Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej: Przedmiot do wyboru: Język migowy 1800-P1-PDWM-S1L
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka migowego, przyczyn zaburzeń słuchu i mowy. Ponadto kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób głuchych, omówienie zasad savoir-vivre.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych
z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą głuchą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny, praktyczny 80%.
Przedłużona obserwacja 20%.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%.
Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące
1. Kosiba, O., Grenda, P. (2011). Leksykon języka migowego. Bogatynia. Wydawnictwo Silentium
Piśmiennictwo uzupełniające
1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72.
2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź
3. Pease, A. B. (2007). Mowa ciała. Poznań, Rebis
4. Błeszczyński, J. (red.) (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków, IMPULS
5. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA.
6. Stewart J. (2008) Mosty zamiast murów Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: