Poradnictwo zdrowotne 1800-P1-PZDR-S2Z
Wykłady stanowią teoretyczne w prowadzenie do ćwiczeń i obejmują nastepujace treści:
1.Teoretyczne podstawy poradnictwa w pracy pielęgniarki
2.Komunikacja interpersonalna w poradnictwie zdrowotnym
3.Predykatory zdrowego funkcjonowania: poczucie koherencji, umiejscowienie kontroli zdrowia oraz poczucie własnej skuteczności.
4. Model Transteoretyczny Prochaski i DiClemente.
5.Podstawy teoretyczne prowadzenia poradnictwa dla chorych przewlekle i ich rodzin.
Ćwiczenia sa realizowane w formie IV modułów obejmujacych :
Moduł I : Umiejętności poradnicze w pracy pielęgniarki
1.Warsztat: Ocena umiejętności poradniczych
2.Komunikacja interpersonalna w poradnictwie zdrowotnym
3.Analiza przydatności materiałów edukacyjnych dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego
4.Wykorzystanie Internetu dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego
5.Zasady przygotowywania prezentacji dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego.
Moduł II : Predyktory zdrowego funkcjonowania
1. Narzędzia do oceny zasobów: Poczucia koherencji- SOC-29 ,umiejscowienia kontroli zdrowia- MHLC- i poczucia własnej skuteczności GSSE.
2.Tworzenie profilu w oparciu o predykatory zdrowego funkcjonowania- wytyczne dla poradnictwa zdrowotnego.
3.Zachowania zdrowotne- Kwestionariusz IZZ.
Moduł III: Poradnictwo w wybranych problemach zdrowotnych
1.Warsztat: Jak pracować z osobą uzależnioną w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i DiClemente.
2.Narzędzia służące do oceny uzależnienia w różnych sytuacjach zdrowotnych.( Kwestionariusz Fagerstroma, AUDIT, Kwestionariusz CAGE)
3.Warsztat: Poradnictwo w zakresie radzenia sobie ze stresem
4.Warsztat: Zespół wypalenia zawodowego
Moduł IV: Poradnictwo zdrowotne w chorobach przewlekłych
1.Teoria Doroty Orem – przygotowanie pacjenta do samoopieki i samopielęgnacji oraz adaptacja do choroby. Narzędzia służące do oceny przystosowania pacjenta do choroby.
2.Tworzenie profilu pacjenta w chorobie przewlekłej w oparciu o badania zasobów: SOC-29, MHLC, GSSE.
3.Zasady tworzenia programów edukacyjnych w chorobach przewlekłych.
Efekty kształcenia
Przygotuje materiały edukacyjne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego
Oszacuje zasoby ( poczucie koherencji, umiejscowienie kontroli zdrowia, poczucie własnej skuteczności) w oparciu o badania Kwestionariuszowe.
Diagnozuje zagrożenie uzależnieniami
Prowadzi poradnictwo osób zagrożonych i uzależnionych w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i Diclemente
Oceni adaptację pacjenta do choroby
Prowadzi poradnictwo zdrowotne dla pacjentów i ich opiekunów w chorobach przewlekłych
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu składa się z dwóch części : wykłady zaliczane są na podstawie testu wielokrotnego wyboru natomiast ćwiczenia polegają na zaliczeniu poszczególnych modułów:
Zaliczenie modułu I : Przygotowanie dowolnej formy materiału, który może być wykorzystany w poradnictwie zdrowotnym
Zaliczenie modułu II : Przygotowanie profilu osoby zdrowej.
Zaliczenie modułu III: Przygotowanie porady dla osoby uzależnionej lub w zakresie radzenia sobie ze stresem w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i Di Clemente
Zaliczenie modułu IV: Opracowanie profilu osoby przewlekle chorej dla potrzeb prowadzenia działań poradniczych.
Literatura
1.Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005.
2.Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia, Wydawnictwo Czelej 2008.
3.Antonovsky A.: Rozwikłanie tajemnicy zdro¬wia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachoro¬wać. Fundacja IPN, Warszawa 1995.
4.Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia , Pracownia Testów Psychologicznych, PTP Warszawa 2001.
5.Kaplun A, Promocja zdrowia w chorobach przewlekłych, Instytut Medycyny Pracy Łódź 1997.
6.Henszen I, Sęk H., Psychologia zdrowia, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007.
7.Kawczyńska-Butrym Z., Diagnoza pielęgniarska, Wydawnictwo PZWL Warszawa 1999.
8. Materiały przygotowane przez Katedrę Zakład Promocji Zdrowia
9.Łuszczyńska A., Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczą, GWP Gdańsk 2004.
10.Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT. Przewodnik dla Podstawowej Opieki Zdrowotnej, WHO Warszawa PARPA 2002,
11.Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007.
12.Telson M. i współ., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. GWP Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: