Oferta własna uczelni. Do wyboru - Ścieżka specjalistyczna: Fizjoterapia onkologiczna.
1800-F5-Fonk-NJ
Przedmiot „Fizjoterapia onkologiczna” ma na celu przygotowanie studentów V roku fizjoterapii do profesjonalnego planowania i prowadzenia procesu usprawniania u pacjentów z chorobami nowotworowymi. W trakcie zajęć omawiane są zasady fizjoterapii stosowane u pacjentów po leczeniu chirurgicznym, chemio- i radioterapii, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet po mastektomii, prostatektomii, zabiegach z powodu raka płuc, jelita grubego oraz nowotworów narządów płciowych kobiecych. Integralną częścią kursu jest również prehabilitacja onkologiczna – jej założenia, cele i praktyczne zastosowanie w przygotowaniu pacjenta do leczenia.
Studenci uczą się przeprowadzać ocenę funkcjonalną pacjenta onkologicznego, planować indywidualną terapię fizjoterapeutyczną z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z choroby i leczenia oraz monitorować efekty usprawniania. Szczególny nacisk położony jest na kształtowanie postawy empatii, uważności na potrzeby pacjenta oraz na umiejętność współpracy w zespole interdyscyplinarnym. Przedmiot łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami klinicznymi, przygotowując studentów do pracy w różnych etapach leczenia onkologicznego – od diagnozy, przez leczenie aktywne, aż po okres rehabilitacji i wsparcia funkcjonalnego oraz psychofizycznego.
W cyklu 2024/25:
Przedmiot „Fizjoterapia onkologiczna” ma na celu przygotowanie studentów V roku fizjoterapii do profesjonalnego planowania i prowadzenia procesu usprawniania u pacjentów z chorobami nowotworowymi. W trakcie zajęć omawiane są zasady fizjoterapii stosowane u pacjentów po leczeniu chirurgicznym, chemio- i radioterapii, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet po mastektomii, prostatektomii, zabiegach z powodu raka płuc, jelita grubego oraz nowotworów narządów płciowych kobiecych. Integralną częścią kursu jest również prehabilitacja onkologiczna – jej założenia, cele i praktyczne zastosowanie w przygotowaniu pacjenta do leczenia. Studenci uczą się przeprowadzać ocenę funkcjonalną pacjenta onkologicznego, planować indywidualną terapię fizjoterapeutyczną z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z choroby i leczenia oraz monitorować efekty usprawniania. Szczególny nacisk położony jest na kształtowanie postawy empatii, uważności na potrzeby pacjenta oraz na umiejętność współpracy w zespole interdyscyplinarnym. Przedmiot łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami klinicznymi, przygotowując studentów do pracy w różnych etapach leczenia onkologicznego – od diagnozy, przez leczenie aktywne, aż po okres rehabilitacji i wsparcia funkcjonalnego oraz psychofizycznego
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
udział w wykładach: 10 godzin = 0,4 ECTS
udział w ćwiczeniach: 30 godzin = 1,2 ECTS
2. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia praktycznego, 5 godzin= 0,2 ECTS
przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin= 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 50h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
B.W11 czynniki decydujące o zdrowiu oraz o zagrożeniu zdrowia
Efekty uczenia się - umiejętności
C.U4sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju
C.U5konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń,
C.U6 dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami
i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego,
C.U7 wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń,
C.U8 zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii,
C.U10 wykazać zaawansowane umiejętności manualne pozwalające na zastosowanie właściwej techniki z zakresu kinezyterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii
D.U1 przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki
D.U7 instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego
w celach terapeutycznych
D.U46planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii kobiet po mastektomii, w tym postępowanie w przypadku obrzęku limfatycznego
i upośledzenia funkcji kończyny górnej
D.U47 stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego
D.U48 podejmować działania mające na celu poprawę jakości życia pacjenta, w tym pacjenta w okresie terminalnym, z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,
K2 wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej
K3prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania
i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty
K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych,
K7 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K9 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
Metody dydaktyczne
Dyskusja dydaktyczna, symulacje działań terapeutycznych, analiza przypadków, pokaz
Wymagania wstępne
Student przystępujący do przedmiotu „Fizjoterapia onkologiczna” powinien posiadać wiedzę z zakresu patofizjologii chorób nowotworowych, diagnostyki oraz metod leczenia onkologicznego, takich jak chirurgia, chemioterapia i radioterapia. Powinien znać zasady programowania usprawniania pacjentów z chorobami nowotworowymi oraz potrafić dostosować plan fizjoterapii do indywidualnych potrzeb chorego. Wymagana jest umiejętność przeprowadzania oceny funkcjonalnej, w tym badania zakresu ruchu, siły mięśniowej, wydolności fizycznej i jakości życia. Student powinien mieć doświadczenie w pracy z pacjentami w różnych etapach leczenia oraz rozumieć psychospołeczne aspekty choroby nowotworowej. Konieczna jest znajomość podstaw fizjoterapii w onkologii narządowej, w tym po mastektomii, prostatektomii, zabiegach z powodu raka płuc, jelita grubego i nowotworów kobiecych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (test wiedzy) – B.W11,
Zaliczenie praktyczne- C.U4, C.U5, C.U6, C.U7, C.U8, C.U10, D.U1, D.U7, D.U46, D.U47, D.U48, E.U2,
Przedłużona obserwacja- K1, K2, K3,
Literatura
Podstawowa
1. Woźniewski M, Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. PZWL, Warszawa, 20061.
2. Spannbauer A., Mika P., Jaworek J (i wsp).: Rehabilitacja szpitalna i poszpitalna chorych po amputacji z przyczyn naczyniowych. W: Pielęgniarstwo angiologiczne (red.) M.T Szewczyk. Termedia, Poznań, 2010
3. Noszczyk W.: Chirurgia – Repetytorium, PZWL, Warszawa 20143.
4. Woźniewski M, Kornafel J. Rehabilitacja w onkologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 20104.
Uzupełniająca
1. Brzostek T., Mika P., Brombosz J.: Miażdżyca tętnic kończyn dolnych- patofizjologia, klinika, leczenie i rehabilitacja.1.
2. Rehabilitacja Medyczna, 2004: 8: 38-50
3. Jassema J., Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Via Medica, Gdańsk 2019.2.
4. Spannbauer A., Berwecki A., Mika P.,(i wsp): Wybrane aspekty rehabilitacji u chorych leżących. W: Leczenie ran3.
5. Dobrzyńska M., Kiełb C. (red.), Pielęgnowanie pacjenta onkologicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2021.
W cyklu 2024/25:
Podstawowa 1. Woźniewski M, Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. PZWL, Warszawa, 20061. 2. Spannbauer A., Mika P., Jaworek J (i wsp).: Rehabilitacja szpitalna i poszpitalna chorych po amputacji z przyczyn naczyniowych. W: Pielęgniarstwo angiologiczne (red.) M.T Szewczyk. Termedia, Poznań, 2010 3. Noszczyk W.: Chirurgia – Repetytorium, PZWL, Warszawa 20143. 4. Woźniewski M, Kornafel J. Rehabilitacja w onkologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 20104. Uzupełniająca 1. Brzostek T., Mika P., Brombosz J.: Miażdżyca tętnic kończyn dolnych- patofizjologia, klinika, leczenie i rehabilitacja.1. 2. Rehabilitacja Medyczna, 2004: 8: 38-50 3. Jassema J., Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Via Medica, Gdańsk 2019.2. 4. Spannbauer A., Berwecki A., Mika P.,(i wsp): Wybrane aspekty rehabilitacji u chorych leżących. W: Leczenie ran3. 5. Dobrzyńska M., Kiełb C. (red.), Pielęgnowanie pacjenta onkologicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2021.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: