakładane efekty uczenia się, tematykę, i kryteria jej zaliczenia. Jeśli dany mentor sprawuje W TYM SAMYM CZASIE opiekę nad grupą studentów Z TEGO SAMEGO ROKU , wystarczy mu dostarczyć jeden egzemplarz pakietu mentora/sylabusa.
W związku z pandemią koronawirusa możliwość odbywania praktyk będzie zależna od aktualnej sytuacji epidemicznej.
Wpisu zaliczenia końcowego praktyk zawodowych dokonują mentorzy w książeczkach umiejętności. Wpisy powinny być dokonywane w sposób czytelny i kompletny.
Potwierdzenia odbycia i zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje osoba koordynująca praktyki w ramach jednostki (kierownik praktyk lub osoba przez nią wyznaczona).
W cyklu 2022/23:
Pielęgniarstwo internistyczne - przedmiot realizowany na II roku st. stacjonarnych I stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- projektu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena studenta podczas zajęć z pielęgniarstwa internistycznego odbywa się na podstawie weryfikacji:
- posiadanej przez niego wiedzy merytorycznej - efekty uczenia się z dziedziny wiedzy (ocena formująca – odpytywanie oraz ocena końcowa – egzamin - test pisemny)
- umiejętności wykorzystania wiedzy merytorycznej oraz wiedzy z zakresu etyki zawodu do działań praktycznych w opiece nad pacjentem - efekty z dziedziny umiejętności:
--- trafność stawiania diagnozy pielęgniarskiej oraz trafność doboru interwencji pielęgniarskiej (weryfikacja – raport z opieki - karta opieki pielęgniarskiej dla wybranego pacjenta)
--- poprawność wykonania interwencji pielęgniarskich – obserwacja przedłużona, odniesienie do obowiązujących standardów, procedur, algorytmów, check-listy
--- postawa studenta, poszanowanie praw pacjenta, empatia, zaangażowanie w opiekę, umiejętność pracy w zespole terapeutycznym – umiejętności z zakresu innych kompetencji.
- stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć).
Egzamin pisemny - test: końcowy jednokrotnego wyboru, obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych oraz samokształcenia (40 pytań, czas trwania 40 min.); do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyki zawodowej potwierdzone wpisami do dziennika umiejętności (w tym 10 h z wymiaru zajęć praktycznych w warunkach symulacji medycznej w Centrum Symulacji Medycznych)
Samokształcenie:
- zaliczenie samokształcenia uzyskuje student na podstawie oceny opracowanego, nadanego spośród kilkunastu do wyboru, zadania problemowego.
Metoda oceny i efekty kształcenia podlegające ocenie:
test - W1-W9, K1
raport z opieki –karta opieki pielęgniarskiej (W3, W7, W8, U1, U2, U8)
samokształcenie – W1, W2, W3, W4, W5, W7, U1, U2, K1
przedłużona obserwacja studenta - U1, U2 (SWW), U3, U7, U9, U10 (SWW), U11, U13, U14, U16, K1, K2, K3, K4
ocena prawidłowości wykonania interwencji pielęgniarskiej - U4, U5, U6, U12, U15
odpytywanie - W1-W9.
Zajęcia praktyczne:
W warunkach klinicznych:
- ocena postawy studenta z wykorzystaniem obserwacji, obserwacji przedłużonej (zaliczenie kompetencji społecznych w książeczce umiejętności)
• aktywność w realizacji działań na rzecz pacjenta, empatia, przestrzeganie zasad etyki zawodowej i praw pacjenta
• stosunek i zachowanie wobec innych studentów, pacjentów i członków zespołu terapeutycznego – poprawny (szacunek, zachowanie zasad kultury osobistej, lojalność, chęć
udzielania pomocy, umiejętność współpracy)
- bieżąca ocena przygotowania do zajęć – odpytywanie (przed wykonaniem procedur medycznych, w trakcie seminarium)
- bieżąca ocena poprawności wykonawstwa interwencji pielęgniarskich - w odniesieniu do obowiązujących algorytmów i standardów postępowania – obserwacja pracy studenta,
- bieżąca ocena realizowanej opieki w zakresie:
• poprawności, zakresu i trafności w rozpoznaniu stanu pacjenta, jego problemów, potrzeb
• trafności w doborze interwencji pielęgniarskich do stanu i zapotrzebowania pacjenta
• poprawności merytorycznej treści zawartych w działaniach edukacyjnych podjętych na rzecz pacjenta
- frekwencja – do zaliczenia niezbędna 100 % obecność – analiza dokumentacji zajęć
W warunkach symulacji medycznej – obecność i aktywne uczestnictwo studenta w realizacji scenariusza symulacji. Weryfikacja realizacji zadań odbywa się na podstawie check-listy, wg przyjętych dla scenariusza kryteriów.
W warunkach nauczania zdalnego – obecność i aktywność na zajęciach, bieżąca i podsumowująca ocena planów opieki w odniesieniu do przypadków pacjentów z jednostkami chorobowymi zawartymi tematyce zajęć praktycznych.
Praktyka zawodowa:
Na ocenę końcową składa się: ocena poziomu wiedzy niezbędnej w działalności praktycznej, umiejętności praktycznych, sprawności manualnej, postawy (szczegółowe kryteria zawarte są w książeczce umiejętności praktycznych i pakiecie mentora).
Samokształcenie:
Weryfikacja samokształcenia odbywa się poprzez ocenę bieżącą przygotowania do zajęć, ocenę zadania (samokształcenie kontrolowane) oraz ocenę końcową (test zaliczeniowy).
Szczegółowe kryteria oceny zadania problemowego:
- poprawność merytoryczna zawartych w opracowaniu treści;
- stopień wyczerpania tematu (obszerność treści oraz ich szczegółowość, dostosowanie treści do zagadnienia);
- samodzielność oraz podejście twórcze w planowaniu rozwiązań;
- przestrzeganie wymogów struktury, logiczność, uporządkowanie w układzie treści, estetyka.
Oceniając treść opracowania nauczyciel dla każdego z kryteriów przydziela od 0-5 pkt (max.20 pkt); do zaliczenia wymagana jest suma 12 pkt (60%).
Student, aby zostać dopuszczonym do zaliczenia końcowego powinien spełnić następujące kryteria:
- uczęszczać na zajęcia, a w przypadku absencji rozliczyć się z nieobecności, tzn. odpracować ją zgodnie z ustaleniami dokonanymi z osobą prowadzącą zajęcia/koordynatorem przedmiotu*
- rozliczyć się ze wszystkich obligatoryjnych zadań (uzyskanie zaliczenia zajęć praktycznych oraz samokształcenia).
* Zaliczanie nieobecności:
Każda absencja studenta na zajęciach wymaga odpracowania. Każdorazowo należy uzgodnić sposób zaliczenia nieobecności z osobą prowadzącą zajęcia.
Wskazane jest odpracowanie zajęć z inną grupą studentów (o ile istnieje taka możliwość). Alternatywnymi formami zaliczenia nieobecności (jeśli niemożliwe jest osobiste odpracowanie zajęć przez studenta) jest opracowanie pisemne zadanego zagadnienia lub opanowanie wiadomości z danego tematu we własnym zakresie i zaliczenie ich w formie ustnej lub pisemnej w terminie ustalonym wraz z osobą prowadzącą zajęcia.
Forma zaliczenia przedmiotu - test pisemny jednokrotnego wyboru (40 pytań), student otrzymuje 1 pkt za każdą poprawną odpowiedź.
Czas trwania testu - 40 minut (1 min/1 pytanie).
Dla uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu wymagane jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi, co stanowi 24 pkt.
Student, w przypadku niepowodzenia na egzaminie, ma prawo podejść do poprawki.
Szczegółowe kryteria ocen:
0-23 pkt - niedostateczny
24-27 pkt - dostateczny
28-30 pkt - dostateczny plus
31-34 pkt - dobry
35-37 pkt - dobry plus
38-40 pkt - bardzo dobry.
Termin egzaminu, ustalony ze starostą roku, oraz forma egzaminu jest podawany do wiadomości wszystkich studentów na roku za pośrednictwem wiadomości elektronicznej za pośrednictwem przyjętych kanałów .
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w wymiarze 160 godzin dydaktycznych (wakacyjne) mają na celu wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy w oddziale pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Mentorami podczas praktyk zawodowych powinny być osoby posiadające wykształcenie wyższe - tytuł zawodowy mgr pielęgniarstwa lub licencjat i specjalizację w dziedzinie mającej zastosowanie w pielęgniarstwie, oraz doświadczenie w praktycznym szkoleniu personelu pielęgniarskiego.
Podczas praktyk czynności i zabiegi pielęgniarskie studenci odbywają za zgodą i pod nadzorem mentorów. Obowiązuje pełne umundurowanie, bezpieczne zmienne obuwie oraz wyraźny do odczytania identyfikator.
Student może skorzystać z praktyk organizowanych przez Uczelnię (zapisy) lub odbyć je w wybranej placówce, jeśli tylko spełnia ona wymagane kryteria (arkusz oceny placówki).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Jurkowska G., Łagoda K. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2011, dodruk 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Daniluk J., Jurkowska G. (red.): Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielegniarstwa., Wyd. "Czelej", Lublin 2005.
2. Kędziora- Kornatowska K., Muszalik M., Krajewska - Kułak E., Wrońska I. (red.): Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL,W-wa 2010, dodruk 2014.
3. Kędziora - Kornatowska K., Muszalik M. (red.): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku., Wyd. "Czelej", Lublin 2007.
4. Talarska D., Zozulińska - Ziółkiewicz D.: Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2017.
5. Szczeklik A. i wsp.: Choroby wewnętrzne. Podręcznik multimedialny., Medycyna Praktyczna, Kraków 2016.
6. Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego., Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
7. Hasik J., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego., Wyd. Naukowe PWN, W-wa 2007.
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa: 1. Adamski Z. (aut.): Dietetyka kliniczna, (red.): Grzymisławski M., Wyd. PZWL, W-wa 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: