Badania fizykalne 1800-P2-BFIZYK-S1
Cele dydaktyczne przedmiotu:
Wykład ma za zadanie przygotować studenta do:
zapewnienia warunków i wyboru techniki przeprowadzania wywiadu z pacjentem,
zastosowania metod i technik badania fizykalnego,
oceny stanu skóry i jej wytworów,
oceny męskiego i żeńskiego układu moczowo-płciowego.
Tematy wykładów:
Badanie podmiotowe
Warunki prowadzenia wywiadu
OLD CART ; SAMPLE ; SOAP
Wykorzystywanie IT do badania
Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarki/położnej – nowe porada; recepta-regulacje prawne
Ocena stanu psychicznego
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studenta do badania przedmiotowego i podmiotowego niemowląt, dzieci, osób dorosłych i w wieku geriatrycznym, interpretacji i dokumentowania ich wyników, które dotyczą badania:
• Skóra, przydatki, głowa: zmysły, oko, ucho; głowa, szyja, tarczyca, jama ustna, nos, zęby, węzły chłonne;
• Narządy płciowe, badanie piersi, badanie noworodka i dziecka;
• Układ nerwowy i układ ruchu: stawy, mięśnie;
• Układ krążenia, badanie EKG, układ chłonny;
• Układ oddechowy, układ pokarmowy, jama brzuszna.
Samokształcenie ma za zadanie rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania przez studenta wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu badania fizykalnego.
Przygotowanie i opracowanie pisemne zadania:
Wykonaj badanie fizykalne osoby dorosłej lub dziecka (do wyboru),
Opisz, krótko osobę u której wykonałeś badanie,
Wymień badania fizykalne, które wykonałaś/eś,
Zapisz uzyskane wyniki badania wg. schematu SOAP,
Zaproponuj plan działania adekwatny do stanu osoby badane
W cyklu 2022/23:
Cele dydaktyczne przedmiotu: Wykład ma za zadanie przygotować studenta do: Tematy wykładów: Badanie podmiotowe Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studenta do badania przedmiotowego i podmiotowego niemowląt, dzieci, osób dorosłych i w wieku geriatrycznym, interpretacji i dokumentowania ich wyników, które dotyczą badania: • Skóra, przydatki, głowa: zmysły, oko, ucho; głowa, szyja, tarczyca, jama ustna, nos, zęby, węzły chłonne; Samokształcenie ma za zadanie rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania przez studenta wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu badania fizykalnego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną- składa się z: średnia 2 ocen (zaliczenie teoretyczne + zaliczenie praktyczne)
Część teoretyczna- Egzamin teoretyczny – test 40 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu 70% pozytywnych odpowiedzi.
Część praktyczna – egzamin OSCE
Kryteria
Zgodnie z punktacją z listy kontrolnej (check-lista), zaliczenie po wykonaniu wszystkich punktów obowiązkowych.
Samokształcenie
Kryteria oceny pracy:
- dokładny opis osoby badanej,
- szczegółowy opis wykonanego badania podmiotowego i przedmiotowego,
- usystematyzowanie danych z wywiadu zgodnie ze schematem SOAP i prawidłowe dokumentowanie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
2. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
3. Zaborowski P. Podstawy badania klinicznego. Basics in Clinical Examination. Wyd. Medipage, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
1. Krajewska- Kułak E., Szczepański M. (red.): Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
2. Bates B., Bickley L.S., Hoekelman R.A.: Wywiad i badanie fizykalne. Wyd. Springer PWN, Warszawa. 1997.
3. Bickley L.S, Szilagyi P. G. (red. Gaciong Z., Jędrusik P.): Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. Wyd. Medyczne Termedia, Poznań 2010.
4. Morrow C.B. (tłum. Rowiński W.). Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. Wyd. PZWiL 2006.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: