Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Podstawy ratownictwa medycznego
1800-P1-NZOSRM-S1z
Tematy wykładów:
1. Organizacja i funkcjonowanie systemu PRM w Polsce, rys historyczny. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Jednostki Systemu, Centra Powiadamiania Ratunkowego. Rola i zadania pielęgniarki/położnej w jednostkach Systemu.
2. Zasady bezpiecznego udzielania pomocy i prowadzenia działań ratunkowych. Ocena podstawowych funkcji życiowych.
3. Podstawowe czynności ratujące życie, z wyodrębnieniem grupy dorosłych, dzieci i kobiet ciężarnych. Szczegółowe omówienie schematu BLS. Zasady użycia AED. Pozycja boczna ustalona.
4. Wybrane stany nagłego zagrożenia zdrowotnego.
5. Techniki przemieszczania i ewakuacji chorego.
Tematy ćwiczeń:
1. Ocena poszkodowanego, badanie wstępne, zaopatrywanie poszkodowanego w ratownictwie medycznym. Zasady bezprzyrządowego udrażniania dróg oddechowych. Zadławienia, tamowanie krwotoków, zabezpieczenia urazów.
2. Ćwiczenia praktyczne na fantomach z wykorzystaniem schematu BLS u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem AED. Ćwiczenia pozycji bezpiecznej dorosłego, dziecka i kobiety ciężarnej.
W cyklu 2023/24Z:
Tematy wykładów: 1. Organizacja i funkcjonowanie systemu PRM w Polsce, rys historyczny. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Jednostki Systemu, Centra Powiadamiania Ratunkowego. Rola i zadania pielęgniarki/położnej w jednostkach Systemu. 2. Zasady bezpiecznego udzielania pomocy i prowadzenia działań ratunkowych. Ocena podstawowych funkcji życiowych. 3. Podstawowe czynności ratujące życie, z wyodrębnieniem grupy dorosłych, dzieci i kobiet ciężarnych. Szczegółowe omówienie schematu BLS. Zasady użycia AED. Pozycja boczna ustalona. 4. Wybrane stany nagłego zagrożenia zdrowotnego. 5. Techniki przemieszczania i ewakuacji chorego. Tematy ćwiczeń: 1. Ocena poszkodowanego, badanie wstępne, zaopatrywanie poszkodowanego w ratownictwie medycznym. Zasady bezprzyrządowego udrażniania dróg oddechowych. Zadławienia, tamowanie krwotoków, zabezpieczenia urazów. 2. Ćwiczenia praktyczne na fantomach z wykorzystaniem schematu BLS u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem AED. Ćwiczenia pozycji bezpiecznej dorosłego, dziecka i kobiety ciężarnej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Tematy wykładów: 1. Organizacja i funkcjonowanie systemu PRM w Polsce, rys historyczny. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Jednostki Systemu, Centra Powiadamiania Ratunkowego. Rola i zadania pielęgniarki/położnej w jednostkach Systemu. 2. Zasady bezpiecznego udzielania pomocy i prowadzenia działań ratunkowych. Ocena podstawowych funkcji życiowych. 3. Podstawowe czynności ratujące życie, z wyodrębnieniem grupy dorosłych, dzieci i kobiet ciężarnych. Szczegółowe omówienie schematu BLS. Zasady użycia AED. Pozycja boczna ustalona. 4. Wybrane stany nagłego zagrożenia zdrowotnego. 5. Techniki przemieszczania i ewakuacji chorego. Tematy ćwiczeń: 1. Ocena poszkodowanego, badanie wstępne, zaopatrywanie poszkodowanego w ratownictwie medycznym. Zasady bezprzyrządowego udrażniania dróg oddechowych. Zadławienia, tamowanie krwotoków, zabezpieczenia urazów. 2. Ćwiczenia praktyczne na fantomach z wykorzystaniem schematu BLS u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem AED. Ćwiczenia pozycji bezpiecznej dorosłego, dziecka i kobiety ciężarnej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład, 5 godzin
Ćwiczenia, 5 godzin
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 5 h
- udział w ćwiczeniach - 5 h
Czas poświęcony przez studenta na przygotowanie do ćwiczeń – 5h
Łączny nakład pracy: 15 h = 0,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna swoiste zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce) D.W.16.
W2: zna standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie – D.W40.
W3: objaśnia algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS – basic life support) i zaawansowanego podtrzymywania życia (ALS – advanced life support) – D.W46.
W5: zna zasady pierwszej pomocy przedmedycznej – D.W49.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: doraźnie unieruchamia złamanie kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowuje pacjenta do transportu – D.U14.
U2: prowadzi edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia – D.U15
U3: wykonuje defibrylację automatyczną (AED) i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych – D.U17
U4: doraźnie tamuje krwawienia i krwotoki – D.U23
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu – D.K2.
K2: przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece – D.K3.
K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych – D.K4.
K4: przestrzega praw pacjenta – D.K5.
K5: rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe – D.K6.
K6: przestrzega tajemnicy zawodowej – D.K7
K7: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami – D.K8.
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy
Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia w warunkach symulowanych, pokaz, film edukacyjny, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, uczenie wspomagane komputerem
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów na podstawie obecności
Zaliczenie ćwiczeń – podstawą jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i osobiste, poprawne wykonanie każdej ćwiczonej czynności medycznej pod nadzorem prowadzącego ćwiczenia. Brak aktywności na ćwiczeniach, brak przygotowania do ćwiczeń może być podstawą do niezaliczenia danych ćwiczeń. Nieobecność wymaga usprawiedliwienia. Odrobienie ćwiczeń wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu z prowadzącym ćwiczenia.
Wykłady – podstawą zaliczenia jest obecność na wszystkich wykładach. Nieobecność wymaga usprawiedliwienia. Odrobienie wykładów możliwe wyłącznie w formie odpowiedzi ustnej z omawianych treści na wykładzie.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021.
2. Kopta A, Mierzejewski J, Kołodziej G. Kwalifikowana pierwsza pomoc, Wydawnictwo Lekarskie Warszawa PZWL, 2016 .
Literatura uzupełniająca:
1. Zawadzki Andrzej, Medycyna ratunkowa i katastrof, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014
2. Goniewicz M. Pierwsza pomoc, PZWL, Warszawa, 2015
3. Campbell E, Alson RE. ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna praktyczna, Kraków2017.
4. Frank Flake F, Runggaldier K. red. wyd. pol. Marek Maślanka: Ratownictwo medyczne Procedury od A do Z. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2013
5. Kawecki M, Krajewski P. Medycyna katastrof. Kompendium edukacyjno-szkoleniowe. Warszawski Uniwersytet Medyczny, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: