Podstawy fizjoterapii. Adaptowana aktywność fizyczna 1800-F4-PFAAF-SJ
Tematyka przedmiotu dotyczyć będzie podtrzymywania sprawności osób z różnymi dysfunkcjami w zakresie:
- wychowania fizycznego specjalnego i rekreacji poszczególnych grup niepełnosprawności,
- adaptowanej aktywności fizycznej w rekreacji osób starszych - uwzględniania warunków, czynników i środków w zależności od indywidualnych predyspozycji, preferencji i możliwości osób niepełnosprawnych,
- nabycia umiejętności planowania i modyfikowania zajęć rekreacyjnych stanowiących przedłużenie rehabilitacji szpitalnej,
- organizacji i prowadzenia zajęć rekreacyjnych i sportowych dla osób niepełnosprawnych (dzieci, młodzieży i osób dorosłych)
- adaptowanej aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnością ruchową i wzrokową.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Kryteria oceniania
Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń i egzaminu końcowego.
W trakcie realizacji ćwiczeń punkty przyznawane są za:
1. Pokonanie toru przeszkód na wózkach aktywnych, 0-20 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów
2. Organizacja i aktywny udział w grze terenowej dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. 0-5 pkt., ale nie mniej niż 2
3. Obserwację ciągłą - systematyczne przygotowanie do zajęć i aktywność na ćwiczeniach 0-2 pkt.,
Forma zaliczenia wykładów:
1. Egzamin – pytania otwarte – 0-30 punktów, aby zaliczyć należy zdobyć min. 16 punktów
2. Obserwacja ciągła – systematyczne uczestniczenie i aktywność na wykładach - 0-3 pkt.,
Student otrzyma ocenę z przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna wynikającą z sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach - tor przeszkód, obserwacja ciągła i z wykładów - zaliczenie+obserwacja ciągła (60 punktów).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009
Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B., Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca :
Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008
Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011
Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013
Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010
Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013
Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997.
Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.
Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009.
Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003
Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013
Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: