Oferta własna uczelni. Choroby cywilizacyjne
1800-F5-Chorcyw-NJ
Tematykę wykładów stanowią działania profilaktyczne, z uwzględnieniem wysiłku fizycznego w chorobach cywilizacyjnych. Tematykę ćwiczeń stanowi zakres wiedzy z fizjologii wysiłku fizycznego w poszczególnych układach oraz chorobach, które zostały zakwalifikowane do tak zwanej grupy chorób cywilizacyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 35 h
45 h = 1,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 15 h = 0,6 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
15h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia – B.W12
W2: uwarunkowania zdrowia i jego zagrożenia oraz skalę problemów związanych z niepełnosprawnością w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym – B.W13
W3: zasady analizy demograficznej oraz podstawowe pojęcia statystyki epidemiologicznej – B.W14
W4: zagadnienia związane z promocją zdrowia i fizjoprofilaktyką – C.W17
W5: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) – F.W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: organizować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia i profilaktykę niepełnosprawności – B.U4
U2: przeprowadzić badanie przesiewowe w profilaktyce dysfunkcji i niepełnosprawności – B.U5
U3: podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej – C.U17
U4: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2
U5: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2
K2: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, wykład problemowy,
analiza przypadków, metody eksponujące: pokaz,
dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
zakres wiadomości z fizjologii i patofizjologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania otwarte): W1-W5, U1-U5; >50%
Przedłużona obserwacja: K1-K3>50%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006 2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011.
2. Wykłady z fizjologii człowieka, Małgorzata Tafil-Klawe, Jacek Klawe, Warszawa 2010, wyd.1
3. Podstawy patofizjologii człowieka. Piotr Thor, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001
4. R. Piotrowicz, A. Jegier, D. Szalewska, J. Wolszakiewicz, E. Piotrowicz, E. Smolis-Bąk, P. Dylewicz, Z. Eysymont,M. Gałaszek, M. Łazorczyk, I. Przywarska, J. Rybicki, E.Straburzyńska-Migaj, J. Tylka, K. Węgrzynowska-Teodorczyk, A. Wilczek-Banc. Rekomendacje w zakresie realizacji kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej. Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. AsteriaMed Gdańsk 2017
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa:
1. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006 2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011. 2. Wykłady z fizjologii człowieka, Małgorzata Tafil-Klawe, Jacek Klawe, Warszawa 2010, wyd.1 3. Podstawy patofizjologii człowieka. Piotr Thor, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001 4. R. Piotrowicz, A. Jegier, D. Szalewska, J. Wolszakiewicz, E. Piotrowicz, E. Smolis-Bąk, P. Dylewicz, Z. Eysymont,M. Gałaszek, M. Łazorczyk, I. Przywarska, J. Rybicki, E.Straburzyńska-Migaj, J. Tylka, K. Węgrzynowska-Teodorczyk, A. Wilczek-Banc. Rekomendacje w zakresie realizacji kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej. Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. AsteriaMed Gdańsk 2017
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: