Badania naukowe i rozwój pielęgniarstwa: Badania naukowe w pielęgniarstwie
1800-P1-BNRP2-S2
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie,
przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej; nabycie umiejętności korzystania z wyników prac naukowych i wprowadzania ich do
praktyki zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych i praw autorskich.
Student: pozna i zrozumie przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa; charakteryzuje etapy postępowania
badawczego; opisuje metody i techniki badań, określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania; pozna podstawowe
przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne; nauczy się gromadzić informacje w celu rozpoznawania stanu
zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; uczestniczyć w realizacji projektu badawczego; krytycznie analizować
publikowane wyniki badań naukowych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem;
opracowywać i realizować własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym
W cyklu 2022/23Z:
elem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie, przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej; nabycie umiejętności korzystania z wyników prac naukowych i wprowadzania ich do praktyki zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych i praw autorskich. Student: pozna i zrozumie przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa; charakteryzuje etapy postępowania badawczego; opisuje metody i techniki badań, określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania; pozna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne; nauczy się gromadzić informacje w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; uczestniczyć w realizacji projektu badawczego; krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem; opracowywać i realizować własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym
|
W cyklu 2023/24Z:
elem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie, przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej; nabycie umiejętności korzystania z wyników prac naukowych i wprowadzania ich do praktyki zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych i praw autorskich. Student: pozna i zrozumie przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa; charakteryzuje etapy postępowania badawczego; opisuje metody i techniki badań, określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania; pozna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne; nauczy się gromadzić informacje w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; uczestniczyć w realizacji projektu badawczego; krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem; opracowywać i realizować własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym
|
W cyklu 2024/25Z:
elem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie, przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej; nabycie umiejętności korzystania z wyników prac naukowych i wprowadzania ich do praktyki zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych i praw autorskich. Student: pozna i zrozumie przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa; charakteryzuje etapy postępowania badawczego; opisuje metody i techniki badań, określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania; pozna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne; nauczy się gromadzić informacje w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; uczestniczyć w realizacji projektu badawczego; krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem; opracowywać i realizować własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami
Godziny kontaktowe (0,8 pkt ECTS):
* wykłady – 10 h
* ćwiczenia – 10 h
2. Bilans nakładu pracy
- udział w wykładach
- udział w ćwiczeniach
- konsultacje
- przygotowanie do ćwiczeń
Praca własna studenta pod kierunkiem nauczyciela
- samokształcenie
- przygotowanie do zaliczenia
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną- samokształcenie: 10 praca własna studenta pod kierunkiem nauczyciela + 9 h praca własna
studenta = 0,7 pkt
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.W38 przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty pielęgniarstwa;
D.W39 metody i techniki prowadzenia badań naukowych;
D.W40 zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony
własności intelektualne;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U31 krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych;
D.U32 przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w
opiece nad pacjentem;
4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania
samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1: krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych;
(: D.U31)
U2: przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi.
(D.U32.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
(K.5.)
K2: dostrzega i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania
samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7)
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• ćwiczenia,
• prezentacja multimedialna
• studiowanie literatury
• prezentacja multimedialna
• praca problemowa w pliku Word zgodnie z wytycznymi i ustaleniami z nauczycielem prowadzący
giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
W zakresie wiedzy: znajomość zasad prowadzenia badań naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną z całości przedmiotu
test uwzględniający pytania/zagadnienia/zadania sprawdzające wiedzę z zakresu treści kształcenia realizowanych na terenie Uczelni -
D.W38 ; D.W39 ; D.W40
- test 20 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory)
na ocenę 3 na ocenę 3,5 na ocenę 4 na ocenę 4,5 na ocenę 5
60-70% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym. 71-75% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
76-85% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
86-90% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym. 91-100% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
Wykład
Na terenie Uczelni
100% obecność,
test uwzględniający pytania/zagadnienia/zadania sprawdzające wiedzę z zakresu treści kształcenia realizowanych na terenie Uczelni -j.w.
D.W38 ; D.W39 ; D.W40
Ćwiczenia
Na terenie Uczelni
(zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas realizacji ćwiczeń, 100% obecność na zajęciach i aktywny udział w
ćwiczeniach, przygotowanie prac zleconych przez nauczyciela, jedno kolokwium semestralne po zakończeniu realizacji treści
programowych dokonane przez prowadzącego, nie później niż na ostatnich ćwiczeniach)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010
2. Lesińska -Sawicka M. : Metoda case study w pielęgniarstwie. Borgis 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Pielęgniarskie czasopisma naukowe oraz internetowe bazy danych - podawane podczas ćwiczeń
2. Brzeziński J., Elementy metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa 2011
3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów Wydawnictwo Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011
Materiały dydaktyczne:
4. Prezentacje PowerPoint
W cyklu 2022/23Z:
iteratura podstawowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010 2. Lesińska -Sawicka M. : Metoda case study w pielęgniarstwie. Borgis 2009 Literatura uzupełniająca: 1. Pielęgniarskie czasopisma naukowe oraz internetowe bazy danych - podawane podczas ćwiczeń 2. Brzeziński J., Elementy metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa 2011 3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów Wydawnictwo Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011 Materiały dydaktyczne: 4. Prezentacje PowerPoint
|
W cyklu 2023/24Z:
iteratura podstawowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010 2. Lesińska -Sawicka M. : Metoda case study w pielęgniarstwie. Borgis 2009 Literatura uzupełniająca: 1. Pielęgniarskie czasopisma naukowe oraz internetowe bazy danych - podawane podczas ćwiczeń 2. Brzeziński J., Elementy metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa 2011 3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów Wydawnictwo Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011 Materiały dydaktyczne: 4. Prezentacje PowerPoint
|
W cyklu 2024/25Z:
iteratura podstawowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010 2. Lesińska -Sawicka M. : Metoda case study w pielęgniarstwie. Borgis 2009 Literatura uzupełniająca: 1. Pielęgniarskie czasopisma naukowe oraz internetowe bazy danych - podawane podczas ćwiczeń 2. Brzeziński J., Elementy metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa 2011 3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów Wydawnictwo Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011 Materiały dydaktyczne: 4. Prezentacje PowerPoint
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: