Badania naukowe w pielęgniarstwie: Metodologia badań naukowych 1800-P1-Metbnf-S2
Wykłady obejmują następujące treści:
− nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia
− teoria- funkcje i rodzaje
− koncepcje rozwoju nauki
− koncepcje wiedzy
− definicja metodologii
− zadania, funkcje i cele badań naukowych
− reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność)
− proces badawczy
− problemy i hipotezy badawcze (definicja, jednostki analizy, błędy przy przenoszeniu wniosków)
− podstawowe metody, narzędzia i procedury badawcze stosowane w badaniach naukowych
− techniki i metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych, budowanie baz danych i statystyki
− sposoby doboru próby
populacja (jednostka doboru próby, populacja skończona i nieskończona, podstawa doboru próby)
schemat doboru próby: nielosowy (okolicznościowy, losowy, kwotowy) i losowy (indywidualny nieograniczony, systematyczny, warstwowy, grupowy)
wielkość próby (błąd standardowy, przedział ufności, określanie wielkości próby)
− kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze
− pomiar i wnioskowanie
− rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach naukowych
− Evidence Based Medicine – założenia ogólne
− badanie jakości życia wg zasad EBM
− standardy EBM i standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego
− krytyczna analiza artykułów naukowych – przykłady
− uwarunkowania badań naukowych – prawne i etyczne
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach.
Materiał realizowany w ramach ćwiczeń:
− cele i obszary bada naukowych w pielęgniarstwie
− techniki i narzędzia badawcze
− tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych
− konstruowanie wskaźników
− definiowanie problemów badawczych i hipotez
− przykładowe problemy badawcze i hipotezy
− skale pomiarowe, miary tendencji centralnej
− testowanie hipotez i analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne
− budowanie procesu badawczego i etapy postępowania badawczego
− konstruowanie własnych problemów badawczych
− tworzenie hipotez do problemu badawczego
− plan badawczy do własnego problemu badawczego
− pomiar – wielkość próby, sposoby doboru próby
kwestionariusz ankiety:
omówienie pytań – treść, format, rodzaj, porządek
− błędy w konstruowaniu pytań – przykłady
− konstruuowanie narzędzia badawczego - kwestionariusz ankiety
− omówienie sposobów analizy danych
− zasady interpretowania danych empirycznych
− zasady wnioskowania na podstawie danych z kwestionariusza ankiety
− zasady EMB – szczegółowe omówienie
− konstruowanie opracowania naukowego
− etyka w badaniach naukowych i ochrona własności intelektualnej
Materiał realizowany w ramach ćwiczeń:
Ćw. 1
Metodologia poznania naukowego- przypomnienie zagadnień teoretycznych. Błędy pomiarowe i niepewność wyników w metodologii pracy naukowej. Definicja błędu pomiarowego.
Ćw. 2
Konstrukcja narzędzi badawczych- przypomnienie zasad poprawności budowania narzędzi badawczych.
• Konstrukcja autorskiego narzędzia badawczego do własnego projektu badawczego.
Ćw. 3
Bioetyka w badaniach naukowych.
• Opracowywanie wniosku do Komisji Bioetycznej. Przykłady nieetycznych eksperymentów w medycynie.
Ćw. 4
EBM – założenia ogólne. Medyczne bazy danych.
Ćw. 5
Jakościowa i ilościowa analiza danych.
• Prezentacja własnych projektów badawczych (samoocena, ocena grupy, ocena nauczyciela).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach.
Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest 100% obecność na wykładach i ćwiczeniach. Student w ramach zaliczenia przedmiotu zobowiązany jest skonstruować własny projekt badawczy.
Opisowe kryteria oceny autorskiego projektu badawczego:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne.
Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski.
Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny.
Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011.
3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001.
2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005.
3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001.
4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: