Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w pielęgniarstwie
1800-P1-NSHZP-S2
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi pielęgniarskie, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wprowadzania rozwiązań systemowych w zarządzaniu jakością w ochronie zdrowia. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studentów z aktualnym stanem organizacyjnym systemu opieki zdrowotnej i przygotowanie ich do efektywnego zarządzania w ochronie zdrowia, a także nabycie wiedzy umożliwiające zarządzanie kadrami w podsystemie pielęgniarskim.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 h (0,8 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia wykładu: 1 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 h, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się z materiałami
Łączny nakład pracy studenta wynosi 2 h, co odpowiada 0,08 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania - przygotowanie do zaliczeń 3 h (0,12 pkt. ECTS).
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Łączny nakład pracy: 26 h = 1 ECTS
Łączny nakład pracy: 125 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W11.)
W2:Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W12.)
W3:Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W12., A.W13.)
W4:Uzasadnia istotę podejmowania decyzji kierowniczych w organizacji (A.W14.)
W5:Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa i delegowania zadań (A.W15., A.W17.)
W6:Analizuje zasady świadczenia usług pielęgniarskich i interpretuje sposób ich finansowania (A.W16.)
W7:Przedstawia zasady zarządzania strategicznego oraz teorię i zamierzenia zarządzania zmianą (A.W18.)
W8:Porusza podstawowe problemy związane z planowaniem i strategiami zarządzania personelem, a także opisuje uwarunkowania rozwoju zawodowego (A.W19., A.W.20.)
W9:Uzasadnia zastosowanie podstawowych zasad ergonomii na stanowiskach pracy w podsystemach pielęgniarskich (A.W21.)
W10:Przedstawia oraz opisuje modele i strategie zarządzania jakością (A.W22.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Potrafi dokonać analizy zadań zawodowych pielęgniarek w odniesieniu do posiadanych kwalifikacji i kompetencji (A.U6.)
U2:Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów wykonujących działalność leczniczą (A.U7.)
U3:Potrafi dostosować metody podejmowania decyzji zawodowych oraz zarządzać pracą zespołów pielęgniarskich (A.U8., A.U9.)
U4:Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie rekrutacji, selekcji i adaptacji (A.U10.)
U5:Potrafi opracować własną ścieżkę rozwoju zawodowego i podległego personelu pielęgniarskiego (A.U11.)
U6: Potrafi przygotować opis stanowiska pracy z uwzględnieniem zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień oraz harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską (A.U12., A.U13.)
U7:Potrafi przygotowywać podmiot wykonujący działalność leczniczą do zewnętrznej oceny jakości oraz nadzorować w nim jakość opieki pielęgniarskiej (A.U14.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)
K2:Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych ponosząc odpowiedzialność za realizowane świadczenia zdrowotne (K.2., K.5.)
K3:Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu (K.3.)
K4:Podejmuje działania mające na celu określenie priorytetowych zadań i rozwiązywania złożonych problemów etycznych zawodu pielęgniarki (K.4.)
K5:Racjonalnie podchodzi do wyboru reklamowanych produktów farmaceutycznych (K.6.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• kurs e-learningowy na platformie Moodle oraz Microsoft Teams
• wykład informacyjny z wykorzystaniem technik kształcenia
na odległość
• wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
• realizacja projektu w zespołach zadaniowych z wykorzystaniem platformy Moodle
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji i zarządzania opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
. Egzamin końcowy pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń (0-40 pkt.; >60%); W1-W3, W6-W10, U1-U7, U4, K1-K3.
Skala ocen egzaminu według punktacji.
2. Zaliczenie referatu (0-20 pkt.; zaliczenie od > 60 %); W7, W9
U1, U5, U6, U7, K1-K4.
3. Aktywność (0-15 pkt.); K1-K5.
4. Zaliczenie testu obejmującego treści wykładów (zaliczenie >60%, 0-15 pkt.); W1-W3, W7, U4, K1, K2.
5. Zaliczenie praktyk;W1-W3, W5, W8, U1,U2, U5-U7, K2, K3, K4.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.
Literatura
Literatura podstawowa:
• D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
• M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
• M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
• P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Literatura uzupełniająca:
• H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
• K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.
• Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia umieszczane na platformie Moodle
W cyklu 2022/23Z:
Podana w sekcji nadrzędnej
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: