Nauki podstawowe: Farmakologia
1800-P1-NPF-S1Z
Wykłady
Wprowadzenie do farmakologii, omówienie postaci farmaceutycznych preparatów leczniczych, sposobów podawania leków, elementów farmakokinetyki oraz mechanizmów działania leków. Przedstawienie zasad stosowania leków w określonych procesach patologicznych, wskazań do ich stosowania, objawów niepożądanych, przeciwwskazań i interakcji. Charakterystyka poszczególnych grup farmaceutyków pod względem przydatności w terapii określonych schorzeń, z krytyczną oceną ich wartości terapeutycznej. Wyjaśnianie wpływu farmakoterapii na wyniki badań laboratoryjnych oraz mechanizmów działania poszczególnych leków, działań niepożądanych
Ćwiczenia
Ćwiczenia obejmują zajęcia przy łóżku chorego oraz w oparciu o dokumentację pacjenta. Składają się z wywiadu, badania przedmiotowego, oceny dotychczasowej farmakoterapii z możliwością modyfikacji w zależności od parametrów farmakokinetycznych w konkretnych przypadkach klinicznych. Omawianie wyników poszczególnych badań w aspekcie obrazu klinicznego oraz dalszych decyzji dotyczących farmakoterapii. W czasie ćwiczeń studenci przedstawiają także prezentacje multimedialne na temat zadany uprzednio przez asystenta związany z tematyką przedmiotu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 35 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- samokształcenie: 15 godzin
- konsultacje: 5 godziny
- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 85 godzin, co odpowiada 3,4 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 35 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- samokształcenie: 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 5 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 5 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 105 godzin, co odpowiada 4,4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
- naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
• wykład problemowy
• dyskusja
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków na podstawie danych klinicznych
• analiza przypadków na podstawie piśmiennictwa
• metody eksponujące: prezentacje multimedialne
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 5 = 20
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1. poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy ich działania i powodowane przez nie przemiany w ustroju i działania uboczne (A.W19);
W2. podstawowe zasady farmakoterapii (A.W20);
W3. poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania (A.W21);
W4. wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków (A.W22);
W5. ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji, i procedurę zgłaszania działań niepożądanych leków (A.W23);
W6. zasady wystawiania recept w ramach realizacji zleceń lekarskich
(A.W24);
W7. zasady leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi (A.W25).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U1. Potrafi szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych (A.U7);
U2. Potrafi posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (A.U8);
U3. Potrafi wystawiać recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich (A.U9);
U4. Potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zleconych przez lekarza (A.U10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K.1. Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (A.K1);
K.2. Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta (A.K2);
K.3. Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (A.K3);
K.4. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (A.K4);
K5. Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (A.K5);
K6. Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (A.K6);
K.7. Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (A.K7).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• dyskusja
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków na podstawie danych klinicznych
• analiza przypadków na podstawie piśmiennictwa
• metody eksponujące: prezentacje multimedialne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu farmakologia powinien posiadać wiadomości z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii, anatomii, patomorfologii, mikrobiologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady
1. Warunkiem zaliczenia wykładu jest 100 % obecność. (K1-K4). Student może mieć 20% usprawiedliwionych nieobecności (zwolnienie lekarskie). W przypadku większej ilości nieobecności o kryteriach dopuszczenia do zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.
2. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. (W1-W7, U1-U4)
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów i literatury
Punktacja Ocena
< 11 ndst
12 – 11 dst
14 – 13 dst+
16 – 15 db
18 – 17 db+
20 – 19 bdb
4. Warunkiem podejścia do testu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
˗ przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł, (W1-W7, U1-U4)
˗ aktywność poznawcza studenta- znajomość literatury przedmiotu i wyciąganie wniosków, (U1-U4, K1-K7)
˗ 100% obecność na ćwiczeniach. (K1-K4). Student może mieć 20% usprawiedliwionych nieobecności (zwolnienie lekarskie). W przypadku większej ilości nieobecności o kryteriach dopuszczenia do zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.
Prace zaliczeniowe studentów są przechowywane w Katedrze przez jeden rok akademicki. Prezentacje multimedialne są własnością intelektualną studentów i po udokumentowaniu zaliczenia prezentacji na liście obecności są zwracane studentom.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2010;
2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych,pod redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;
3. Farmakologia kliniczna,H.P.Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter,red. naukowa wyd. pol. prof. dr hab. med. M. Wielosz,edt. Czelej 2001;
4. Kompendium farmakologii i farmakoterapii, A. Danysz, W. Buczko,wyd.VElsevier Urban & Partner, 2008;
5. Kompendium farmakologii i toksykologii Mutschlera,red. naukowa wyd. polskiego prof. Włodzimierz Buczko, edt. Med Pharm – Polska 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: