Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Podstawy rehabilitacji
1800-P1-NWZPR-S1L
Przedmiot Podstawy rehabilitacji realizowany jest w formie, wkładów oraz samokształcenia, ćwiczeń. Celem wykładów jak i ćwiczeń jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą rehabilitacji oraz sposobów i zasad sprawowania właściwej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z niepełnosprawnością. W ramach wykładów przedstawiane są podstawowe pojęcia dotyczące rehabilitacji i zakresu oddziaływań rehabilitacyjnych w poszczególnych jednostkach chorobowych obejmujących rehabilitację ogólnoustrojową i neurologiczną. Omawiane treści przedstawiają najczęstsze problemy w zakresie rehabilitacji poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych.
Celem samokształcenia jest własny rozwój zawodowy ukierunkowany na pogłębienie wiedzy wykraczającej poza obligatoryjny dla przedmiotu zakres oraz opracowanie procesu pielęgnowania dla wyznaczonego przez nauczyciela zawodu pacjenta.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- ćwiczenia 15 h
- samokształcenie 10 h
-wykład 10 h
Łączny nakład pracy: 35h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów
w różnym wieku- D.W1.
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami
w wybranych chorobach – D.W2.
W3: standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia – D.W7.
W4: proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym - D.W9.
W5: narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego, wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz podstawowe zasady i formy zasady usprawniania - D.W12.
W6: metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości
i przytomności – D.W18.
W7: podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej i zawodowej – D.W.26
W8: przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego
w różnych chorobach- D.W27
W9: metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie - D.W33.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej – D.U1
U2: prowadzić profilaktykę powikłań występujących
w przebiegu chorób – D.U3
U3: dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych – D.U15.
U4: uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych- D.U16.
U5: prowadzić u osób starszych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U6: rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego- D.U18.
U7: prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację
z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej- D.U21.
U8: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta - D.U22.
U9: przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza - D.U26.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną - K.1.
K2. przestrzegania praw pacjenta - K.2.
K3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości
i powinności moralnych w opiece nad pacjentem - K.3.
K4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe-K.4.
K5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu-K.5.
K6. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń
w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych-K.7.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
-wykład problemowy
- wykład informacyjny
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- pogadanka,
- analiza przypadków,
- metody eksponujące: pokaz, instruktaż,
Samokształcenie:
- analiza literatury
Wymagania wstępne
Na potrzeby realizacji zajęć z przedmiotu. Podstawy rehabilitacji student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności z zakresu:
- anatomii, fizjologii
- podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń prowadzących do upośledzenia sprawności funkcjonalnej
- podstaw teoretycznych dla działań praktycznych stosowanych w pielęgniarstwie zgodnie z zasadami prawidłowej realizacji procedur i interwencji pielęgniarskich
- zakresu etyki zawodowej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena studenta podczas zajęć z przedmiotu podstawy rehabilitacji na podstawie weryfikacji:
- posiadanej wiedzy merytorycznej
- aktywności studenta na zajęciach
- postawy studenta dotyczącej przestrzegania zasad etyki zawodowej i praw pacjenta
- stosunku studenta w odniesieniu do obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość)
Metody oceny:
- bieżąca ocena studenta w odniesieniu do aktywności, przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywania działań (przedłużona obserwacja)
- zaliczenie końcowe przedmiotu – Test
Metody oceny i efekty kształcenia podlegające ocenie:
Test – W1-W9; U1-U9;
Samokształcenie – W1-W9; U1-U9; K1-K2
Ćwiczenia – W1-W9; U1-U9; K1-K2
Aktywność studenta - W1-W9; U1-U9.; K1-K6
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego
z przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach, a w przypadku absencji rozliczenie się z nieobecności (odpracowanie nieobecności zgodnie z ustaleniami)
Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie pisemne
Test pisemny (test jednokrotnego wyboru, 20 pytań) – student otrzymuje 1 pkt. za każdą poprawną odpowiedź; akceptowalny poziom 60% poprawnych odpowiedzi tj. min 12 pkt.
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z zaliczenia student ma prawo do dwóch poprawek.
% ocena
Równy i poniżej 59% 2,0- niedostateczna
60%-70% 3,0-dostateczna
71%-80% 3,5-dostateczna plus
81%-90% 4,0- dobra
91%-95% 4,5- dobra plus
95%-100% 5.0- bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005
2. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008
3. Cieślar-Korfel A.: Usprawnianie po udarze mózgu. Poradnik dla terapeutów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Elipsa-jaim s.c., Kraków 2009
4. Kiwerski J. (red.) (2005): Rehabilitacja medyczna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Rutkowski R (red.) (2009) Rehabilitacja medyczna w praktyce klinicznej. Uniw. Med. w Białymstoku.
2. Rutkowska E. (red.): Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych. Czelej, Lublin 2002
3. Talar J. (red): Neurorehabilitacja u progu XXI wieku, AM, Bydgoszcz 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: