Oferta własna uczelni. Ścieżka specjalizacyjna: Fizjoterapia oddechowa
1800-F5-OWUSPFO-SJ
Przedmiot realizowany w formie ćwiczeń.
Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:
• Osłuchiwanie płuc na potrzeby fizjoterapii,
• Nieinwazyjna Wentylacja Mechaniczna (NIV),
• Techniki fizjoterapii oddechowej,
• Edukacja w zakresie prawidłowego przyjmowania leków wziewnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ćwiczeniach – 15 h
15 h = 0.6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie pulmonologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W3,
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady
i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach
w zakresie pulmonologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W4,
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
W1: instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych-D.U07,
W2: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego- D.U47,
W3: planować, dobierać i modyfikować programy rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych- D.U49,
W4: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej
i zagranicznej- E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1- nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,
K2- wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej,
K3- prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia
i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty,
K4- przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej,
K6- korzystania z obiektywnych źródeł informacji,
K7- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy
w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym,
K9- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
metody eksponujące: pokaz
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- doświadczeń
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia oddechowa powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu oddechowego oraz podstawowych zagadnień związanych z pulmonologią.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne – D.W3, D.W4, DW.16, DU.07, DU.47, DU.49, EU.3
Przedłużona obserwacja – K1-K4, K6, K7, K9.
Praktyki zawodowe
Literatura
Cross J. Fizjoterapia oddechowa. Przewodnik postępowania terapeutycznego. Edra Urban &Partner 2024.
Lewko A., Pyszora A., Badanie fizjoterapeutyczne pacjenta z dysfunkcją układu oddechowego. Wydawnictwo KIF, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: