Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w pielęgniarstwie
1800-P1-ZAR1-S2
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi pielęgniarskie, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 h (0,2 ECTS)
- udział w wykładach: 15 h (0,6 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia wykładu: 1 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 h, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się z materiałami umieszczonymi na platformie e-learningowej
- czytanie wskazanej literatury
Łączny nakład pracy studenta wynosi 19 h, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania - przygotowanie do zaliczeń 10 h (0,4 pkt. ECTS).
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W11.)
W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W12.)
W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W12., A.W13.)
W4: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa (A.W15., A.W17.)
W5: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego oraz teorię i zamierzenia zarządzania zmianą (A.W18.)
W6: Porusza podstawowe problemy związane z planowaniem i zarządzaniem personelem (A.W19.)
W7: Przedstawia oraz opisuje podstawowe zasady zarządzania jakością (A.W22.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi dobrać strukturę organizacyjną do specyfiki działalności i otoczenia danej placówki medycznej (A.U.8)
U2: Potrafi dobrać odpowiedni styl kierowania do zadań, cech zespołu i otoczenia placówki medycznej (A.U.9)
U3: Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów wykonujących działalność leczniczą (A.U7.)
U4: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie rekrutacji, selekcji i adaptacji (A.U10.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)
K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych ponosząc odpowiedzialność za realizowane świadczenia zdrowotne (K.2., K.5.)
K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu (K.3.)
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji i zarządzania opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie testu obejmującego treści wykładów (zaliczenie >60%, 0-15 pkt.); W1- W7, U4, K1, K2.
2. Aktywność na zajęciach; K1-K3.
3. Egzamin końcowy pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń (0-40 pkt.; >60%); W1-W7, U1-U4, K1-K3 (efekty kształcenia przewidziane dla części wykładowej).
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.
Literatura
Literatura podstawowa:
• D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
• M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
• M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
• P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Literatura uzupełniająca:
• H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
• K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: