Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej: Podstawowa opieka zdrowotna: medycyna szkolna
1800-P1-NZPOPPM-S1L
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, podstawami prawnymi regulującymi opiekę zdrowotną nad dzieckiem, standardami praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania oraz współczesnymi problemami środowiska szkolnego.
Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie szkoły jako środowiska pracy fizycznej i społecznej ucznia oraz roli pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym, zasad edukacji zdrowotnej w pracy pielęgniarki szkolnej. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki diagnozy pielęgniarskiej w środowisku szkolnym, opieki zdrowotnej nad uczniami niepełnosprawnymi oraz współpracy z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia.
Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych.
Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, rozumienia istoty pracy pielęgniarki zespołowej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w środowisku szkolnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- samokształcenie: 15 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 112 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin -0,68 punktu ECTS
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
60 godzin - 2 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W dziedzinie wiedzy Student zna:
C.W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu;
C.W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych;
C.W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich;
C.W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji;
C.W12. przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
C.W13. istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;
C.W15. kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej;
C.W16. zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej;
C.W19. organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce;
C.W20. warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej;
C.W21. metody oceny środowiska nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży;
C.W26. pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności;
C.W28. podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki;
C.W29. etapy planowania pracy własnej i podległego personelu;
C.W30. możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego;
C.W31. problematykę jakości w opiece zdrowotnej;
C.W32. pojęcie i zasady prowadzenia badania podmiotowego i jego dokumentowania;
C.W33. metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego;
C.W34. znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej;
C.W35. sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności Student potrafi:
C.U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem;
C.U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej;
C.U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną;
C.U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia;
C.U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich;
C.U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne
C.U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obo-wiązującymi standardami;
C.U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompe-tencjami oraz obliczać dawki leków;
C.U28. oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów;
C.U29. rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia;
C.U30. dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych;
C.U31. uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia;
C.U32. opracowywać i wdrażać indywidualne programy pro-mocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych;
C.U33. realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;
C.U34. oceniać środowisko zamieszkania, nauczania i wychowania oraz pracy w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych;
C.U35. oceniać stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego oraz prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia;
C.U38. podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole;
C.U43. przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta, analizować i interpretować jego wyniki;
C.U44. rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu dziecka i osoby dorosłej, w tym osoby w podeszłym wieku;
C.U46. przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej;
C.U49. stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współ-pracowników przed zakażeniami;
C.U50. interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych;
C.U51. posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzega praw pacjenta;
K3: rzetelnie wykonuje powierzone czynności, w oparciu o zasady etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: odczuwa odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe;
K5: przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta;
K6: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, dążąc do rozwoju kompetencji zawodowych i profesjonalizmu, a w trudnych sytuacjach wspomaga się opinią ekspertów
Metody dydaktyczne
Wykłady: wykład informacyjny , wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna,
Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: instruktaż, ćwiczenia kliniczne, metoda problemowa, analiza dokumentacji medycznej, dyskusja
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach
Ćwiczenia:
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach
Zajęcia praktyczne:
metoda oceny:
praktyczne wykonanie zadania
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- ustalenie indywidualnego planu opieki dziecka w warunkach szkolnych lub wykonanie testu przesiewowego ucznia
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w szkolnym oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjentki, jej rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla ucznia, rodziny i innych
Praktyka zawodowa:
metoda oceny:
realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieli pielęgniarskiej w środowisku nauczania i wychowania na optymalnym poziomie lub wykonanie testu przesiewowego lub realizacja edukacji w środowisku szkolnym
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- ustalenie indywidualnego planu opieki ucznia w środowisku szkolnym
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym dziecka oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych
Samokształcenie:
- zaliczenie- student przygotował artykuły nt wskazanych zagadnień.
Egzamin pisemny- CW 8, CW 19, CW 21, CW 33.
Aktywność – K1, K2, K3, K4, K5,K6.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa (60 godz.) jest realizowana w gabinetach profilaktyki zdrowotnej w szkole (gabinet/praktyka pielęgniarki). Praktyka jest realizowana jako praktyka wakacyjna.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008.
2.Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.
3.Woynarowska B. (red.):Edukacja zdrowotna. PZWL, Warszawa 2017.
4.Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.
5.Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wykonywanie zawodu położnej.
2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: