Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskej: Podstawy pielęgniarstwa
1800-P1-NZPOPPP-S1L
Wykłady.
Podstawy Pielęgniarstwa to przedmiot, w ramach którego student poznaje społeczno- zawodowe role współczesnego pielęgniarstwa oraz kierunki rozwoju tej profesji, a także czynniki warunkujące ten rozwój.
W trakcie wykładów student zapoznaje się z klasycznymi modelami i teoriami w pielęgniarstwie, które stanowią podstawę w rozwoju naukowego pielęgniarstwa oraz stanowią przewodniki po praktyce. Podstawowe teorie omawiane na poziomie studiów licencjackich to: teoria środowiskowa Florence Nightingale, systemowe oraz teorie, które skupiają się na ocenie stopnia deprywacji ludzkich potrzeb jak np. teoria V. Hendreson. To teoria V. Henderson bazuje na teorii potrzeb A. Maslova a studentom pielęgniarstwa pozwoli na poznanie podstawowych potrzeb zdrowotnych jednostki, dokonywania hierarchii ważności i sposobów ich zaspakajania.
Również w trakcie wykładów student pozna podstawową metodę pracy jaką jest proces pielęgnowania i wszystkie etapy tego procesu. Poznaje zasady gromadzenia danych i analizy danych pod kątem postawienia diagnozy pielęgniarskiej. Stawiając diagnozę uczy się korzystania z klasyfikacji diagnoz i praktyki pielęgniarskiej by zaplanować opiekę w oparciu o działania poparte naukowo.
Ćwiczenia.
W trakcie ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich student poznaje zasady i techniki wykonywania zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej. Zdobywa te umiejętności w warunkach symulowanych natomiast na zajęciach praktycznych i praktykach ma możliwość wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń w opiece nad pacjentami.
Przedmiot stanowi podstawę do zdobywania wiedzy i umiejętności z pielęgniarstw klinicznych.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady I rok II semestr 15 h 1. Klasyczne teorie pielęgniarstwa – klasyfikacje i rola teorii i modeli w pielęgniarstwie praktycznym i naukowym. 2. Kanony pielęgniarstwa F. Nightingale i teorie środowiskowe. 3. Teorie systemowe C. Roy, B. Neumann 4. Teorie oparte na analizie ludzkich potrzeb V. Henderson, D. Orem 5. Teorie relacji interpersonalnych w pielęgniarstwie - H. Peplau 6. Analiza potrzeb i problemów opiekuńczych w zależności od zaburzeń stanu pacjenta.
Ćwiczenia I rok II semestr 105 h 1. Obliczanie dawek leków. 2. Zakładanie „motylka” celem leczenia i nawadniania drogą podskórną, wstrzyknięcia śródskórne. 3. Insulina w leczeniu cukrzycy, sposoby podskórnego podawania insuliny, posługiwanie się Novo-Penem, obliczanie dawek insuliny. Oznaczanie poziomu glukozy we krwi za pomocą glukometru. Wykonanie oznaczenia poziomu glukozy i ketonów w moczu za pomocą testów paskowych (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności) 4. Wstrzyknięcia domięśniowe. 5. Wiadomości ogólne o nakłuciach żylnych. Obliczanie dawek leków. 6. Pobieranie krwi do badań (m. in. OB.) za pomocą systemów zamkniętych. 7. Kaniulacja żył obwodowych, pielęgnowanie wkłucia dożylnego. Podawanie leków w bolusach przez kaniulę dożylną. 8. Przygotowanie i wykonanie wlewu dożylnego z NaCl 0,9%. Podawanie leków przez pompę infuzyjną (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności z tematów 4-8) 9. Mycie chirurgiczne rąk i zakładanie odzieży operacyjnej. 10. Zmiana opatrunku na wkłuciu centralnym, pielęgnacja portu naczyniowego. 11. Cewnikowanie pęcherza moczowego. Płukanie pęcherza moczowego. Pobieranie moczu na badanie ogólne i na posiew. Kontrola bilansu wodnego i DZM (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności) 12. Toaleta drzewa oskrzelowego za pomocą systemu otwartego i zamkniętego. 13. Prezentacja prac samokształceniowych. 14, 15 Zaliczenie semestru teoretyczne i praktyczne. Samokształcenie I rok II semestr – 10 h Przygotowanie prezentacji nt. Przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta do nakłucia j. opłucnej, otrzewnej, lędźwiowego i mostka; nakłucie doszpikowe w programie Power Point i zaprezentowanie jej na forum grupy. Zajęcia praktyczne I rok II semestr – 40 h Utrwalanie wyżej wymienionych umiejętności zdobytych w trakcie ćwiczeń, wymienionych w książeczce praktyk. 30 godzin zajęć praktycznych realizowanych w oddziałach szpitalnych w 3 terminach według rozkładu zajęć. Temat 1: Proces pielęgnowania w praktyce. Temat 2: Primary Nursing w praktyce. Temat 3: Modele pielęgnowania w praktyce. 10 godzin zajęć praktycznych realizowanych w sali symulacji wysokiej wierności (KPUKiKPPiP/CSM): Scenariusz: RKO wg aktualnych wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji.
|
W cyklu 2024/25L:
Wykłady I rok II semestr 15 h 1. Klasyczne teorie pielęgniarstwa – klasyfikacje i rola teorii i modeli w pielęgniarstwie praktycznym i naukowym. 2. Kanony pielęgniarstwa F. Nightingale i teorie środowiskowe. 3. Teorie systemowe C. Roy, B. Neumann 4. Teorie oparte na analizie ludzkich potrzeb V. Henderson, D. Orem 5. Teorie relacji interpersonalnych w pielęgniarstwie - H. Peplau 6. Analiza potrzeb i problemów opiekuńczych w zależności od zaburzeń stanu pacjenta.
Ćwiczenia I rok II semestr 105 h 1. Obliczanie dawek leków. 2. Zakładanie „motylka” celem leczenia i nawadniania drogą podskórną, wstrzyknięcia śródskórne. 3. Insulina w leczeniu cukrzycy, sposoby podskórnego podawania insuliny, posługiwanie się Novo-Penem, obliczanie dawek insuliny. Oznaczanie poziomu glukozy we krwi za pomocą glukometru. Wykonanie oznaczenia poziomu glukozy i ketonów w moczu za pomocą testów paskowych (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności) 4. Wstrzyknięcia domięśniowe. 5. Wiadomości ogólne o nakłuciach żylnych. Obliczanie dawek leków. 6. Pobieranie krwi do badań (m. in. OB.) za pomocą systemów zamkniętych. 7. Kaniulacja żył obwodowych, pielęgnowanie wkłucia dożylnego. Podawanie leków w bolusach przez kaniulę dożylną. 8. Przygotowanie i wykonanie wlewu dożylnego z NaCl 0,9%. Podawanie leków przez pompę infuzyjną (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności z tematów 4-8) 9. Mycie chirurgiczne rąk i zakładanie odzieży operacyjnej. 10. Zmiana opatrunku na wkłuciu centralnym, pielęgnacja portu naczyniowego. 11. Cewnikowanie pęcherza moczowego. Płukanie pęcherza moczowego. Pobieranie moczu na badanie ogólne i na posiew. Kontrola bilansu wodnego i DZM (student w trakcie 2 ostatnich godzin ćwiczeń doskonali w warunkach symulowanych nabyte umiejętności) 12. Toaleta drzewa oskrzelowego za pomocą systemu otwartego i zamkniętego. 13. Prezentacja prac samokształceniowych. 14, 15 Zaliczenie semestru teoretyczne i praktyczne. Samokształcenie I rok II semestr – 10 h Przygotowanie prezentacji nt. Przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta do nakłucia j. opłucnej, otrzewnej, lędźwiowego i mostka; nakłucie doszpikowe w programie Power Point i zaprezentowanie jej na forum grupy. Zajęcia praktyczne I rok II semestr – 40 h Utrwalanie wyżej wymienionych umiejętności zdobytych w trakcie ćwiczeń, wymienionych w książeczce praktyk. 30 godzin zajęć praktycznych realizowanych w oddziałach szpitalnych w 3 terminach według rozkładu zajęć. Temat 1: Proces pielęgnowania w praktyce. Temat 2: Primary Nursing w praktyce. Temat 3: Modele pielęgnowania w praktyce. 10 godzin zajęć praktycznych realizowanych w sali symulacji wysokiej wierności (KPUKiKPPiP/CSM): Scenariusz: RKO wg aktualnych wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami
Godziny kontaktowe (10,5 pkt ECTS):
* wykłady – 30 h
* ćwiczenia – 210 h (realizowane w warunkach symulowanych)
* Zajęcia praktyczne – 80 h (w tym 20 h w CSM)
2. Bilans nakładu pracy
- udział w wykładach
- udział w ćwiczeniach
- konsultacje
- przygotowanie do ćwiczeń
- udział w zajęciach praktycznych
- samokształcenie
- przygotowanie do zaliczenia
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną: samokształcenie – 25 h – 1 pkt
4. Praktyka zawodowa – 120 h – 4 pkt ECTS
Razem godzin 465
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa - C.W1.;
W2. pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia - C.W2.;
W3. funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej - C.W3.;
W4. proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej - C.W4.;
W5. klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich - C.W5.;
W6. istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman) - C.W6.;
W7. istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych - C.W7.;
W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu - C.W8.;
W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej - C.W9.;
W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich - C.W10.;
W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji - C.W11.;
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem - C.U1.;
U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej - C.U2.;
U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną - C.U3.;
U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia - C.U4.;
U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich - C.U5.;
U6. wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe - C.U6.;
U7. prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta - C.U7.;
U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych) - C.U8.;
U9. pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych - C.U9.;
U10. stosować zabiegi przeciwzapalne - C.U10.;
U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami - C.U11.;
U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków - C.U12. ;
U13. wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi - C.U13.;
U14. wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany - C.U14.;
U15. zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego - C.U15.;
U16. wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze) - C.U16.;
U17. przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod - C.U17.;
U18. wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację - C.U18.;
U19. wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne - C.U19.;
U20. wykonywać zabiegi higieniczne - C.U20.;
U21. pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze - C.U21.;
U22. oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne - C.U22.;
U23. wykonywać zabiegi doodbytnicze - C.U23.;
U24. zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik - C.U24.;
U25. zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik - C.U25.;
U26. prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią - C.U26.;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1) kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
2) przestrzegania praw pacjenta;
3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
6) przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, dyskusja, inscenizacja, metody symulacyjne, metody przypadków, pokaz z instruktażem.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawy biologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy (1 i 2 termin)
• Egzamin teoretyczny – test 40 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu 70% pozytywnych odpowiedzi: W1.- W11.
• Egzamin praktyczny metodą OSCE: 5 stacji. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list. Zaliczenie stacji wymaga wykonania co najmniej 70% zadań z check-listy: U6. U8. U9. U10. U12. U13. U15. U16. U18. U23. U24. U25.
Ćwiczenia: Zaliczenie teoretyczne po zrealizowaniu bloków tematycznych (zgodnie z harmonogramem podanym przez nauczyciela - zaliczenie przy uzyskaniu 70% poprawnych odpowiedzi.
Zaliczanie umiejętności praktycznych po zrealizowaniu bloków tematycznych (zgodnie z harmonogramem podanym przez nauczyciela). Student demonstruje określoną umiejętność, ocena przy wykorzystaniu check-list: U1. – U26. Do zaliczenia umiejętności należy wykonać co najmniej 70% zadania.
Zajęcia praktyczne – zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika- Wykaz umiejętności praktycznych: W7. - W11.; U1. – U26.
Praktyki zawodowe - zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika - Wykaz umiejętności praktycznych: W7. - W11.; U1. – U26.
Samokształcenie: zaliczenie na podstawie
- kompletnego Portfolio przygotowanego w wersji elektronicznej – I semestr: U2.
Kryteria oceny:
- portfolio zawiera: wykaz skal oceny pielęgniarskiej, aktów prawnych i dokumentacji procesu pielęgnowania przygotowanego w wersji elektronicznej – I semestr: U2.
Szczegółowe kryteria oceny:
- poprawność merytoryczna zawartych w opracowaniu treści;
- kompletność wymaganych dokumentów
- przestrzeganie wymogów struktury, logiczność, uporządkowanie w układzie treści, estetyka.
Oceniając treść opracowania nauczyciel dla każdego z kryteriów przydziela od 0-5 pkt (max.15 pkt); do zaliczenia wymagana jest suma 9 pkt (60%).
- Przygotowanie prezentacji nt. Przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta do nakłucia j. opłucnej, otrzewnej, lędźwiowego i mostka; nakłucie doszpikowe w programie Power Point i zaprezentowanie jej na forum grupy – II semestr.
Szczegółowe kryteria oceny prezentacji:
- poprawność merytoryczna zawartych w opracowaniu treści;
- stopień wyczerpania tematu (obszerność treści oraz ich szczegółowość, dostosowanie treści do zagadnienia);
- przestrzeganie wymogów struktury, logiczność, uporządkowanie w układzie treści, estetyka.
Oceniając treść opracowania nauczyciel dla każdego z kryteriów przydziela od 0-5 pkt (max.15 pkt); do zaliczenia wymagana jest suma 9 pkt (60%).
Praktyki zawodowe
Praktyki realizowane w wymiarze 120 godzin w okresie wakacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa, 2017.
2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.
3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.
4. Dziechciaż M. Podstawowe czynności pielęgnacyjne i zabiegi medyczne. Wyd. PZWIL, Warszawa 2022
5.Latos M., Sak-Dankosky N., Baumgart ,K. Sadownik B. Dostępy naczyniowe w praktyce klinicznej. PZWL, wyd. I, Warszawa 2022.
6.Kilańska D. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej. PZWL. Warszawa 2014.
7 Augustyniuk K., Grochans E. Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy Pielęgniarstwa kierunek: Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM, Szczecin 2020
Literatura uzupełniająca:
1. Ciechaniewicz W., Cybulska A.M., Grochans E., Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa, 2023.
2. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2016.
3. Płaszewska-Żywko L., Kózka M. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd.2.PZWL. Warszawa 2021
4. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2014.
5. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001
6. Tim Nutbeam.,Ron Daniels. Procedury zabiegowe. PZWL. Warszawa 2012.
7. Betty J. Ackley., Gail B. Ladwig (red. wyd. polskiego Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska) Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Warszawa 2011.
Materiały dydaktyczne:
1. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii, Konsultantów Krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2022.
2. Zestaw podstawowych wymogów pielęgnacji wkłucia centralnego i obwodowego Bundle of care. Materiały szkoleniowe dla pielęgniarek i położnych epidemiologicznych, 2016.
3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa, 2017. 2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 4. Dziechciaż M. Podstawowe czynności pielęgnacyjne i zabiegi medyczne. Wyd. PZWIL, Warszawa 2022 5.Latos M., Sak-Dankosky N., Baumgart ,K. Sadownik B. Dostępy naczyniowe w praktyce klinicznej. PZWL, wyd. I, Warszawa 2022. 6.Kilańska D. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej. PZWL. Warszawa 2014. 7 Augustyniuk K., Grochans E. Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy Pielęgniarstwa kierunek: Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM, Szczecin 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Ciechaniewicz W., Cybulska A.M., Grochans E., Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa, 2023. 2. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2016. 3. Płaszewska-Żywko L., Kózka M. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd.2.PZWL. Warszawa 2021 4. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2014. 5. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001 6. Tim Nutbeam.,Ron Daniels. Procedury zabiegowe. PZWL. Warszawa 2012. 7. Betty J. Ackley., Gail B. Ladwig (red. wyd. polskiego Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska) Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Warszawa 2011. Materiały dydaktyczne: 1. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii, Konsultantów Krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018. 2. Zestaw podstawowych wymogów pielęgnacji wkłucia centralnego i obwodowego Bundle of care. Materiały szkoleniowe dla pielęgniarek i położnych epidemiologicznych, 2016. 3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: 1. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa, 2017. 2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 4. Dziechciaż M. Podstawowe czynności pielęgnacyjne i zabiegi medyczne. Wyd. PZWIL, Warszawa 2022 5.Latos M., Sak-Dankosky N., Baumgart ,K. Sadownik B. Dostępy naczyniowe w praktyce klinicznej. PZWL, wyd. I, Warszawa 2022. 6.Kilańska D. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej. PZWL. Warszawa 2014. 7 Augustyniuk K., Grochans E. Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy Pielęgniarstwa kierunek: Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM, Szczecin 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Ciechaniewicz W., Cybulska A.M., Grochans E., Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa, 2023. 2. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2016. 3. Płaszewska-Żywko L., Kózka M. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd.2.PZWL. Warszawa 2021 4. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2014. 5. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001 6. Tim Nutbeam.,Ron Daniels. Procedury zabiegowe. PZWL. Warszawa 2012. 7. Betty J. Ackley., Gail B. Ladwig (red. wyd. polskiego Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska) Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Warszawa 2011. Materiały dydaktyczne: 1. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii, Konsultantów Krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018. 2. Zestaw podstawowych wymogów pielęgnacji wkłucia centralnego i obwodowego Bundle of care. Materiały szkoleniowe dla pielęgniarek i położnych epidemiologicznych, 2016. 3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: