Zaawansowana praktyka pielęgniarska: Opieka i edukacja w chorobach przewlekłych: - w leczeniu ran przewlekłych i przetok
1800-P1-ZPPLR-S2
Treści nauczania obejmują:
proces gojenia ran, definicje, typy i rodzaje ran;
nowoczesne koncepcje leczenia ran;
zakażenia ran ostrych i przewlekłych;
kompleksowe postępowanie pielęgniarskie wobec chorego z raną o różnej etiologii;
diagnostykę miejscową i ocenę stanu ogólnego chorego z raną;
ocenę zachowań prozdrowotnych chorego, wsparcie psychospołeczne, rehabilitacja i edukacja chorych z raną o różnej etiologii;
rodzaje stomii jelitowych i przyczyny ich wyłaniania;
powikłania stomii jelitowych;
sposoby zaopatrywania stomii jelitowych;
edukacja i wsparcie psychospołeczne chorego ze stomią.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 10 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 10 godzin
- przygotowanie do praktyk: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 12 + 3 = 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 12 + 3 = 15 godzin (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych śródrocznych: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
30 godzin, co odpowiada wartości 1 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Przedstawia metody oceny ran przewlekłych i ich klasyfikację - B.W38.
W2. Omawia nowoczesne metody terapii i rolę hiperbarii tlenowej oraz terapii podciśnieniowej w procesie leczenia najczęściej występujących ran przewlekłych, w szczególności owrzodzeń żylnych, owrzodzeń niedokrwiennych, odleżyn, odmrożeń, zespołu stopy cukrzycowej - B.W39.
W3. Omawia zasady doboru opatrunków w leczeniu ran przewlekłych - B.W40.
W4. Zna zasady przygotowania pacjenta i jego rodziny w zakresie profilaktyki występowania ran oraz ich powikłań - B.W41.
W5. Rozumie zasady oceny funkcjonowania przetoki jelitowej i moczowej oraz ich powikłań - B.W42.
W6. Przedstawia zasady przygotowania pacjenta z przetoką jelitową i moczową oraz jego rodziny do samoobserwacji i samoopieki oraz zasady doboru sprzętu stomijnego i jego refundacji - B.W43.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1. oceniać i klasyfikować rany przewlekłe - B.U40.
U2. dobierać opatrunki z uwzględnieniem rodzaju i stanu rany - B.U41.
U3. przygotowywać pacjenta i jego rodzinę do profilaktyki, samokontroli i pielęgnacji rany - B.U42.
U4. stosować nowoczesne techniki pielęgnacji przetok jelitowych i moczowych - B.U43.
U5. przygotowywać pacjenta ze stomią do samoopieki i zapewniać doradztwo w doborze sprzętu stomijnego - B.U44.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Praktyki zawodowe:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz
- instruktaż
Wymagania wstępne
Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
wykazać się znajomością ogólnych zasad zmiany opatrunku rany, w tym znajomością zasad aseptyki i antyseptyki;
posiadać ogólną wiedzę z zakresu profilaktyki zakażeń;
wykazać się znajomością podstaw klinicznych schorzeń jelita cienkiego i grubego;
wykazać się znajomością ogólnych założeń opieki okołooperacyjnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy zawiera 50 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaje się 1 pkt. Student uzyskuje ocenę pozytywną za uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi.
Zaliczenie z oceną (test pisemny; 0-50 pkt; >60%)
Punktacja Ocena
< 60 ndst
60-69% dst
70-79% dst+
80-89% db
90-96% db+
97-100% bdb
Umiejętności praktyczne
- demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych
- demonstracja wykonywana w warunkach naturalnych
- realizacja zadania
Kompetencje społeczne (K1-K7)
- obserwacja przez opiekuna z kryteriami oceny
Ocena powyższych zgodnie z kryteriami zawartymi w dzienniczku umiejętności zawodowych studenta
Praktyki zawodowe
Śródroczne praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Szewczyk M.T., Jawień A. (red.): Leczenie ran przewlekłych. Wyd. Med. PZWL, Warszawa 2019.
Banasiewicz T., Krokowicz P., Szczepkowski M. (red.) Stomia. Prawidłowe postępowanie chirurgiczne i pielęgnacja. Termedia, Poznań 2017
Literatura uzupełniająca:
Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Czasopismo: Leczenie Ran
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: