Zaawansowana praktyka pielęgniarska: Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w cukrzycy
1800-P1-ZPOC-S2
Przedmiot realizowany na I roku w I semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) i 10 h ćwiczeń (w tym 5h w CSM) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego.
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z cukrzycą typu II.
Wykłady pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia cukrzycy oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem.
W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia:
Wykłady:
1.Udział pielęgniarki w rozpoznawaniu problemów pacjenta z cukrzycą.
2.Rozpoznawanie stopnia motywacji chorych na cukrzycę do podjęcia zmian w zakresie dietoterapii.
3.Wpływ aktywności fizycznej na funkcjonowanie pacjentów z cukrzycą i edukacyjna rola pielęgniarki w niefarmakologicznych metodach leczenia.
4.Przygotowanie pacjentów z cukrzyca do samoopieki, samopielęgnacji i odpowiedzialności za własny stan zdrowia.
5.Zadania opiekuńczo-pielęgnacyjne wobec pacjentów z rozpoznaną mikroangiopatią cukrzycową.
Ćwiczenia
1.Rola pielęgniarki w diagnozowaniu zagrożeń zdrowotnych pacjenta z cukrzycą;
2.Zakres wybranych metod edukacji zdrowotnej i formy ich zastosowania w pracy z pacjentem z cukrzycą
3.Planowanie i koordynowanie opieki nad pacjentem chorym na cukrzycę;
4.Rozpoznanie stopnia motywacji pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia;
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany na I roku w I semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) i 10 h ćwiczeń (w tym 5h w CSM) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego. Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z cukrzycą typu II. Wykłady pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia cukrzycy oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem. W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia: Wykłady: 1.Udział pielęgniarki w rozpoznawaniu problemów pacjenta z cukrzycą. 2.Rozpoznawanie stopnia motywacji chorych na cukrzycę do podjęcia zmian w zakresie dietoterapii. 3.Wpływ aktywności fizycznej na funkcjonowanie pacjentów z cukrzycą i edukacyjna rola pielęgniarki w niefarmakologicznych metodach leczenia. 4.Przygotowanie pacjentów z cukrzyca do samoopieki, samopielęgnacji i odpowiedzialności za własny stan zdrowia. 5.Zadania opiekuńczo-pielęgnacyjne wobec pacjentów z rozpoznaną mikroangiopatią cukrzycową. Ćwiczenia 1.Rola pielęgniarki w diagnozowaniu zagrożeń zdrowotnych pacjenta z cukrzycą; 2.Zakres wybranych metod edukacji zdrowotnej i formy ich zastosowania w pracy z pacjentem z cukrzycą 3.Planowanie i koordynowanie opieki nad pacjentem chorym na cukrzycę; 4.Rozpoznanie stopnia motywacji pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot realizowany na I roku w I semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) i 10 h ćwiczeń (w tym 5h w CSM) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego. Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z cukrzycą typu II. Wykłady pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia cukrzycy oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem. W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia: Wykłady: 1.Udział pielęgniarki w rozpoznawaniu problemów pacjenta z cukrzycą. 2.Rozpoznawanie stopnia motywacji chorych na cukrzycę do podjęcia zmian w zakresie dietoterapii. 3.Wpływ aktywności fizycznej na funkcjonowanie pacjentów z cukrzycą i edukacyjna rola pielęgniarki w niefarmakologicznych metodach leczenia. 4.Przygotowanie pacjentów z cukrzyca do samoopieki, samopielęgnacji i odpowiedzialności za własny stan zdrowia. 5.Zadania opiekuńczo-pielęgnacyjne wobec pacjentów z rozpoznaną mikroangiopatią cukrzycową. Ćwiczenia 1.Rola pielęgniarki w diagnozowaniu zagrożeń zdrowotnych pacjenta z cukrzycą; 2.Zakres wybranych metod edukacji zdrowotnej i formy ich zastosowania w pracy z pacjentem z cukrzycą 3.Planowanie i koordynowanie opieki nad pacjentem chorym na cukrzycę; 4.Rozpoznanie stopnia motywacji pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
- przeprowadzenie egzaminu 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 h, co odpowiada 1,3 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach: 10 h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 h, co odpowiada 1, ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 8 h
- udział w zaliczeniu: 2 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
B.W12. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej;
B.W32. zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy,
B.W33. patomechanizm cukrzycy oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej;
B.W48. wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich;
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
1. B.U11. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą;
2. B.U12. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej;
3. B.U16. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich;
4. B.U24. stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej;
5. B.U34. wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów;
6. B.U35. planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę;
7. B.U36. motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1) dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
2) formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
3) okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
4) rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
5) ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
Metody dydaktyczne
Metody podające, problemowe i eksponujące:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków
• prezentacja filmów
Metody dydaktyczne w kształceniu online:
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Metody dydaktyczne podające:
wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Do sprawnej realizacji przedmiotu wymagana jest wiedza wyjściowa z zakresu:
- anatomii, fizjologii i patofizjologii układu regulacji hormonalnej i metabolicznej zawiadującego gospodarką węglowodanową, tłuszczową, białkową,
- podstaw klinicznych cukrzycy.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda: sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru
Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: udzielenie 60 % poprawnych odpowiedzi
Kryteria oceny:
100% obecność na zajęciach, osiągnięcie założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności, ocena:
bdb – 96-100%
ponad db – 86-95%
db – 76-85%
ponad dost – 66 – 75%
dost – 60-65%
Metody i kryteria oceniania zajęć praktycznych na podstawie weryfikacji frekwencji na zajęciach, ciągłej ocenie aktywności studentów na zajęciach na podstawie gotowości do nawiązania konwersacji, końcowa ocena opiera się na weryfikacji wiedzy merytorycznej i umiejętności jej wykorzystywania do twórczego rozwiązywania zadań problemowych, dotyczących sposobów realizacji opieki wobec pacjentów z cukrzycą typu II
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Szewczyk A., Pielęgniarstwo Diabetologiczne, Wyd. PZWL, W-wa 2013
2. Daniluk J., Jurkowska G. (red.), Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa, Wyd. Czelej, Lublin 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Górajek – Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, W-wa 2007.
2. Kruk-Kupiec G.; Pielęgniarstwo diabetologiczne przedstawione w aspekcie kwalifikacji i przygotowania do edukacji terapeutycznej. Standardy Medyczne, tom 8 ,27, 2006
3. Strojek K, Grzeszczak W. Insulinoterapia chorych na cukrzycę typu II. Via media 2004
4. Tatoń J.: Postępowanie w cukrzycy typu II oparte na dowodach. PZWL Wydawnictwo lekarskie 2004
5. Tatoń J.: Intensywne leczenie cukrzycy typu I. PZWL Wydawnictwo lekarskie 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: