Nauki podstawowe: Anatomia
1800-P1-NPA-S1Z
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej.
Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualną anatomię sekcyjną wysokiej wierności co umożliwia naukę anatomii człowieka w kontrolowanych i wystandaryzowanych warunkach. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- wirtualny stół anatomiczny, który umożliwia naukę anatomii prawidłowej w połączeniu z anatomią kliniczną i radiologiczną;
- trenażery do osłuchiwania i do anatomii palpacyjnej
- modele anatomiczne.
Prowadzenie zajęć z anatomii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu anatomii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualną anatomię sekcyjną wysokiej wierności co umożliwia naukę anatomii człowieka w kontrolowanych i wystandaryzowanych warunkach. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - wirtualny stół anatomiczny, który umożliwia naukę anatomii prawidłowej w połączeniu z anatomią kliniczną i radiologiczną; - trenażery do osłuchiwania i do anatomii palpacyjnej - modele anatomiczne - Programy do anatomii takie jak : Medicalholodeck, VH Dissector, 3D Organon, Human Anatomy Atlas. Prowadzenie zajęć z anatomii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu anatomii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualną anatomię sekcyjną wysokiej wierności co umożliwia naukę anatomii człowieka w kontrolowanych i wystandaryzowanych warunkach. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - wirtualny stół anatomiczny, który umożliwia naukę anatomii prawidłowej w połączeniu z anatomią kliniczną i radiologiczną; - trenażery do osłuchiwania i do anatomii palpacyjnej - modele anatomiczne - Programy do anatomii takie jak : Medicalholodeck, VH Dissector, 3D Organon, Human Anatomy Atlas. Prowadzenie zajęć z anatomii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu anatomii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualną anatomię sekcyjną wysokiej wierności co umożliwia naukę anatomii człowieka w kontrolowanych i wystandaryzowanych warunkach. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - wirtualny stół anatomiczny, który umożliwia naukę anatomii prawidłowej w połączeniu z anatomią kliniczną i radiologiczną; - trenażery do osłuchiwania i do anatomii palpacyjnej - modele anatomiczne - Programy do anatomii takie jak : Medicalholodeck, VH Dissector, 3D Organon, Human Anatomy Atlas. Prowadzenie zajęć z anatomii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu anatomii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 25 h
- udział w ćwiczeniach – 45 h
70h = 2,33 ECTS
2. Czasz poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- samokształcenie – 15 h
15h = 0,5 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 5 h
5 h = 0,17 ECTS
Łączny nakład pracy: 90 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Wykłady: W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. posługuje się mianownictwem anatomicznym - A.W1 W2. określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostnostawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna) - A.W1
Ćwiczenia: W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. posługuje się mianownictwem anatomicznym - A.W1 W2. określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostnostawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna) - A.W1
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. posługuje się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego - A.U1
U2. wykazuje różnice w budowie i charakteryzuje funkcje życiowe człowieka dorosłego i dziecka - A.U1
U3. konstruuje wzór wykorzystania podstaw wiedzy anatomicznej w badaniu przedmiotowym - A.U1
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K.1. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; -K5
K.2. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.-K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Wymagania wstępne
znajomość anatomii człowieka w zakresie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin praktyczny: W1-W2, U1-U3
Kolokwium praktyczne: W1-W2, U1-U3
Egzamin teoretyczny: W1-W2, U1-U3
Przedłużona obserwacja – K1, K2
Literatura
Podstawowa
1. Richard Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, 2020.
2. Netter F. H. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław, 2020, wyd. VII.
3. Moore Keith L., Dalley Arthur F., Agur Anne M.R. - Anatomia kliniczna Moore. Tom 1 - 2. MedPharm Polska, 2020.
4. Anne M. Gilroy, Brian R. MacPherson, Erik Schulte, Udo Schumacher, Michael Schuenke, red. wyd. pol. Janusz Moryś - Atlas anatomii Gilroy. Tom 1 - 2 – MedPharm Polska, 2018.
5. Sokołowska-Pituchowa Janina – Anatomia człowieka. PZWL. Rok wydania: 2011, dodruk 2020.
Uzupełniająca
1. Bochenek A., Reicher M. - Anatomia człowiek. Tom I-V. PZWL, 2014, wyd. VI.
2. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K. - Anatomia człowieka - Repetytorium. PZWL, Warszawa 2014.
3. M. Schünke, E. Schulte, U. Schumacher - Atlas Anatomii Człowieka Prometeusz. Tom I-III. MedPharm Polska, 2020.
2. Yokochi C., Johannes W. Rohen, Eva Lurie Weinreb - Fotograficzny atlas anatomii człowieka. PZWL, 2018, wyd. I.
W cyklu 2022/23Z:
Podstawowa 1. Richard Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, 2020. 2. Netter F. H. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław, 2020, wyd. VII. 3. Moore Keith L., Dalley Arthur F., Agur Anne M.R. - Anatomia kliniczna Moore. Tom 1 - 2. MedPharm Polska, 2020. 4. Anne M. Gilroy, Brian R. MacPherson, Erik Schulte, Udo Schumacher, Michael Schuenke, red. wyd. pol. Janusz Moryś - Atlas anatomii Gilroy. Tom 1 - 2 – MedPharm Polska, 2018.
Uzupełniająca
5. Sokołowska-Pituchowa Janina – Anatomia człowieka. PZWL. Rok wydania: 2011, dodruk 2020.
|
W cyklu 2023/24Z:
Podstawowa 1. Richard Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, 2020. 2. Netter F. H. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław, 2020, wyd. VII. 3. Moore Keith L., Dalley Arthur F., Agur Anne M.R. - Anatomia kliniczna Moore. Tom 1 - 2. MedPharm Polska, 2020. 4. Anne M. Gilroy, Brian R. MacPherson, Erik Schulte, Udo Schumacher, Michael Schuenke, red. wyd. pol. Janusz Moryś - Atlas anatomii Gilroy. Tom 1 - 2 – MedPharm Polska, 2018.
Uzupełniająca
5. Sokołowska-Pituchowa Janina – Anatomia człowieka. PZWL. Rok wydania: 2011, dodruk 2020.
|
W cyklu 2024/25Z:
Podstawowa 1. Richard Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell - Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, 2020. 2. Netter F. H. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław, 2020, wyd. VII. 3. Moore Keith L., Dalley Arthur F., Agur Anne M.R. - Anatomia kliniczna Moore. Tom 1 - 2. MedPharm Polska, 2020. 4. Anne M. Gilroy, Brian R. MacPherson, Erik Schulte, Udo Schumacher, Michael Schuenke, red. wyd. pol. Janusz Moryś - Atlas anatomii Gilroy. Tom 1 - 2 – MedPharm Polska, 2018.
Uzupełniająca
5. Sokołowska-Pituchowa Janina – Anatomia człowieka. PZWL. Rok wydania: 2011, dodruk 2020.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: