Nauki społeczne i humanizm w pielęgniarstwie:Psychologia
1800-P1-NSHPP-S1Z
Wykłady: celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami w psychologii i psychologicznymi koncepcjami człowieka.
W trakcie zajęć studenci poznają również psychologiczne teorie dotyczące osobowości, temperamentu, motywacji i emocji człowieka. Poznają także kryteria zdrowia i choroby psychicznej, najczęściej występujące choroby psychiczne.
Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń studenci poznają pojęcia stresu psychologicznego, przykładowe metody diagnozy psychologicznej oraz mechanizmy wpływu grupy na jednostki, modele i techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student zna i rozumie pojęcia: kompetencje społeczne, inteligencja społeczna, wrażliwość społeczna, empatia
i autoprezentacja.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 20 godzin (1 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin (0,2 ECTS)
35 godzin = 1 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 10 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 45 h = 1,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia –
wiedza
B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone;
B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne, zachowania adaptacyjne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych;
B.W4. etapy rozwoju psychicznego człowieka i prawidłowości występujące na poszczególnych etapach tego rozwoju;
B.W5. pojęcia emocji, motywacji, temperamentu i osobowości, cechy osobowości zdrowej, zaburzenia osobowości;
B.W7. teorie stresu psychologicznego, zależności między stresem a stanem zdrowia oraz inne psychologiczne determinanty zdrowia;
B.W8. Podejście salutogenetyczne i podejście patogenetyczne do zdrowia i choroby;
B.W9. procesy adaptacji człowieka do życia z chorobą przewlekłą lub o niepomyślnym rokowaniu i uwarunkowania tych procesów;
B.W11. techniki radzenia sobie ze stresem, redukowania lęku, metody relaksacji oraz mechanizmy powstawania zespołu wypalenia zawodowego i zapobiegania jego powstaniu;
B.W12. pojęcia oraz zasady funkcjonowania rodziny, grupy, organizacji, instytucji, populacji, społeczności i ekosystemu;
B.W48. znaczenie perspektywy pacjenta w opiece pielęgniarskiej, motywowania pacjenta do przestrzegania zaleceń i prozdrowotnego stylu życia;
B.W49. metody okazywania empatii pacjentowi, jego rodzinie lub opiekunowi;
B.W50. zasady postępowania oraz radzenia sobie w przypadku mobbingu, dyskryminacji i innych zachowań patologicznych w środowisku pracy.
Efekty uczenia się - umiejętności
.U1. rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne;
B.U2. rozpoznawać zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym człowieka oraz oceniać proces adaptacji człowieka w różnych kontekstach zdrowia i choroby, a także wskazywać rolę wsparcia społecznego i psychologicznego w opiece nad człowiekiem zdrowym i chorym;
B.U3. oceniać związek choroby i hospitalizacji ze stanem fizycznym i psychicznym człowieka;
B.U4. oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych takich jak stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba, przemoc fizyczna, przemoc seksualna, wprowadzać elementarne formy pomocy psychologicznej oraz informować o specjalistycznych formach pomocy;
B.U5. identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się w sytuacjach trudnych, wykazywać umiejętność aktywnego słuchania oraz tworzyć warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu interprofesjonalnego;
B.U6. wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w praktyce pielęgniarskiej;
B.U7. wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne;
B.U8. B.U8. stosować techniki zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego oraz rozwijać zasoby osobiste umożliwiające radzenie sobie z zespołem wypalenia zawodowego;
B.U9. stosować techniki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w pracy zawodowej pielęgniarki takich jak ciężka choroba pacjenta, śmierć, błąd medyczny, przemoc fizyczna i psychiczna;
Metody dydaktyczne
wykłady, ćwiczenia wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody eksponujące: film, pokaz, dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków,
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: opracowanie standardu opieki nad pacjentkami w wybranych schorzeniach.
- zaliczenie ćwiczeń kolokwium (test pisemny).
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
• Hall, Lindzey –„Teorie osobowości” PWN, Warszawa.
•Stralau J. – „Psychologia ogólna”, T.1,2. GWP, Gdańsk
Literatura uzupełniająca:
•Lewis M., Hawiland –„Psychologia emocji” GWP, Gdańsk
•Aronson E. i in. –„Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Zysk i S-ka, Poznań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: