Zaawansowana praktyka pielęgniarska: Opieka i edukacja w chorobach przewlekłych: - w leczeniu żywieniowym
1800-P1-ZPPO2-S2
W wyniku realizacji przedmiotu student poszerza posiadaną wiedzę i nabywa nowe umiejętności, m.in. w zakresie: pielęgnacji gastrostomii, jejunostomii, doboru diety i zasad podaży diety, pielęgnowaniu cewnika naczyniowego, mieszanin odżywczych stosowanych w żywieniu pozajelitowych, profilaktyki zakażeń odcewnikowych, powikłań metabolicznych, edukacji chorych.
Treści nauczania obejmują:
ocenę stanu odżywienia;
metody leczenia żywieniowego;
sposoby dostępu do przewodu pokarmowego;
rodzaje diet przemysłowych;
zasady pielęgnowania chorych z założonym zgłębnikiem do odżywiania;
powikłania żywienia dojelitowego;
cewnikowanie żył centralnych, pielęgnowanie cewników, zakażenia odcewnikowe;
rodzaje mieszanin odżywczych;
powikłania żywienia pozajelitowego;
opieka zespołu żywieniowego nad chorym w warunkach domowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,75 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 12 + 3 = 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 12 + 3 = 15 godzin (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 godzin, co odpowiada wartości 0,3 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Omawia zasady współpracy z zespołem żywieniowym w planowaniu i realizacji metod, technik oraz rodzajów żywienia dojelitowego i pozajelitowego w ramach profilaktyki powikłań - B.W45.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1. wykorzystywać standaryzowane narzędzia w przeprowadzaniu oceny stanu odżywienia pacjenta - B.U49.
U2. monitorować stan ogólny pacjenta w czasie leczenia żywieniowego - B.U50.
U3. prowadzić żywienie dojelitowe z wykorzystaniem różnych technik, w tym pompy perystaltycznej i żywienia pozajelitowego drogą żył centralnych i obwodowych - B.U51.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Wymagania wstępne
Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
wykazać się znajomością podstaw dotyczących żywienia;
wykazać się znajomością ogólnych zasad zmiany opatrunku rany, w tym znajomością zasad aseptyki i antyseptyki;
posiadać ogólną wiedzę z zakresu profilaktyki zakażeń
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Umiejętności praktyczne
- demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych
- wykonanie zadania według scenariusza realizowanego w Centrum Symulacji Medycznych
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Standardy żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Praca zbiorowa. Wyd. Scientifica 2019
Literatura uzupełniająca:
Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: