Oferta własna uczelni: Do wyboru. Psychologia sportu 1800-F5-OWDWPS-SJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów. W trakcie nauki przedmiotu studenci poznają psychologiczne aspekty związane z aktywnością fizyczną, powrotem do zdrowia po urazie oraz podczas pracy ze sportowcami. Uzyskują wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji z pacjentem, odpowiadania na jego potrzeby oraz dopasowania do indywidualnej osoby technik pracy mentalnej. Poznają również mechanizmy odpowiadające za wywoływanie i podtrzymanie motywacji do ćwiczeń, zabiegów, treningów oraz jej wpływ na zachowania pacjentów. Potrafią zastosować metody wzmacniania motywacji wewnętrznej, pomagając pacjentowi samodzielnie dostrzec i wydobyć ważne dla nich aspekty podtrzymujące aktywność fizyczną oraz chęć do wytrwałego uczestniczenia w procesie rehabilitacji. Studenci potrafią korzystać z metod relaksacyjnych, wyobrażeniowych, medytacyjnych zarówno w swoim codziennym życiu jak również podczas pracy z pacjentem i dbaniu o jego komfort psychiczny podczas osiągania wspólnych celów. Przedstawione są sposoby korzystania z literatury polskiej i zagranicznej, szukania potrzebnych informacji nawet w sytuacji kiedy studenci zapomną o konkretnej metodzie czy przedstawianej teorii. Omówione jest również kształtowanie odpowiedniej postawy do pracy z drugim człowiekiem i towarzyszenia mu w trudnych chwilach dochodzenia do zdrowia i mierzenia się z nową sytuacją utraty sprawności. Studenci nabywają większej pewności siebie i jasności co robić w sytuacji kiedy na co dzień spotykają się z trudnymi historiami i przypadkami poszczególnych pacjentów. Dzięki psychologii sportu i zdobyczy tej dziedziny studenci wiedzą jak poradzić sobie ze stresem, presją, trudnymi sytuacjami jak również w jaki sposób przekazywać tę wiedzę dalej - zarówno w pracy z pacjentem jak w kontaktach społecznych, będąc świadomym roli fizjoterapeuty w społeczeństwie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie pisemne (> 50%): W1 – W5,
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 50% ndst
50-64% dst
65-70% dst+
71-85% db
86-90% db+
91-100% bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Aronson, E.1.Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002.
Jarvis, M., Psychologia sportu, GWP, Gdańsk, 2020.
Łuszczyńska, A., Psychologia sportu i aktywności fizycznej, PWN, Warszawa, 2020.
Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 1, GWP, Gdańsk, 2018.
Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 2, GWP, Gdańsk, 2020.
Behnke, M., Chlebosz, K - Trening mentalny. Psychologia sportu w praktyce, 2017.
W cyklu 2023/24:
Aronson, E.1.Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: