Oferta własna uczelni. Do wyboru. Refleksoterapia
1800-F4-OWRef-NJ
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.
Omówione zostaje pojęcie holistycznego podejścia do zdrowia i leczenia pacjenta, teoria energetyki organizmu, mechanizmów samoregeneracji i samoregulacji. Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat akupunktury, akupresury, Poznaje teoretyczne podstawy technik relaksacyjnych oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Na ćwiczeniach zapoznaje się z akupunkturą, elektropunkturą, laseropunkturą. Poznaje podstawowe techniki mezoterapii leczniczej, masażu bańką chińską oraz zastosowanie różnego rodzaju baniek.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - 5 h = 0,2 ECTS
- udział w ćwiczeniach – 10 h = 0,4 ECTS
15 h = 0,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- przygotowanie do ćwiczeń – 15 h = 0,6 ECTS
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania
5 h = 0,2 ECTS
4. Przygotowanie streszczenia, prezentacji- 5 h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii – C.W3
W2: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne
i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych – C.W4
W3: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.W7
W4: wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów
z zakresu fizykoterapii, balneoklimatologii oraz odnowy biologicznej – C.W10
W5: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D,W16
W6: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej – C.U1
U2: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U8
U3: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U9
U4: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy - E.U2
U5: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6
K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9
Metody dydaktyczne
Wykład:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• metody eksponujące – pokaz
• metoda problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy – burza mózgów)
• metoda praktyczna (metody ćwiczeniowe, zajęć praktycznych).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia człowieka
Podstawy rehabilitacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie na ocenę – W1 – W6
Prezentacja multimedialna – W1-W6, U1-U5, K2-K3
Przedłużona obserwacja - K1-K4
Literatura
Literatura podstawowa;
1.Renesans akupunktury Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Garnuszewski. Warszawa 2005.
2.Podstawy akupunktury. Mieczysław Szcześniewski.
3.Refleksologia w leczeniu bólów kręgosłupa Ann Gillanders
4.Zdrowie z naturą. Medycyna tradycyjna. Zygmunt Bronz. Stanisław Jędrzejczyk.
5..Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010.
6.Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2004.
7.Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008.
8. Materiały z wykładów.
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa; 1.Renesans akupunktury Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Garnuszewski. Warszawa 2005. 2.Podstawy akupunktury. Mieczysław Szcześniewski. 3.Refleksologia w leczeniu bólów kręgosłupa Ann Gillanders 4.Zdrowie z naturą. Medycyna tradycyjna. Zygmunt Bronz. Stanisław Jędrzejczyk. 5..Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010. 6.Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2004. 7.Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008. 8. Materiały z wykładów.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: