Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej:Przedmiot do wyboru:Współpraca w zespołach opieki zdrowotnej
1800-P1-NZPOWZ-S1Z
Ćwiczenia:
1. Specyfika zespołu jako grupy.
2. Efektywność kierowania zespołem pracowniczym.
3. Zespół pracowniczy wobec zmian: kultury organizacyjnej, organizacji, nowych technologii.
4. Metody planowania i usprawniania pracy własnej i zespołowej. Źródła niesprawności
5. Komunikacja w zespole pracowniczym.
6. Znaczenie konfliktów dla funkcjonowania organizacji.
7. Techniki negocjowania w kierowaniu zespołami pracowniczymi. 3 Podejmowanie decyzji w zespole
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
30 h = 1 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury
- przygotowanie się do zaliczenia
15 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 45 h = 1,5 ECTS
Dla naboru 2025/2026
. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ćwiczeniach – 15 h
15 h = 0,7 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury
- przygotowanie się do zaliczenia – 20h
20 h = 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 35 h = 1,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: priorytety pracy zespołowej i czynniki wpływające na efektywność pracy zespołu C.W43
W2: znaczenie motywacji członków zespołu dla jakości i efektywności pracy C.W44
W3: rolę przywództwa i style zarządzania w pracy zespołowej oraz ich wady i zalety C.W45
W4: proces podejmowania decyzji w zespole C.W46
W5: metody samooceny pracy zespołu C.W47
W6: czynniki zakłócające pracę zespołową i metody rozwiązywania konfliktów w zespole C.W48
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: analizować korzyści wynikające z pracy zespołowej; C.U53
U2: korzystać z wybranych modeli organizowania pracy własnej i zespołu; C.U54
U3: wskazywać sposoby rozwiązywania problemów członków zespołu; C.U55
U4: planować pracę zespołu i motywować członków zespołu do pracy, C.U56
U5: identyfikować czynniki zakłócające pracę zespołu i wskazywać sposoby zwiększenia efektywności w pracy zespołowej, C.U57
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1 samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
K2 ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
K3 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
- zajęcia praktyczne
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe: W1-W6, U1-U5 (zaliczenie >60%)
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie min. 60% z zaliczenia końcowego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rzepka B. Efektywna komunikacja w zespole. Edgard. Warszawa 2014
2. Kęsy M., Relacje i komunikacja w świecie medycznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
3. Ksykiewicz-Dorota A. (red.), Zarządzanie w pielęgniarstwie: podręcznik dla studentów studiów magisterskich Wydziałów Pielęgniarstwa oraz Wydziałów Nauk o Zdrowiu. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Dobska M., Zarządzanie podmiotem leczniczym. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: