Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
1800-P2-CHPCH-S1
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym.
Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych.
Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia.
Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 150 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 160 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych i praktyk: 5 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- samokształcenie: 30 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 3 = 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 375 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 3 = 18 godzin (0,72 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 120 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych śródrocznych i wakacyjnych: 40 + 120 = 160 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
280 godzin, co odpowiada 9,3 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Analizuje czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku - D.W1.
W2. Przedstawia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach - D.W2.
W3. Zna i rozumie zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie chirurgicznym - D.W3.
W4. Wymienia rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania - D.W4.
W5. Zna i rozumie zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach - D.W5.
W6. Interpretuje właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania - D.W6.
W7. Przedstawia standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia - D.W7.
W8. Przedstawia reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację - D.W8.
W9. Różnicuje zasady organizacji opieki specjalistycznej (chirurgicznej oraz na bloku operacyjnym) - D.W10.
W10. Zna i rozumie zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS) - D.W22.
W11. Analizuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne - D.W23.
W12. Różnicuje zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom - D.W24.
W13. Przedstawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową - D.W25.
W14. Zna i rozumie zasady obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, obejmującej monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym - D.W29.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej - D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień - D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób - D.U3.
U4. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków - D.U6.
U5. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji - D.U7.
U6. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych - D.U8.
U7. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii - D.U9.
U8. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych - D.U12.
U9. wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych - D.U13.
U10. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych - D.U15.
U11. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych - D.U16.
U12. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U13. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego - D.U18.
U14. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową - D.U19.
U15. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej - D.U21.
U16. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta - D.U22.
U17. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych - D.U23.
U18. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe - D.U24.
U19. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - D.U26.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
Zajęcia praktyczne:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Praktyki zawodowe:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz
- instruktaż
Samokształcenie:
- analiza piśmiennictwa
- uczenie wspomagane komputerem
Wymagania wstępne
Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
- posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
- wykazać się znajomością podstaw klinicznych chirurgii, tj. etiopatogenezy oraz podstawowych metod diagnostyki i leczenia wybranych chorób chirurgicznych (realizowane w ramach przedmiotu: Chirurgia);
- wykazać się znajomością podstawowych założeń opieki pielęgniarskiej (realizowane w ramach przedmiotów: Podstawy pielęgniarstwa, Badania fizykalne, Promocja zdrowia).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Do egzaminu przystępuje student, który uzyskał zaliczenie cząstkowe ze wszystkich form kształcenia. Egzamin testowy zawiera 50 pytań.
Za każdą poprawną odpowiedź przyznaje się 1 pkt.
Wiedza (W1-W14, U1-U19)
Egzamin (test pisemny; 0-50 pkt; >60%)
Punktacja Ocena
< 60 ndst
60-69% dst
70-79% dst+
80-89% db
90-96% db+
97-100% bdb
Umiejętności praktyczne (W2-W3, W10-W14, U1-U19)
- demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych
- demonstracja wykonywana w warunkach naturalnych
- realizacja zadania
Kompetencje społeczne (K1-K7)
- obserwacja przez opiekuna z kryteriami oceny
Ocena powyższych zgodnie z kryteriami zawartymi w dzienniczku umiejętności zawodowych studenta
Praktyki zawodowe
Śródroczne i wakacyjne praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020.
Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Czasopismo: Leczenie Ran
Szewczyk MT, Ślusarz R. (red.): Pielęgniarstwo w chirurgii. Wybrane zagadnienia z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych. Borgis, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: