Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w pielęgniarstwie
1800-P1-NSHZP1-S2
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi pielęgniarskie, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Ćwiczenia mają na celu wykorzystanie w działaniach praktycznych wiedzy przekazanej na wykładach, w tym planowania zatrudnienia, przygotowania rozkładu czasu pracy, przygotowania zakresów odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień, a także zdobycie umiejętności planowania rozwoju zawodowego i przygotowanie
do zadań na stanowisku kierowniczym.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 h (0,2 ECTS)
- udział w wykładach: 15 h (0,6 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 h (0,8 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia wykładu + egzamin: 1 + 1 = 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 h, co odpowiada 1,7 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się z materiałami umieszczonymi na platformie e-learningowej
- realizacja projektu w grupach zadaniowych
- czytanie wskazanej literatury
Łączny nakład pracy studenta wynosi 38 h, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania - przygotowanie do zaliczeń 25 h (1 pkt. ECTS).
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych 20 h (0,8 ECTS)
Łączny nakład pracy: 125 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony
zdrowia (A.W11)
W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje
ich poszczególne zalety i wady (A.W12)
W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia
kultury organizacyjnej (A.W12, A.W13)
W4: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje
kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa (A.W15,
A.W17)
W5: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego oraz teorię
i zamierzenia zarządzania zmianą (A.W18)
W6: Porusza podstawowe problemy związane z planowaniem
i zarządzaniem personelem (A.W19)
W7: Przedstawia oraz opisuje podstawowe zasady zarządzania
jakością (A.W22)
W8: Opisuje mechanizmy podejmowania decyzji w zarządzaniu
(A.W14)
W9: Przedstawia zasady świadczenia usług pielęgniarskich
i sposób ich finansowania (A.W16)
W10: Przedstawia uwarunkowania rozwoju zawodowego
pielęgniarek (A.W20)
W11: Zna naukowe podstawy ergonomii w środowisku pracy
(A.W21)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi dobrać strukturę organizacyjną do specyfiki
działalności i otoczenia danej placówki medycznej (A.U8)
U2: Potrafi dobrać odpowiedni styl kierowania do zadań, cech
zespołu i otoczenia placówki medycznej (A.U9)
U3: Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów
wykonujących działalność leczniczą (A.U7)
U4: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami
ludzkimi w procesie rekrutacji, selekcji i adaptacji (A.U10)
U5: Analizuje strukturę zadań zawodowych pielęgniarek w
kontekście posiadanych kwalifikacji (A.U6)
U6: Umie opracowywać plan rozwoju zawodowego własnego
i podległego personelu pielęgniarskiego (A.U11, A.W20, K1))
U7: Potrafi przygotowywać opisy stanowisk pracy dla pielęgniarek
oraz zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
(A.U12, A.W19,K2, K 3)
U8: Potrafi ułożyć harmonogramy pracy personelu w oparciu
o ocenę zapotrzebowania na opiekę (A.U13, A.W19)
U9: Umie nadzorować jakość opieki pielęgniarskiej w podmiotach
wykonujących działalność leczniczą, w tym przygotować ten
podmiot do zewnętrznej oceny jakości (A.U14, A.W22, K4,
K 5)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując
szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K1)
K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego
rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności
zawodowych ponosząc odpowiedzialność za realizowane
świadczenia zdrowotne (K5)
K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu (K3)
K4: Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności
zawodowej (K2).
K5: Potrafi rozwiązywać problemy etyczne związane z praktyką
zawodową i ustalać priorytety w realizacji zadań (K4)
K6: Zna zasady podejścia do marketingu i reklamy przemysłu
farmaceutycznego (K6)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• ćwiczenia audytoryjne
• dyskusja
• praca w grupach
• metoda projektu
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji i zarządzania opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Egzamin końcowy pisemny obejmujący treści wykładów
i ćwiczeń (0-40 pkt.; >60%); W1-W7, W8-W11, U1-U4, U5-U9.
Skala ocen egzaminu według punktacji.
2. Zaliczenie testu obejmującego treści wykładów
(zaliczenie >60%, 0-15 pkt.); W1- W7, U4, K1, K2.
3. Aktywność na zajęciach; K1-K3.
4. Zaliczenie ćwiczeń:
• obecność 100% potwierdzona wpisem na liście obecności,
• aktywny udział w ćwiczeniach (włączanie się do dyskusji inicjowanej przez wykładowcę, zainteresowanie omawianymi zagadnieniami),
• prezentacja przygotowanego projektu związanego z tematyką ćwiczeń.
5. Zaliczenie praktyk zawodowych:
• obecność 100% potwierdzona wpisem na liście obecności,
• zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniku praktyk.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.
Literatura
Literatura podstawowa:
• D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
• M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
• M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
• P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Literatura uzupełniająca:
• H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
• K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: