Oferta własna uczelni. Fizjoterapia w hipertensji
1800-F5-Fizwhip-NJ
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z jednostką chorobową, jaką jest nadciśnienie tętnicze, ze szczególnym naciskiem na objawy i postępowanie fizjoterapeutyczne. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji prozdrowotnej pacjentów z nadciśnieniem tętniczym i ich rodzin, umiejętności rozpoznawania ostrych stanów kardiologicznych. Zrozumienie specyfiki pracy z pacjentem ze schorzeniami układu krążenia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
15 h = 0,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii D.W3
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii D. W4
W3: ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania kardiologicznego D.W6
W4: zasady interpretacji wyników badań dodatkowych w diagnostyce chorób układu krążenia i w fizjoterapii kardiologicznej, w tym: klinicznej oceny stanu zdrowia pacjenta z chorobą kardiologiczną według różnych skal, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii D.W7
W5: wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii kardiologicznej D.W8
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów zakwalifikowanych do operacji serca, po zabiegach kardiochirurgicznych, z wszczepionym stymulatorem serca oraz po leczeniu metodami kardiologii interwencyjnej D.U30
U2: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń oddechowych i technik relaksacyjnych w fizjoterapii kardiologicznej D.U31
U3: tworzyć, weryfikować i modyfikować programy usprawniania osób z różnymi dysfunkcjami układu ruchu i innych narządów oraz układów, stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego,
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej K2
K2: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty K3
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji K6
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia w hipertensji powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej, fizjologii, patofizjologii oraz podstaw kardiologii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: |
Kryteria oceniania
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu na podstawie zaliczenia pisemnego:
W1-W5, U1 – U3,
Przedłużona obserwacja: K1 – K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
1.Mamcarz A. Janiszewski M., Kuch M. Rehabilitacja kardiologiczna, Medical Education 2014
2. Nadciśnienie tętnicze. Współczesna diagnostyka i podstawy terapii, red. A. Januszewicz, A. Więcek, P. Hoffman, A. Klisiewicz, A. Prejbisz, I. Michałowska, M. Januszewicz, Medycyna Praktyczna 2014
3. Śliwiński Z., Sieroń A., Stanek A., Szczegielniak J., Żak M., Wielka Fizjoterapia, T. II. Elsevier, Urban&Partner, 2014.
Uzupełniająca:
1.Wysokiński A., Kardiologia zabiegowa, PZWL, Warszawa 2020
2. Nadciśnienie tętnicze. Praktyczny poradnik postępowana w wybranych sytuacjach klinicznych, red. M. Wełnicki, A. Mamcarz, Medical Education 2016.
3. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych, Medycyna Praktyczna 2014 (s. 411-434).
4. Atlas układu sercowo-naczyniowego, Wydawnictwa Medyczne Sp. z o.o.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: