Podstawy fizjoterapii. Metody specjalne w fizjoterapii
1800-F4-PFMP-SJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Ćwiczenia.
Podstawą aktywnego uczestniczenia studentów w ćwiczeniach będzie posiadanie umiejętności nabytych w toku kształcenia fizjoterapeuty na 1, 2 i 3 roku studiów. Obejmują one:
• przygotowanie stanowiska do pracy z pacjentem, w tym: wybór niezbędnych przyrządów i przyborów, ustawienie w/w w sali kinezyterapii z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i ergonomii,
• dwuetapowa ocena stanu klinicznego pacjenta: badanie podmiotowe i przedmiotowe,
• wykonywanie podstawowych technik masażu leczniczego i terapii manualnej oraz ćwiczeń kinezyterapeutycznych.
Prowadzący przedstawiają wybrane metody fizjoterapetyczne, w tym: PNF, NDT Bobath dla dorosłych, Vojta dla dorosłych, których wspólna cechą jest wykorzystanie pracy manualnej terapeuty i ruchu pacjenta.
Treść wykładów obejmuje zagadnienia z zakresu neuroplastyczności mózgu, ICF, zasad rehabilitacji w neurologii oraz przedstawienie wybranych metod specjalnych wykorzystywanych w pracy fizjoterapeuty.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
60 h = 2,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności- C.W1
W2: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem- C.W2
W3: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii- C.W3
W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne
i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych- C.W4
W5: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjenta- C.W5
W6: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy specjalnych metod fizjoterapii- C.W7
W7: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych
w specjalnych metodach fizjoterapii- C.W8
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej- C.U1
U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych- C.U2
U3: dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych- C.U3
U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju- C.U4
U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń
- C.U5
U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego- C.U6
U7: wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń- C.U7
U8: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U8
U9: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U9
U10: wykazać zaawansowane umiejętności manualne pozwalające na zastosowanie właściwej techniki z zakresu specjalnych metod fizjoterapii- C.U10
U11: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej- E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych- K5
K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji- K6
K3: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób- K9
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, film, pokaz, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiadomości, umiejętności i kompetencje społeczne nabyte podczas poprzednich 3 lat studiów na kierunku fizjoterapia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1-W7 – prezentacja (konspekt)
Egzamin praktyczny: U1-U11
Przedłużona obserwacja: K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Wim Jorritsma Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1
2. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, wyd. 1
3. Fizjoterapia w rehabilitacji neurologicznej. Sheila Lennon, Marika Stokes, red. wyd. pol. Andrzej Kwolek Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd. 1
Literatura uzupełniająca:
4. Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo- miedniczego. Carolyn Richardson, Paul W. Houdges, Julie Hides, red. wyd. pol. Edward Saulicz Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd. 1
5. PNF w praktyce. Ilustrowany przewodnik. Susan S. Adler, Dominiek Beckers, Math Buck DB Publishing, Warszawa 2009, wyd. 3
6. Rehabilitacja w chorobie Parkinsona. Wolfgang Fries, Ingeborg Liebenstund. Elipsa-Jaim, Kraków 2007, wyd. 2
7. Trening strategii motorycznych i PNF. Renata Horst. Kraków 2010, wyd. 1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: