Podstawy fizjoterapii: Sport osób z niepełnosprawnościami
1800-F5-PFSON-SJ
Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o
kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz fizjoterapii. Przedmiot ma bezpośredni związek z kinezyterapią i zawartym w niej obszarem adaptowanej aktywności ruchowej. W realizacji przedmiotu niezbędne są umiejętności ruchowe określone programem przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna.
Tematyka zajęć będzie dotyczyła klasyfikacji medycznej i funkcjonalnej w sporcie niepełnosprawnych. Studenci poznają wybrane dyscypliny sportu dla osób z różnymi dysfunkcjami (sport dla osób niewidomych, głuchych, niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcją narządu ruchu), Specyfikę dyscyplin indywidualnych i gier zespołowych uprawianych przez osoby niepełnosprawne, konkurencje letnie i zimowe. Igrzysk Paraolimpijskich. W ramach zajęć zostanie przybliżona tematyka treningu sportowego i organizacji zawodów osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 30 h
40 h = 1,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 20 h = 0,8 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1. Pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności (C.W1 )
W2. Zasady doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej w procesie leczenia i podtrzymywania sprawności osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób
z niepełnosprawnościami (C.W11 )
W3. Regulacje prawne dotyczące udziału osób
z niepełnosprawnościami w sporcie osób z niepełnosprawnościami, w tym paraolimpiadach
i olimpiadach specjalnych, oraz organizacji działających
w sferze aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnościami (C.W12).
W4. Zagrożenia i ograniczenia treningowe związane
z niepełnosprawnością (C.W13 ).
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1. Dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych
u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji
i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych (C.U3 )
U2. Instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju ( C.U4 )
U3. Konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń ( C.U5 )
U4. Dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego ( C.U6 )
U5. Wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń ( C.U7 )
U6. Poinstruować osoby ze specjalnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, w zakresie różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej ( C.U13 )
U7. Poinstruować osoby z niepełnosprawnościami w zakresie samoobsługi i lokomocji, w tym w zakresie samodzielnego przemieszczania się i pokonywania przeszkód terenowych na wózku aktywnym ( C.U14 );
U8. Prowadzić zajęcia z wybranych dyscyplin sportowych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym zademonstrować elementy techniki i taktyki w wybranych dyscyplinach sportowych dla osób z niepełnosprawnościami ( C.U15 )
U9. Podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej ( C.U17 )
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do
K1. Prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty K3
K2. Przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K9
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, pokaz, referat, studium przypadku, film.
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz.
Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Sport osób niepełnosprawnych powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z zaliczenia przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń -
Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń:
1. Poprowadzenie zabawy lub gry dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dla osób z niepełnosprawnością wzrokową 0-10 punktów ale nie mniej niż 6 punktów
2. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-15 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów
3. Z obserwacji zaangażowania 0-5 punktów
4. Praca pisemna z zagadnień w obrębie przedmiotu 0 - 30 ale nie mniej niż 16 punktów.
Student otrzymuje zaliczenie z przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kosmol A. red.: Sport niepełnosprawnych dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych. Teoria, praktyka, metodyka.
Warszawa 2021
Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008
Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009
Literatura uzupełniająca :
Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011
Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013
Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010
Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013
Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997.
Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009.
Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003
Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013
Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: