Nauki społeczne i humanizm w pielęgniarstwie:Pedagogika 1800-P1-NSIHPP-S1Z
Tematyka wykładów:
1. Przedmiot, zakres, zadania pedagogiki.
2. Miejsce pedagogiki w systemie nauk o człowieku.
3. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki.
4. Struktura procesu wychowania.
5. Metody wychowania w pracy wychowawczo – opiekuńczej pielęgniarki.
6. Metodyka edukacji zdrowotnej.
7. Metody i problemy badawcze w pedagogice mające zastosowanie w pracy naukowej pielęgniarki.
8. Wychowawcy profesjonalni i nieprofesjonalni a błędy wychowawcze.
9. Przedmiot, zakres, zadania dydaktyki, jako nauki o nauczaniu – uczeniu się.
10. Cele kształcenia ogólnego i zawodowego.
11. Metody nauczania – uczenia się.
12. Cele kształcenia – operacjonalizacja i taksonomia celów.
13. Zasady nauczania w pracy edukacyjnej pracowników ochrony zdrowia.
Tematyka seminariów:
1. Kształcenie ustawiczne pielęgniarki w Polsce i Unii Europejskiej.
2. Podmiotowość i podmioty wychowania w pracy pielęgniarki.
3. Etyka w zawodzie pielęgniarki
4. Karta Bolońska.
5. Komunikacja społeczna w procesie edukacyjnym i terapeutycznym pielęgniarki.
6. Program edukacyjny.
Samokształcenie:
1. Wychowanie, jako proces i zjawisko społeczne
2. Środowisko a środowisko wychowawcze / rodzinne, szkolne, zawodowe/.
3. Zakład opieki zdrowotnej, jako środowisko wychowawcze i edukacyjne.
4. Przyczyny trudności wychowawczych w środowisku rodzinnym, szkolnym i pracy zawodowej pielęgniarki.
5. Błędy wychowawcze a przemoc w rodzinie i zakładzie pracy.
6. Podstawowe kategorie aksjologiczne i antropologiczne wychowania.
7. Edukacja zdrowotna dzieci, młodzieży i dorosłych w pracy pielęgniarki środowiskowej i klinicznej.
8. Organizacja i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w pracy pielęgniarki środowiskowej i klinicznej.
9. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej pielęgniarki.
10. Metody dydaktyczne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Śliwerski Bogusław, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
2. Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
3. Recepty Starego Doktora, Agnieszka Zgrzywa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
4. Edukacja i potencjał człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021
Uzupełniająca:
1. O kształtowaniu się człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
2. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Dorota Klus-Stańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
3. Neuropedagogika neuroedukacja i neurodydaktyka, Małgorzata Chojak, Wydawnictwo Difin, 2022
Uwagi
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: