Badania naukowe w pielęgniarstwie. Praktyka pięlegniarska oparta na dowodach naukowych
1800-P2-BDNO-S2
Wykład i ćwiczenia poświęcone są nabyciu wiedzy i umiejętności potwierdzania naukowo i klinicznie podejmowanych interwencji opiekuńczych i wspierających pacjenta z różnymi zaburzeniami somatycznymi i psychicznymi. Samodzielne poszukiwanie optymalnych rozwiązań w udzielaniu wsparcia pacjentowi, które są poparte dowodami naukowymi i rekomendacjami.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- konsultacje: 6 godzinę
- przeprowadzenie zaliczenia: 5 godzina
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godzin, co odpowiada 4,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 17,5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 0 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 6 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14,5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 84 godziny, co odpowiada 4,2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: -
- konsultacje badawczo – naukowe: -
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): -
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 5 godzina
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 6
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: -
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 14,5 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 14,5 godzin (0,7 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 godzin (0,3 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20,5 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
25 godzin, co odpowiada 1,25 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: Zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) (C.W8)
- w pielęgniarstwie chirurgicznym, geriatrycznym, neurologicznym, onkologicznym, psychiatrycznym;
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe w pielęgniarstwie (C.U7.)
- w pielęgniarstwie chirurgicznym, geriatrycznym, neurologicznym, onkologicznym, psychiatrycznym;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań.
Metody dydaktyczne
Wykład:
• konwersatoryjny
• problemowy
Ćwiczenia:
• pokaz,
• pogadanka,
• studium przypadku
• praca z programem statystycznym np. Statistica, IBM SPSS.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw badania naukowe w pielęgniarstwie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem zintegrowanym, który obejmuje tematykę wykładów i ćwiczeń (efekty uczenia się: W1 i U1) w formie 20 pytaniowego testu jednokrotnego wyboru.
Do zaliczenia wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Ćwiczenia: zaliczenie efektów obejmujących tematykę zajęć, wymienionych w części A, 100% obecność, aktywność na zajęciach, pozytywna postawa studenta, realizacja zadań (rekomendacji).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Serafin L, Sak-Dankosky N, Wesołowska-Górniak K, Formela M. Badania naukowe. Ocena, synteza i tworzenie dowodów naukowych w praktyce pielęgniarskiej. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022
(https://edraurban.pl/ssl/book-sample-file/badania-naukowe-w-pielegniarstwie-ocena-synteza-i-tworzenie-dowodow-naukowych-w-praktyce-pielegniarskiej/pdf/badania-naukowe_.pdf).
2. Ackley Betty J., Ladwig Gail B. (red:) Zarzycka Danuta, Ślusarska Barbara. Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Przewodnik planowania opieki opartej na dowodach naukowych. GC Media House, Warszawa, 2019.
3. Muszalik M. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL, Warszawa 2020.
4. Wytyczne ekspertów (guidelines), strony polskich i międzynarodowych organizacji/towarzystw naukowych:
- rekomendacje Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Angiologicznego, Protokół ERAS (ang. enhanced recovery after surgery), ESPEN guideline,
- rekomendacje Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Onkologicznego,
- rekomendacje Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, Stowarzyszenia Pielęgniarek i Pielęgniarzy Psychiatrycznych,
- rekomendacje Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego,
- rekomendacje Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Neurologicznych.
5. Aktualne artykuły naukowe (w tym przeglądy systematyczne, metaanalizy) z medycznych baz danych: MEDLINE, PubMed, Biblioteka Cochrana CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete)
Literatura uzupełniająca – czasopisma:
1. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
2. Problemy Pielęgniarstwa
3. Leczenie Ran
4. Chirurgia Polska
5. Psychiatria Polska
6. Alkoholizm i narkomania
7. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne (The Journal of Neurological and Neurosurgical Nursing, Journal of Neuroscience Nursing, British Journal of Neuroscience Nursing, Journal of Neuroscience, International Journal of Neuroscience, Nature Reviews Neuroscience, Nature Neuroscience)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: