Praktyki Fizjoterapeutyczne: Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych: Interna 1800-F5-PFFIN-SJ/MF
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie wiedzy, ugruntowanie kompetencji społecznych oraz nabycie przez studenta praktycznych umiejętności doboru, zastosowania i interpretacji wyników fizjoterapeutycznych testów funkcjonalnych w celu samodzielnego stawiania prawidłowej diagnozy fizjoterapeutycznej, zaproponowania adekwatnej interwencji fizjoterapeutycznej oraz właściwej modyfikacji programu rehabilitacji w zależności od jego efektu u pacjenta ze schorzeniami mieszczącymi się w szerokim zakresie chorób wewnętrznych. Student powinien nauczyć się także dobierać badania (kwestionariusz, wywiad, badanie fizykalne, testy funkcjonalne, badania laboratoryjne, obrazowe) i interpretować ich wynik, tak, by uwzględniały miejsce, przyczynę, nasilenie dysfunkcji i dolegliwości głównych pacjenta oraz jego współchorobowość internistyczną (np. sercowo- naczyniową, metaboliczną, itd.). Student powinien nabyć także umiejętność spersonalizowanego stopniowania intensywności etapów rehabilitacji w zależności od zmieniającego się stanu funkcjonalnego pacjenta wynikającego z zaawansowania choroby oraz postępów leczenia. W trakcie zajęć kładziony będzie nacisk na wykształcenie w studencie umiejętności opisu poczynionych obserwacji, w tym także z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
Przedmiot realizowany w formie praktycznych ćwiczeń z pacjentem hospitalizowanym w oddziale chorób wewnętrznych pod nadzorem nauczyciela akademickiego. Studenci w trakcie zajęć będą uczyć się wykorzystywać praktycznie posiadaną wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układów organizmu człowieka, fizjologii wysiłku, klinicznych podstaw fizjoterapii oraz zasad pracy w warunkach zagrożenia mikrobiologicznego i epidemicznego. Studenci będą prowadzeni pod kątem przestrzegania zasad BHP oraz będą nabywać praktyczne umiejętności edukacji rodzin i pacjenta ze schorzeniami internistycznymi i współpracy z personelem medycznym.
W trakcie realizacji wykładów studenci będą pod nadzorem przeprowadzać:
1. wywiad, badanie fizykalne i badania czynnościowe
w chorobach układu krążenia (serca, naczyń obwodowych), oddychania, przewodu pokarmowego, układu moczowego, nerwowego, kostno- stawowo- mięśniowego z praktycznym szkoleniem w zakresie umiejętności opisu spostrzeżeń, w tym z wykorzystaniem klasyfikacji ICF.
2. interpretację wyników badań czynnościowych, w tym objawów życiowych, pod kątem doboru technik fizjoterapii w kardiologii, angiologii, diabetologii, pulmonologii, chirurgii, onkologii, neurologii, gastroenterologii i ich odniesienie do sytemu ICF
3. zaproponowany program procesu rehabilitacji pacjenta internistycznego na podstawie samodzielnie przeprowadzonych badań czynnościowych (wyznaczania celu) oraz umiejętnego kontrolowania jego przebiegu i dostosowywania postępowania fizjoterapeutycznego do efektów terapii.
W cyklu 2022/23:
jak w częsci A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Praktyki zawodowe
jak w opisie
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ronikier A. Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL Warszawa, 2012.
2. Dembińska–Kieć A., Naskalski J.W. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009.
3. Traczyk W. Diagnostyka czynnościowa człowieka. Fizjologia stosowana. PZWL Warszawa 1999.
4. Goodman C., Heick J., Lazaro R., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty?, DB Publishing, Warszawa 2019, wyd. 6, rozdziały: 6, 7, 10, 11.
5. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1.
6. Gajewski P. (red) Interna Szczeklika (wydanie aktualne, 2022). Rozdziały dotyczące badań diagnostycznych w chorobach poszczególnych układów.
7. Sieroń A i wsp. Podręcznik angiologii. Alfa Medica Press, 2009, wydanie 1.
Literatura uzupełniająca:
Nowotny Janusz: Podstawy fizjoterapii cz 1. Podstawy teoretyczne i wybrane aspekty praktyczne. Kasper, Kraków 2005, wyd. 1
Nowotny Janusz: Podstawy fizjoterapii cz 3. Wybrane metody fizjoterapii. Kasper, Kraków 2005, wyd. 1
Traczyk W (red.): Diagnostyka czynnościowa człowieka. PZWL, Warszawa, 1999
Zasoby wyszukiwarki medycznej PubMed
W cyklu 2022/23:
jak w częsci A |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: