Pielęgniarstwo europejskie 1800-P1-PEUR-N2
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z:
1. Zagrożeniami zdrowia i prognozami epidemiologicznymi w krajach Unii Europejskiej.
2. Najwybitniejszymi postaciami pielęgniarstwa europejskiego.
3. Systemami opieki pielęgniarskiej w wybranych krajach Europy Zachodniej.
4. Międzynarodowymi standardami kształcenia i kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, w tym w Polsce i Unii Europejskiej.
5. Stanem badań pielęgniarskich w krajach europejskich na tle pielęgniarstwa światowego.
6. Rolami i zadaniami międzynarodowych stowarzyszeń pielęgniarskich
7. Organizacjami pielęgniarskimi krajowymi i zagranicznymi.
8. Regulacjami prawnymi dotyczącymi zawodu pielęgniarki w krajach Wspólnoty Europejskiej. Dyrektywami
9. Strukturą i zasobami pielęgniarstwa polskiego i w pozostałych państwach UE.
10. Migracją pielęgniarek.
11. Pielęgniarstwem opartym na dowodach naukowych (Evidence Based Practice).
12. Możliwością zastosowania dowodów naukowych w praktyce.
Ćwiczenia poświęcone są
1. Etapom i determinantom rozwoju pielęgniarstwa europejskiego.
2.Istocie i modelom opieki pielęgniarskiej w krajach Europy Zach.
3.Rolom zawodowym pielęgniarek w krajach Europy Zach. i w Polsce
4.Randze zawodowej, społecznej i naukowej pielęgniarstwa.
5. Społecznym, medycznym i naukowym obszarom działania pielęgniarki europejskiej.
6.Osobowemu, etycznemu i religijnemu wymiarowi pielęgniarstwa.
7. Interakcji pielęgniarki polskiej i zachodnioeuropejskiej z lekarzem.
8.Pracy pielęgniarki w zespole.
9. Procesowi pielęgnowania w pielęgniarstwie europejskim. Dokumentacji procesu
10. Kształceniu podyplomowemu i doskonaleniu zawodowemu pielęgniarek w Europie
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent:
A.W4. zna przepisy prawne dotyczące zawodu, systemów kształcenia i nabywania kwalifikacji zawodowych pielęgniarki w Polsce i w Unii Europejskiej;
A.W5. charakteryzuje systemy opieki pielęgniarskiej w Unii Europejskiej i wyjaśnia zasady funkcjonowania pielęgniarstwa na świecie;
A.W6. różnicuje systemy kształcenia przed- i podyplomowego pielęgniarek w poszczególnych krajach Unii Europejskiej;
A.W7. zna rolę i obszary działania pielęgniarskich stowarzyszeń i organizacji międzynarodowych oraz krajowych, np. Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego (PTP), International Council of Nurses (ICN), European Federa-tion of Nurses (EFN), Europejskiej Grupy Pielęgniarek Badaczy (WENR);
A.W8. omawia procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Unii Europejskiej;
A.W9. zna rolę WHO i ICN w rozwoju pielęgniarstwa;
W zakresie umiejętności absolwent:
A.U3. analizuje obszary działania pielęgniarstwa polskiego, europejskiego i światowego;
A.U4. stosuje w pracy zawodowej przepisy prawa europejskiego dotyczące pielęgniarstwa;
A.U5. korzysta z informacji oraz danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie;
A.U6. określa, zgodnie ze strategią europejską, kierunek badań naukowych w pielęgniarstwie;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
B.K1. ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych;
B.K2. krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
B.K4. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań;
B.K5. ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką;
B.K6. przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej;
B.K7. dba o wizerunek własnego zawodu.
Kryteria oceniania
egzamin - test
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność studentów na zajęciach)
przygotowanie przez studentów projektów tematycznych w PowerPoint,
100% obecność na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie zaplanowano
Literatura
Literatura podstawowa:
• Quinn D.S. Russell S. : Nursing. The European Dimension. Scutari Press 1996
• Damant M., Martin C., Openshov S.: Pielęgniarstwo w praktyce ogólnej. Warszawa 1997
• Krause K.,Astedt – Kurki P.: International Perspectives on Nursing. Tampere 1996
• Wrońska I.: Uniwersyteckie kształcenie pielęgniarek. Z doświadczeń polsko- szwedzkich. Lublin AM 1998
• Wrońska I., Mariański ., Wartości życiowe młodzieży. AM Lublin 1999
• Tunning Educational Structure In Europe. Bruksela 2003
• Procedura uznawania kwalifikacji pielęgniarek NRPiP, Warszawa 2005
• Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Studium współczesnego pielęgniarstwa. Warszawa 1997
• Dyrektywy: 36/ 2005, 452 / 77, 453/77, 36/ 2005
• Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 6 lipca 1996 r. ze zmianami
• Wybrane zagadnienie z pielęgniarstwa europejskiego. Pod redakcją Ireny Wrońskiej i Elżbiety Krajewskiej-Kułak, Czelej, Lublin 2007,
• Projekt NEXT, NRPiP, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
• Poznańska S. Pielęgniarstwo wczoraj i dziś. PZWL Warszawa 1988
• Poznańska S., Płaszewska - Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001
Czasopisma:
• Pielęgniarstwo XXI wieku
• Pielęgniarka i Położna
• Problemy pielęgniarstwa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: