Nauki podstawowe: Fizjologia
1800-P1-NPFA-S1L
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego.
Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania.
Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku,
- karty umiejętności praktycznych,
- symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych.
Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii takie jak (Share Care, Medicalholodeck czy Human Anatomy Atlas), animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - spirometr, -aparat EKG, -próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii takie jak (Share Care, Medicalholodeck czy Human Anatomy Atlas), animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - spirometr, -aparat EKG, -próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii takie jak (Share Care, Medicalholodeck czy Human Anatomy Atlas), animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - spirometr, -aparat EKG, -próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 20 h
- udział w ćwiczeniach – 45 h
65h = 2,17 ECTS
2. Czasz poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- samokształcenie – 15 h
15h = 0,5 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 10 h
10 h = 0,33 ECTS
Łączny nakład pracy: 90 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Wykłady:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. procesy elektrofizjologiczne w układzie nerwowym - A.W2.
W2. neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych - A.W2.
W3. pojęcie homeostazy oraz rolę sprzężeń zwrotnych ujemnych i dodatnich w utrzymaniu homeostazy - A.W5. W4. udział układu sercowo-naczyniowego i oddechowego w utrzymaniu homeostazy - A.W3.
W5. równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową i rozumie ich rolę w utrzymaniu homeostazy - A.W3.
W6.fizjologię układu nerwowego, wydzielania wewnętrznego, sercowo-naczyniowego, oddechowego, pokarmowego, fizjologię nerek oraz fizjologię krwi - A.W4.
Ćwiczenia:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. procesy elektrofizjologiczne w układzie nerwowym - A.W2.
W2. neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych - A.W2.
W3. pojęcie homeostazy oraz rolę sprzężeń zwrotnych ujemnych i dodatnich w utrzymaniu homeostazy - A.W5. W4. udział układu sercowo-naczyniowego i oddechowego w utrzymaniu homeostazy - A.W3.
W5. równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową i rozumie ich rolę w utrzymaniu homeostazy - A.W3.
W6. fizjologię układu nerwowego, wydzielania wewnętrznego, sercowo-naczyniowego, oddechowego, pokarmowego, fizjologię nerek oraz fizjologię krwi - A.W4.
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykłady:
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. Opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, a w szczególności określa jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację - A.U2
Ćwiczenia:
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, a w szczególności określa jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację - A.U2.
U2. wykonuje proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka: testy wysiłkowe, test spirometryczny) oraz interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych - A.U2.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykłady:
W zakresie postaw społecznych student jest gotów:
K1. do zasięgania opinii ekspertów w przypadku niezrozumienia zagadnień oraz trudności z rozwiązaniem problemu - K.5.
K2. dostrzegania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny potrzeb edukacyjnych - K.7
Ćwiczenia:
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: K1. zasięgania opinii ekspertów w przypadku niezrozumienia zagadnień oraz trudności z rozwiązaniem problemu - K.05.
K2. dostrzegania własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny potrzeb edukacyjnych - K.07.
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Wymagania wstępne
znajomość fizjologii człowieka w zakresie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin teoretyczny: W1-W6, U1-U2
Literatura
Podstawowa
1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok
2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca
1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
W cyklu 2022/23L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
W cyklu 2023/24L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
W cyklu 2024/25L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: