Nauki społeczne i humanistyczne: Dydaktyka medyczna 1800-P1-NSHDM-S2
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń.
Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem dydaktyki medycznej jako nauki, nie tylko o charakterze teoretycznym ale i praktycznym. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu kształcenia. Ważne miejsce zajmuje taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, tradycyjne i aktywizujące metody nauczania, zasady kształcenia, pomiar dydaktyczny, edukacja ustawiczna. Edukację ustawiczną prezentuje się w kategorii ważnego wyzwania w kształceniu medycznym i wymogu stawianego przez Unię Europejską. Student zostaje zaznajomiony z kierunkami i zakresem badań naukowych w pielęgniarstwie.
Ćwiczenia mają zmotywować studenta do przejawiania aktywnej postawy wobec procesu kształcenia. Preferowane są aktywne formy zajęć. Student poznaje warunki i zasady organizowania i planowania działalności dydaktycznej. Zna cele kształcenia zawodowego z uwzględnieniem taksonomii i operacjonalizacji. Klasyfikuje metody nauczania i zna kryteria doboru. Wykazuje znajomość zasad nauczania w kształceniu medycznym. Zna standardy kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo. Potrafi formułować efekty kształcenia medycznego w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz zaplanować badania naukowe w pielęgniarstwie z omówieniem celu oraz oczekiwanych wyników. Poznaje ważne uwarunkowania skuteczności działalności dydaktycznej.
W cyklu 2022/23L:
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń. Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem dydaktyki medycznej jako nauki, nie tylko o charakterze teoretycznym ale i praktycznym. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu kształcenia. Ważne miejsce zajmuje taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, tradycyjne i aktywizujące metody nauczania, zasady kształcenia, pomiar dydaktyczny, edukacja ustawiczna. Edukację ustawiczną prezentuje się w kategorii ważnego wyzwania w kształceniu medycznym i wymogu stawianego przez Unię Europejską. Student zostaje zaznajomiony z kierunkami i zakresem badań naukowych w pielęgniarstwie. |
W cyklu 2023/24L:
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń. Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem dydaktyki medycznej jako nauki, nie tylko o charakterze teoretycznym ale i praktycznym. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu kształcenia. Ważne miejsce zajmuje taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, tradycyjne i aktywizujące metody nauczania, zasady kształcenia, pomiar dydaktyczny, edukacja ustawiczna. Edukację ustawiczną prezentuje się w kategorii ważnego wyzwania w kształceniu medycznym i wymogu stawianego przez Unię Europejską. Student zostaje zaznajomiony z kierunkami i zakresem badań naukowych w pielęgniarstwie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Podstawa zaliczenia przedmiotu
Wykłady: obecność na wykładach
Końcowa forma zaliczenia przedmiotu: egzamin/ test mieszany składający się z pytań jednokrotnego wyboru, z uzupełnieniem luk/ dokończenia wypowiedzi oraz pytań otwartych wąsko sformułowanych (20 pytań) obejmujący zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń (efekty uczenia się: A.W23; A.W24; A.W25; C.W1; C.W3, C.W8; A.U15; A.U16; C.U2).
W zakresie kompetencji społecznych – wykazywanie się pozytywną postawą (efekty uczenia się: K1-K4)/ przedłużona obserwacja studenta.
Do zdania egzaminu minimalne akceptowalne kryterium prawidłowo udzielonych odpowiedzi wynosi 60%. Za każdą prawidłowo udzieloną odpowiedź student może otrzymać 1 pkt.
Ćwiczenia:
- obecność na ćwiczeniach
- przygotowywanie się do ćwiczeń i aktywny w nich udział
- przygotowanie prezentacji na wcześniej ustalony
z nauczycielem temat objęty zakresem ćwiczeń.
Końcowa forma zaliczenia przedmiotu: egzamin/ test mieszany składający się z pytań jednokrotnego wyboru, z uzupełnieniem luk/ dokończenia wypowiedzi oraz pytań otwartych, wąsko sformułowanych (20 pytań) obejmujący zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń (efekty uczenia się: A.W23; A.W24; A.W25; C.W1; C.W3, C.W8; A.U15; A.U16; C.U2).
W zakresie kompetencji społecznych – wykazywanie się pozytywną postawą (efekty uczenia się: K1-K4)/ przedłużona obserwacja studenta.
Do zdania egzaminu minimalne akceptowalne kryterium prawidłowo udzielonych odpowiedzi wynosi 60%. Za każdą prawidłowo udzieloną odpowiedź student może otrzymać 1 pkt.
Kryteria oceny:
Suma uzyskanych punktów : Ocena:
Poniżej 60% (11 pkt. i poniżej) ndst (2,0)
(12-13 pkt.) dst (3,0)
(14-15 pkt.) dst + (3,5)
(16-17pkt.) db (4,0)
(18-19 pkt) db+ (4,5)
( 20 pkt.) bdb (5,0)
Praktyki zawodowe
brak w programie studiów
Literatura
Franciszek Bereźnicki. Podstawy dydaktyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Kazimierz Żegnałek. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2015
(i wydania wznowione).
Uzupełniająca:
Geolf Petty. Nowoczesne nauczanie (bestseller). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Gordon Dryden, Jeanette Vos. Rewolucja w uczeniu się. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 2003 (i wydawnictwa wznowione).
Andrzej Rozmus. Wykładowca doskonały. Wydawnictwo JAK, Warszawa 2010.
Tony Buzan. Mapy twoich myśli. Wydawnictwo RAVI, Łódź 2005.
Manfred Spitzer. Jak uczy się mózg. PWN, Warszawa 2007.
Woynarowska Barbara. Edukacja zdrowotna – podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: