Nauki podstawowe: Mikrobiologia 1800-P1-NPM-S1Z
Celem przedmiotu Mikrobiologia jest zapoznanie studentów z historią mikrobiologii, taksonomią, morfologią, czynnikami wirulencji drobnoustrojów oraz z warunkami ich hodowli. Wiedza na temat mikrobioty fizjologicznej człowieka i występującej w jego otoczeniu, pozwala przewidywać drogi i skutki szerzenia się zakażeń. Student zdobywa wiedzę obejmującą charakterystykę wybranych wirusów, bakterii i grzybów chorobotwórczych i warunkowo chorobotwórczych dla człowieka.
Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają charakter praktyczny. Mają na celu zapoznanie z podstawami diagnostyki mikrobiologicznej (metodami mikroskopowania, hodowli, identyfikacji drobnoustrojów) oraz z zasadami pobierania i zabezpieczenia materiału do badań mikrobiologicznych. Student zostaje zapoznany również z zasadami profilaktyki zakażeń i metodami badania czystosci rąk. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
Tematy objęte samokształceniem są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i ćwiczeniach. Mają na celu poszerzenie wiedzy studentów na temat charakterystyki najczęstszych czynników etiologicznych zakażeń u ludzi oraz wypracowanie wśród studentów nawyku: dostrzegania własnego ograniczenia w zakresie wiedzy i umiejętności oraz samokształcenia i systematycznego dążenia do uzupełnienia wiedzy, a także wykształcenie doskonalenia współpracy z członkami zespołu podczas realizacji tematów objętych samokształceniem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe z wykładów, ćwiczeń (test maksymalnie 30 pytań, pytania zamknięte z odpowiedziami jednokrotnego wyboru) i tematów objętych samokształceniem (test maksymalnie 10 pytań, pytania zamknięte z odpowiedziami jednokrotnego wyboru): W1–W7, K1, K2 (zaliczenie ≥ 60%)
Raport z praktycznego wykonania ćwiczeń, karta pracy: W6, U1, U2, U3, K1, K2 (zaliczenie > poprawne wykonanie i opisanie na co najmniej 60% każdego raportu lub karty ćwiczeń)
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na ćwiczeniach i na wykładach, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego ćwiczenia za kolokwium zaliczeniowe końcowe, ocena za raport, kartę pracy), zaliczenie testu z tematyki obejmującej zagadnienia z samokształcenia, brak wykroczeń wymienionych w Zasadach BHP Regulaminu Dydaktycznego Katedry Mikrobiologii.
W przypadku kolokwium końcowego (test z ćwiczeń, wykładów, tematów objętych samokształceniem) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
≥ 60% zal
< 60% nzal
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Heczko P. Mikrobiologia: Podręcznik dla pielęgniarek, położnych i ratowników medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006
2. Heczko PB, Wróblewska M, Pietrzyk A: Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Bulanda M., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia Lekarska (Tom 1 i 2). PZWL, Warszawa 2023
2. Murray P.R., Rosenthal K.S., Pfaller M.A.: Mikrobiologia. Elsevier Urban and Partner, Wrocław 2018 (lub wyd. wcześniejsze)
3. Dzierżanowska D.: Postacie kliniczne zakażeń szpitalnych. –medica press, Bielsko-Biała, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: