Zaawansowana praktyka pielęgniarska: Endoskopia: - podstawy kliniczne endoskopii dróg oddechowych i w laryngologii
1800-P1-Enddo-S2
W przypadku górnych dróg oddechowych badanie endoskopowe jest szczególnie przydatną metodą w diagnostyce schorzeń nosa i zatok przynosowych, nosogardła, gardła,krtani, tchawicy, oskrzeli głównych. Dodatkowo w otolaryngologii endoskopia ma zastosowanie w diagnostyce schorzeń ucha, czy przełyku, jak i drog łzowych czy przewodów wyprowadzających ślinianek.
Układ optyczny może opierać się na układzie soczewek zamkniętych (tzw. endoskop sztywny), lub wykorzystywać pęczek włókien światłowodowych, tworzących giętki przewód (tzw. endoskop giętki = fiberoskop). Średnica obu układów jest zbliżona i zwykle wynosi od 2,7 mm do 4 mm.
Endoskopia w otolaryngologii daje możliwość oceny
stanów ostrych związanych z dusznością, przewlekłych stanów zapalnych i chorób nowotworowych.
W cyklu 2022/23L:
W przypadku górnych dróg oddechowych badanie endoskopowe jest szczególnie przydatną metodą w diagnostyce schorzeń nosa i zatok przynosowych, nosogardła, gardła,krtani, tchawicy, oskrzeli głównych. Dodatkowo w otolaryngologii endoskopia ma zastosowanie w diagnostyce schorzeń ucha, czy przełyku, jak i drog łzowych czy przewodów wyprowadzających ślinianek. Układ optyczny może opierać się na układzie soczewek zamkniętych (tzw. endoskop sztywny), lub wykorzystywać pęczek włókien światłowodowych, tworzących giętki przewód (tzw. endoskop giętki = fiberoskop). Średnica obu układów jest zbliżona i zwykle wynosi od 2,7 mm do 4 mm. Endoskopia w otolaryngologii daje możliwość oceny stanów ostrych związanych z dusznością, przewlekłych stanów zapalnych i chorób nowotworowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach 10 godzin
10 godzin = 0,4 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta
- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie wskazanej
literatury): 5 godzin
5 godzin - 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia: 10 godzin
10 godzin = 0,4 ECTS
Ogólna liczba godzin pracy studenta wynosi: 25 godzin co odpowiada 1 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. zna i rozumie organizację i funkcjonowanie pracowni endoskopowej oraz zasady wykonywania procedur endoskopowych B.W8.
W2. definiuje diagnostyczne i terapeutyczne możliwości endoskopii w zakresie dróg oddechowych, w zakresie laryngologii B.W9.
W3. zna zasady prowadzenia dokumentacji medycznej obowiązujące w pracowni endoskopowej B.W10.
W4. charakteryzuje metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim B.W13.
W5. zna i definiuje patomechanizm, objawy, diagnostykę i postępowanie pielęgniarskie w przewlekłej niewydolności oddechowej B.W26.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. uczyć pacjenta i jego rodzinę postępowania przed planowanym i po wykonanym procesie diagnostyki i terapii endoskopowej - B.U8.
U2. współuczestniczyć w procesie diagnostyki i terapii endoskopowej - B.U9.
U3. prowadzić dokumentację medyczną w pracowni endoskopowej - B.U10.
U4. zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki - C.U2.
U5. potrafi diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą B.U11.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
Dyskusja dydaktyczna
Analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu podstawy kliniczne endoskopii dróg oddechowych w laryngologii powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Otolaryngologia ; Boenninghaus H-G. : Springer PWN Warszawa
2. Otolaryngologia praktyczna tom 1-2; Grzegorz Janczewski
3. Otorynolaryngologia kliniczna - tom 1-2 pod. Red. Kazimierza Niemczyka (wybrane rozdziały)
4. K. Niemczyk, D.Jurkiewicz, J.Składzień, Cz. Stankiewicz, W.Szyfter; Otolaryngologia kliniczna - tom 1, Warszawa 2014
5. H.Behrbohm, O.Kaschke, T.Nawka,A.Swift; Choroby ucha nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi, Wrocław 2011, wyd.2
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: