Nauki społeczne i humanizm w pielęgniarstwie:Wspołpraca i komunikacja w zespole interprofesjonalnym
1800-P1-NSHWI-S1L
W toku realizacji wykładów student nabywa wiedzę z zakresu skutecznej współpracy w grupie oraz poznaje rodzaje i style komunikowania się w zespole.
Ćwiczenia wyposażają studenta w wiedzę na temat roli lidera w zespole i konfliktów powstających w grupach. Student realizując program przedmiotu poznaje również kluczowe zasady komunikacji w pracy zespołowej oraz podstawowe techniki argumentowania i przekonywania.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
- samokształcenie – 10 h
Łącznie 40 h = 1,3 ECTS
2. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
6 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 46 h = 1,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje fazy rozwoju zespołu - B.W29.
W2: Wyjaśnia zalety pracy zespołowej - B.W29.
W3: Wymienia w odniesieniu do Teorii McGregora (XY) narzędzia motywacyjne wpływające na jakość i efektywność zespołu - B.W40.
W4: Charakteryzuje rolę przywództwa i poszczególne style zarządzania zespołami – B.W41.
W5: Przedstawia rodzaje i style komunikowania się w zespole - B.W45.
W6: Wyjaśnia rolę lidera w zespole - B.W42.
W7: Opisuje techniki argumentowania i przekonywania w procesie podejmowania decyzji zespołowej - B.W42.
W8: Wymienia metody skutecznej współpracy w zespole - B.W43.
W9: Podaje rodzaje konfliktów w zespole - B.W44.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Rozróżnia pełnione w zespole role członków - B.U20.
U2: Wskazuje czynniki zakłócające sprawną pracę zespołu i sposoby zwiększenia jego skuteczność – B.U21
U3: Przedstawia sposoby rozwiązywania problemów zgłaszanych przez członków zespołu - B.U22.
U4: Wybiera odpowiednie sposoby komunikowania się w zespole interprofesjonalnym – B.U. 23
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad kultury podczas komunikowania się z otoczeniem.
K2: Identyfikuje pozawerbalne sposoby porozumiewania się z wykładowcą lub członkami swojego zespołu.
K3: Podejmuje próby rozwiązywania problemów zaistniałych w grupie.
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość na platformie Microsoft Teams
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
• praca w zespołach zadaniowych z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams - realizacja projektu
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W9, U1-U4
Realizacja projektu: W2, W4, W8, U2-U4
Aktywność: K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
1. G. Anderson, Sztuka współpracy. Jak pracować łatwiej i skuteczniej, ICAN Institute, 2021.
2. M. Kęsy, Relacje i komunikacja w świecie medycznym, Wydawnictwo UJ, 2013.
3. B. Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Wydawnictwo Edgard, 2012.
4. E. Krajewska-Kułak, Anna Kwiatkowska, W. Panek, Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016.
5. M. Szumska, H. Mruk., Skuteczna komunikacja. Pacjent i zespoły medyczne. Podręcznik dla medycyny, WKL.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: