Podstawy fizjoterapii. Adaptowana aktywność fizyczna
1800-F4-PFAF-NJ
Tematyka przedmiotu dotyczyć będzie podtrzymywania sprawności osób z różnymi dysfunkcjami w zakresie:
- wychowania fizycznego specjalnego i rekreacji poszczególnych grup niepełnosprawności,
- adaptowanej aktywności fizycznej w rekreacji osób starszych - uwzględniania warunków, czynników i środków w zależności od indywidualnych predyspozycji, preferencji i możliwości osób niepełnosprawnych,
- nabycia umiejętności planowania i modyfikowania zajęć rekreacyjnych stanowiących przedłużenie rehabilitacji szpitalnej,
- organizacji i prowadzenia zajęć rekreacyjnych i sportowych dla osób niepełnosprawnych (dzieci, młodzieży i osób dorosłych)
- adaptowanej aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnością ruchową i wzrokową.
W cyklu 2023/24:
Tematyka przedmiotu dotyczyć będzie podtrzymywania sprawności osób z różnymi dysfunkcjami w zakresie: - wychowania fizycznego specjalnego i rekreacji poszczególnych grup niepełnosprawności, - aktywności ruchowej adaptacyjnej w rekreacji osób starszych - uwzględniania warunków, czynników i środków w zależności od indywidualnych predyspozycji, preferencji i możliwości osób niepełnosprawnych, - nabycia umiejętności planowania i modyfikowania zajęć rekreacyjnych stanowiących przedłużenie rehabilitacji szpitalnej, - organizacji i prowadzenia zajęć rekreacyjnych i sportowych dla osób niepełnosprawnych (dzieci, młodzieży i osób dorosłych) - aktywności ruchowej adaptacyjnej osób z niepełnosprawnością ruchową i wzrokową.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,4 ECTS.
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie wskazanej literatury: 6 godziny
- przygotowanie prezentacji: 4 godziny
Łączny bilans nakładu pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania: 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1. Pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności.C.W1
W2. Zasady doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej w procesie leczenia i podtrzymywania sprawności osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób
z niepełnosprawnościami C.W11
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Dobiera i prowadzi kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych
u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadza zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadząc reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych (C.U3)
U2. Instruuje pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, potrafi instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju ( C.U4).
U3. Konstruuje trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywując poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, umie dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń (C.U5).
U4. Dobiera poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego( C.U6).
U5. Wykazuje umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń (C.U.7).
U6. Orientuje się i potrafi poinstruować osoby ze specjalnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, w zakresie różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej (C.U13).
U7. Potrafi poinstruować osoby z niepełnosprawnościami w zakresie samoobsługi i lokomocji, w tym w zakresie samodzielnego przemieszczania się i pokonywania przeszkód terenowych na wózku aktywnym (C.U14)
U8. podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej (C.U17)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Swoją postawą promuje zdrowy styl życia, propagując aktywne kreowanie zdrowego stylu życia i promuje zdrowie w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty (K3)
K2. Przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K9)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz.
Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Aktywność ruchowa adaptacyjna powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z ukończenia I-III roku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń i egzaminu końcowego.
1. Pokonanie toru przeszkód na wózkach aktywnych, 0-20 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów
2. Organizacja i aktywny udział w grze terenowej dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. 0-5 pkt., ale nie mniej niż 2
3. Obserwację ciągłą - systematyczne przygotowanie do zajęć i aktywność na ćwiczeniach 0-2 pkt.,
Forma zaliczenia wykładów:
1. Zaliczenie – pytania otwarte – 0-30 punktów, aby zaliczyć należy zdobyć min. 16 punktów
2. Obserwacja ciągła – systematyczne uczestniczenie i aktywność na wykładach - 0-3 pkt.,
Student otrzyma ocenę z przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna wynikającą z sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach - tor przeszkód, obserwacja ciągła i z wykładów - zaliczenie+obserwacja ciągła (60 punktów).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009
Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B., Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca :
Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008
Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011
Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013
Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010
Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013
Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997.
Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009.
Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003
Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013
Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych.
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009 Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B., Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca : Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008 Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013 Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010 Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013 Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003 Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013 Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: