Moduł do wyboru: Hematologia i pielęgniarstwo hematologiczne (fakultatywny)
1800-P1-He-S2
PIELĘGNIARSTWO W HEMATOLOGII DOROSŁYCH - przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie ćwiczeń (10h).
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z chorobami układu krwiotwórczego.
Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia cukrzycy oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem. W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia:
Ćwiczenia:
1. Rozpoznawanie nieprawidłowości funkcjonowania układu krwiotwórczego.
2. Specyfika opieki pielęgniarskiej w opiece nad pacjentem z zespołem mielodysplastycznym.
3. Rola pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do transplantacji szpiku i specyficzna opieka pielęgniarska po zabiegu.
4. Indywidualne podejście terapeutyczne w opiece pielęgniarskiej nad pacjentami z pierwotnymi niedoborami odporności.
5. Choroby mieloproliferacyjne. Identyfikacja problemów zdrowotnych i planowanie opieki u chorych z czerwienicą prawdziwą.
W cyklu 2024/25Z:
PIELĘGNIARSTWO W HEMATOLOGII DOROSŁYCH - przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów niestacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie ćwiczeń (10h). Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z chorobami układu krwiotwórczego. Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia cukrzycy oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem. W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia: Ćwiczenia: 1. Rozpoznawanie nieprawidłowości funkcjonowania układu krwiotwórczego. 2. Specyfika opieki pielęgniarskiej w opiece nad pacjentem z zespołem mielodysplastycznym. 3. Rola pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do transplantacji szpiku i specyficzna opieka pielęgniarska po zabiegu. 4. Indywidualne podejście terapeutyczne w opiece pielęgniarskiej nad pacjentami z pierwotnymi niedoborami odporności. 5. Choroby mieloproliferacyjne. Identyfikacja problemów zdrowotnych i planowanie opieki u chorych z czerwienicą prawdziwą.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w ćwiczeniach: 10godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 1 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 2 godzin
- opracowanie tematów ćwiczeń: 1 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 1 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem ćwiczeń: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2 + 1 = 3 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W HEMATOLOGII DOROSŁYCH student w dziedzinie wiedzy:
W1. Charakteryzuje profesjonalną opiekę nad chorym z chorobą krwi (K_BW18)
W1. Charakteryzuje profesjonalną opiekę nad chorym z chorobą krwi (B.W18.)
W2. Zna procedury przeszczepu szpiku kostnego (B.W20.)
W3. Opisuje rolę pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do transplantacji komórek krwiotwórczych (B.W18.)
W4. Opisuje diagnozę pielęgniarską i diagnozowanie pacjentów w chorobach związanych z niedokrwistością (B.W18.).
W5. Omawia indywidualne podejście terapeutyczne w opiece pielęgniarskiej nad pacjentami z pierwotnymi niedoborami odporności (B.W18.).
W6. Określa specyfikę opieki pielęgniarskiej w opiece nad pacjentem z zespołem mielodysplastycznym (B.W18.).
Efekty uczenia się - umiejętności
Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W HEMATOLOGII DOROSŁYCH student w dziedzinie umiejętności:
U 1. Prowadzi edukację zdrowotną pacjenta z chorobami krwi i jego rodziną (B.U17.),
U2. Współuczestniczy w procedurze przeszczepu szpiku (B.U18.),
U3. Prawidłowo dostosowuje opiekę wobec chorego z chorobą krwi (B.U17.),
U4. Umie zapewnić bezpieczeństwo pacjentowi podczas przeszczepu szpiku kostnego (B.U17.),
U5. Prawidłowo dostosowuje zadania pielęgniarskie w celu przygotowaniu pacjenta do transplantacji komórek krwiotwórczych (B.U17.),
U6. Umie postawić prawidłową diagnozę pacjentów w chorobach związanych z niedokrwistością (B.U17.),
U7. Prawidłowo dostosowuje podejście terapeutyczne w opiece pielęgniarskiej nad pacjentami z pierwotnymi niedoborami odporności (B.U17.),
U8. Prawidłowo dostosowuje opiekę pielęgniarskieą w opiece nad pacjentem z zespołem mielodysplastycznym (B.U17.),
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W HEMATOLOGII DOROSŁYCH student w dziedzinie innych kompetencji:
K1. Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1.)
K2. Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych (B.K2.)
K3. Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.)
K4. Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką (B.K5.)
K5. Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej (B.K6.)
K6. Dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7.)
Metody dydaktyczne
Metody podające i problemowe:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków.
Wymagania wstępne
Do sprawnej realizacji przedmiotu wymagana jest wiedza wyjściowa z zakresu:
- anatomii, fizjologii i patofizjologii układu krwinkowego
- podstaw klinicznych hematologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Prezentacje – W1, W2, U1, U2
Aktywność – K1- K6
Kolokwium W1-W6,
Formy oceny
Efekty kształcenia Test 1 Test 2 Prezentacja
Efekt 1 X X
Efekt 2 X X
Metoda: sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru
Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: udzielenie 60 % poprawnych odpowiedzi
Kryteria oceny:
100% obecność na zajęciach, osiągnięcie założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności, ocena:
bdb – 96-100%
ponad db – 86-95%
db – 76-85%
ponad dost – 66 – 75%
dost – 60-65%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dmoszyńska A., Robak T.: Podstawy hematologii. Wyd. Czelej. Wydanie II, Lublin 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Dmoszyńska A. (red.): Hematologia. Wielka Interna. Wyd. Medical Tribune Polska, Warszawa 2011.
2. de Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2011.
3. de Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Kraków 2000 r.
4. Szczeklik A. (red): Choroby wewnętrzne tom 1 i 2. Medycyna Praktyczna, Wydanie I, Kraków 2012.
5. Fabijańska-Mitek J., Windyga J.: Badania laboratoryjne w hematologii. Wyd. PZWL, Warszawa 2009.
6. Talarska D., Zozulińska-Ziółkiewicz D. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Dmoszyńska A., Robak T.: Podstawy hematologii. Wyd. Czelej. Wydanie II, Lublin 2008. 2. Daniluk J., Jurkowska G. (red.): Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Czelej, Lublin 2005.
Literatura uzupełniająca: 1. Dmoszyńska A. (red.): Hematologia. Wielka Interna. Wyd. Medical Tribune Polska, Warszawa 2011. 2. de Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2011. 3. Szczeklik A. (red): Choroby wewnętrzne tom 1 i 2. Medycyna Praktyczna, Wydanie I, Kraków 2012. 4. Fabijańska-Mitek J., Windyga J.: Badania laboratoryjne w hematologii. Wyd. PZWL, Warszawa 2009. 5. Talarska D., Zozulińska-Ziółkiewicz D. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: