Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne. Higiena i epidemiologia 1800-P1-NSHZE-S1Z
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i seminariów.
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawami higieny i epidemiologii. Studenci poznają metody i zasady prowadzenia badań epidemiologicznych oraz mierniki stosowane w ocenie zdrowia populacji. Studenci zapoznają się z zastosowaniami epidemiologii i jej metod w obszarze zdrowia publicznego. Studenci poznają specyfikę epidemiologii chorób zakaźnych, niezakaźnych oraz środowiskowych. Omawiana jest rola oraz struktura nadzoru sanitarno-epidemiologicznego oraz podstawowe zagadnienia demograficzne.
Seminaria kształtują umiejętność wykorzystania materiałów epidemiologicznych i demograficznych do analizy zdrowia populacji. Studenci nabywają umiejętności wyliczania i interpretowania wskaźników pozwalających ocenić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy narażeniem a efektem zdrowotnym, porównują częstotliwość występowania zjawisk zdrowotnych w rożnych populacjach oraz planują działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania.
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i seminariów. Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawami higieny i epidemiologii. Studenci poznają metody i zasady prowadzenia badań epidemiologicznych oraz mierniki stosowane w ocenie zdrowia populacji. Studenci zapoznają się z zastosowaniami epidemiologii i jej metod w obszarze zdrowia publicznego. Studenci poznają specyfikę epidemiologii chorób zakaźnych, niezakaźnych oraz środowiskowych. Omawiana jest rola oraz struktura nadzoru sanitarno-epidemiologicznego oraz podstawowe zagadnienia demograficzne. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminariów jest aktywny udział w przewidzianych planem zajęciach, poprawne wykonanie analiz danych wraz z pisemnym sprawozdaniem.
Raporty/projekt praktyczny: ≥ 60% (U1, U2)
Przedłużona obserwacja/Aktywność ≥ 50% (K1)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Opuszczenie ponad 50% wykładów lub seminariów wiąże się z niedopuszczeniem do egzaminu.
Egzamin odbywa się po zakończeniu cyklu wykładów i seminariów w danym semestrze. Egzamin przeprowadzany jest w formie testu obejmującej zagadnienia z wykładów i seminariów. Ocena końcowa jest średnią ocen z egzaminów semestralnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Epidemiologia. Podręcznik dla studentów i praktyków
Peneloppe Webb, AndrewPage Bain Chris. Wydawnictwo Scholar 2021.
1.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009.
2.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: