Zaawansowana praktyka pielęgniarska: Poradnictwo pielęgniarskie
1800-P1-ZPPPP-S2
W ramach wykładów student zapozna się z teoretycznymi podstawami diagnozowania i postępowania terapeutycznego z pacjentami zagrożonymi wystąpieniem choroby oraz chorymi przewlekle. Ponadto pozna transteoretyczny model zmiany, który można zastosować w poradnictwie i edukacji pacjentów.
W trakcie zajęć ćwiczeniowych nabędzie umiejętność przygotowywania, oceniani i wdrażania materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w poradnictwie zdrowotnym. Ponadto po-zna praktyczne wykorzystanie narzędzi oceny adaptacji pacjenta do choroby oraz przygotuje porady w oparciu o zdiagnozowane problemy zdrowotne chorych.
W cyklu 2022/23Z:
W ramach wykładów student zapozna się z teoretycznymi podstawami diagnozowania i postępowania terapeutycznego z pacjentami zagrożonymi wystąpieniem choroby oraz chorymi przewlekle. Ponadto pozna transteoretyczny model zmiany, który można zastosować w poradnictwie i edukacji pacjentów. W trakcie zajęć ćwiczeniowych nabędzie umiejętność przygo-towywania, oceniani i wdrażania materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w poradnictwie zdrowotnym. Ponadto po-zna praktyczne wykorzystanie narzędzi oceny adaptacji pa-cjenta do choroby oraz przygotuje porady w oparciu o zdia-gnozowane problemy zdrowotne chorych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin – w tym 20 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (0,8 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS)
- przeprowadzenie egzaminu: 1 (0,04 ECTS)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 46 godzin, co odpowiada 1,84 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin (0,8 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin (0,8 ECTS)
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 20 godzin (0,8 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin (0,4 ECTS)
- konsultacje: 5 godziny (0,2 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4+1 =5 godzin (0,2 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godziny, co odpowiada 4 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 + 1= 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia: 20 godziny
Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godziny, co stanowi 0,4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. Omawia założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych oraz na transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente) - B.W11.
W2. Charakteryzuje predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej - B.W12.
W3. Zna metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim - B.W13.
W4. Zna zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych - B.W22.
W5. Omawia zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych - B.W14.
W6. Omawia kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie - C.W1.
W7. Zna metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie - C.W3.
W8. Zna zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) - C.W8
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą - B.U1
U2. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej - B.U12.
U3. udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uza-leżnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente) - B.U13.
U4. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego - B.U14.
U5. wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb porad-nictwa zdrowotnego - B.U15.
U6. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich - B.U16.
U7. Zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki - C.U2.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i dzia-łań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglą-dowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów dzia-łalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywa-niem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związa-nych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadcze-nia zdrowotne
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: symulacja medyczna, praca z książką, analiza przypadku, giełda pomysłów, pogadanka
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test składający się z 20 pytań. Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.
20-19 pkt – bardzo dobry
18 pkt - dobry plus
17-16 pkt - dobry
15 pkt - dostateczny plus
14-13 pkt - dostateczny
12-0 pkt - niedostateczny
Warunkiem dopuszczenia do testu jest 100% udział w wykładach i ćwiczeniach oraz aktywny udział podczas ćwiczeń i opracowanie raportów końcowych zgodnie z wymaganiami prowadzących.
W przypadku braku uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Test pisemny: W1 – W8, U1-U6
Ćwiczenia: U1 – U7
Aktywność i uczestnictwo w zajęciach: K1-K5
Praktyki zawodowe
Literatura
.Sierakowska M., Wrońska I. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2014
2. Kubica A, Ratajska A, Sinkiewicz W i wsp. Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):78-83.
3. Ratajska A, Kubica A. Co leży u podłoża złej współpracy lekarz-pacjent? - spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):84-87.
4. Kubica A, Grześk G, Sinkiewicz W. i wsp. Compliance, concord-ance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):54-57
5. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnic-two PWN, Warszawa 2005
W cyklu 2022/23Z:
1. Sierakowska M., Wrońska I. Edukacja zdrowotna w prakty-ce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2014 2. Kubica A, Ratajska A, Sinkiewicz W i wsp. Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):78-83. 3. Ratajska A, Kubica A. Co leży u podłoża złej współpracy lekarz-pacjent? - spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):84-87. 4. Kubica A, Grześk G, Sinkiewicz W. i wsp. Compliance, concord-ance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):54-57 5. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnic-two PWN, Warszawa 2005
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: