Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej: Badania fizykalne
1800-P1-NZBF-S1L
ele dydaktyczne przedmiotu:
Wykład ma za zadanie przygotować studenta do:
zapewnienia warunków i wyboru techniki przeprowadzania wywiadu z pacjentem,
zastosowania metod i technik badania fizykalnego,
oceny stanu skóry i jej wytworów,
oceny męskiego i żeńskiego układu moczowo-płciowego.
Tematy wykładów:
1. Zasady prowadzenia i dokumentowania badania podmiotowego i przedmiotowego;
2. Metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego dla potrzeb opieki pielęgniarskiej ;
3. Sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
4. Znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej.
Samokształcenie ma za zadanie rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania przez studenta wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu badania fizykalnego.
W cyklu 2023/24L:
Cele dydaktyczne przedmiotu: W trakcie wykładów zostaną omówione zagadnienia: - badania podmiotowego ogólnego i szczegółowego. Zasad jego prowadzenia i dokumentowania. Znaczenia wywiadu dotyczącego: głównych dolegliwości, przebiegu, aktualnego schorzenia; objawów towarzyszących; historii aktualnych i przeszłych schorzeń, potencjalnych czynników ryzyka, - badania fizykalnego ogólnego i szczegółowego, technik badania fizykalnego, oceny stanu pacjenta, zasady - znaczenia wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej. Ćwiczenia kliniczne obejmą przeprowadzenie badania: podmiotowego pacjenta, dokonanie analizy, interpretacji wyników dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej, dokumentowanie badania podmiotowego, - przedmiotowego z uwzględnieniem wieku i stanu pacjentki, przy wykorzystaniu odpowiednich technik do oceny: skóry, badania piersi, obwodowych węzłów chłonnych, narządów zmysłów, głowy, klatki piersiowej, układu oddechowego, układu sercowo-naczyniowego centralnego i obwodowego, jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego, - zinterpretowanie i udokumentowania wyników badania fizykalnego i jego wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta.
|
W cyklu 2024/25L:
Cele dydaktyczne przedmiotu: W trakcie wykładów zostaną omówione zagadnienia: - badania podmiotowego ogólnego i szczegółowego. Zasad jego prowadzenia i dokumentowania. Znaczenia wywiadu dotyczącego: głównych dolegliwości, przebiegu, aktualnego schorzenia; objawów towarzyszących; historii aktualnych i przeszłych schorzeń, potencjalnych czynników ryzyka, - badania fizykalnego ogólnego i szczegółowego, technik badania fizykalnego, oceny stanu pacjenta, zasady - znaczenia wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej. Ćwiczenia kliniczne obejmą przeprowadzenie badania: podmiotowego pacjenta, dokonanie analizy, interpretacji wyników dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej, dokumentowanie badania podmiotowego, - przedmiotowego z uwzględnieniem wieku i stanu pacjentki, przy wykorzystaniu odpowiednich technik do oceny: skóry, badania piersi, obwodowych węzłów chłonnych, narządów zmysłów, głowy, klatki piersiowej, układu oddechowego, układu sercowo-naczyniowego centralnego i obwodowego, jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego, - zinterpretowanie i udokumentowania wyników badania fizykalnego i jego wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela
- wykłady – 10 godzin
- ćwiczenia – 30 godzin
Praca indywidualna studenta
- samokształcenie – 5 godzin
- inne prace (czytanie wskazanej literatury, uzupełnienie notatek, wymagane powtórzenie materiału)
Efekty uczenia się - wiedza
C.W29. zasady prowadzenia i dokumentowania badania podmiotowego i przedmiotowego;
C.W30. metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego, ze szczególnym uwzględnieniem kobiety i noworodka, dla potrzeb opieki położniczej;
C.W31. sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
C.W32. znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki położniczej;
Efekty uczenia się - umiejętności
.U40. przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta oraz analizować i interpretować jego wyniki;
C.U41. rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu noworodka i osoby dorosłej, w tym kobiety w różnych okresach jej życia;
C.U42. wykorzystywać techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych i patologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego oraz dokumentować wyniki badania fizykalnego i wykorzystywać je do oceny stanu zdrowia pacjenta;
C.U43. przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1) kierowanie się dobrem pacjenta, poszanowanie godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
2) przestrzeganie praw pacjenta;
3) samodzielne i rzetelne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
4) ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
6) przewidywanie i uwzględnianie czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
7) dostrzeganie i rozpoznawanie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny i problemowy, seminarium, ćwiczenia, film, pokaz z omówieniem, metoda algorytmiczna i sytuacyjna, symulacyjna z użyciem fantomów, samokształcenie.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien znać podstawy anatomii i fizjologii człowieka, tj. umieć określić budowę i wzajemne oddziaływanie narządów i układów organizmu.
Student przed ćwiczeniami otrzymuje podział tematyczny wraz z terminami zajęć. Obowiązuje zaliczenie wstępne z danego tematu (‘wejściówka”) na każdych zajęciach - forma pisemna. W przypadku niezaliczenia, w ciągu 2 tygodni, student jest zobligowany zaliczyć wymagane treści.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin
Część praktyczna – egzamin OSCE
Kryteria
Zgodnie z punktacją z listy kontrolnej (checklista), zaliczenie po wykonaniu wszystkich punktów obowiązkowych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
2. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
3. Zaborowski P. Podstawy badania klinicznego. Basics in Clinical Examination. Wyd. Medipage, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
1. Krajewska- Kułak E., Szczepański M. (red.): Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
2. Bates B., Bickley L.S., Hoekelman R.A.: Wywiad i badanie fizykalne. Wyd. Springer PWN, Warszawa. 1997.
3. Bickley L.S, Szilagyi P. G. (red. Gaciong Z., Jędrusik P.): Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. Wyd. Medyczne Termedia, Poznań 2010.
4. Morrow C.B. (tłum. Rowiński W.). Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. Wyd. PZWiL 2006.
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa:
1. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 2. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016. 3. Augustyniuk K., Grochans E. (red.) Check- listy z zakresu badań fizyklanych. Kierunek Pielęgniarstwo i Położnictwo. Wyd PUM, Szczecin 2020 . 4. Zaborowski P. Podstawy badania klinicznego. Basics in Clinical Examination. Wyd. Medipage, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca: 1. Krajewska- Kułak E., Szczepański M. (red.): Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.; 2. Bates B., Bickley L.S., Hoekelman R.A.: Wywiad i badanie fizykalne. Wyd. Springer PWN, Warszawa. 1997; 3. Bickley L.S, Szilagyi P. G. (red. Gaciong Z., Jędrusik P.): Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. Wyd. Medyczne Termedia, Poznań 2010. 4. Morrow C.B. (tłum. Rowiński W.). Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. Wyd. PZWiL 2006
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa:
1. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 2. Dyk D.(red.). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016. 3. Augustyniuk K., Grochans E. (red.) Check- listy z zakresu badań fizyklanych. Kierunek Pielęgniarstwo i Położnictwo. Wyd PUM, Szczecin 2020 . 4. Zaborowski P. Podstawy badania klinicznego. Basics in Clinical Examination. Wyd. Medipage, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca: 1. Krajewska- Kułak E., Szczepański M. (red.): Badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.; 2. Bates B., Bickley L.S., Hoekelman R.A.: Wywiad i badanie fizykalne. Wyd. Springer PWN, Warszawa. 1997; 3. Bickley L.S, Szilagyi P. G. (red. Gaciong Z., Jędrusik P.): Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. Wyd. Medyczne Termedia, Poznań 2010. 4. Morrow C.B. (tłum. Rowiński W.). Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. Wyd. PZWiL 2006
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: