Oferta własna uczelni. Programowanie rehabilitacji w zaburzeniach narządu żucia
1800-F4-OWPR-SJ
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykład obejmuje: zarys anatomii i fizjologii narządu żucia, klasyfikacja rodzajów zaburzeń w obrębie narządu żucia, omówienie zaburzeń o podłożu czaszkowo-kręgosłupowym, wprowadzenie do zaburzeń o podłożu czaszkowym, wprowadzenie do zaburzeń funkcjonowania języka i połykanie u dzieci i osób dorosłych
Ćwiczenia obejmują:
Diagnoza: podstawowa ocena stawu skroniowo-żuchwowego, ocena aktywności mięśni traktu ustno-twarzowego, podstawowa ocena struktur i aktywności języka, diagnoza czucia w jamie ustnej.
Techniki i sposoby terapeutyczne: czynniki fizykalna, terapia ruchem, inne sposoby terapeutyczne
Programowanie procesu terapeutycznego w zburzeniach narządu żucia
W cyklu 2022/23:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Podstawą aktywnego uczestniczenia studentów w ćwiczeniach będzie posiadanie umiejętności nabytych w toku kształcenia fizjoterapeuty na 1 - 3 roku studiów. Obejmują one: • przygotowanie stanowiska do pracy z pacjentem, w tym: wybór niezbędnych przyborów, ustawienie w gabinecie z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i ergonomii, • dwuetapowa ocena stanu klinicznego pacjenta: badanie podmiotowe i przedmiotowe, • wykonywanie podstawowych technik masażu leczniczego i terapii manualnej oraz ćwiczeń kinezyterapeutycznych. Treść wykładów obejmuje zagadnienia dotyczące zaburzeń w obrębie narządu żucia, zasad rehabilitacji narządu żucia.
|
W cyklu 2023/24:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Podstawą aktywnego uczestniczenia studentów w ćwiczeniach będzie posiadanie umiejętności nabytych w toku kształcenia fizjoterapeuty na 1 - 3 roku studiów. Obejmują one: • przygotowanie stanowiska do pracy z pacjentem, w tym: wybór niezbędnych przyborów, ustawienie w gabinecie z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i ergonomii, • dwuetapowa ocena stanu klinicznego pacjenta: badanie podmiotowe i przedmiotowe, • wykonywanie podstawowych technik masażu leczniczego i terapii manualnej oraz ćwiczeń kinezyterapeutycznych. Treść wykładów obejmuje zagadnienia dotyczące zaburzeń w obrębie narządu żucia, zasad rehabilitacji narządu żucia.
|
W cyklu 2024/25:
Pełny opis przedmiotu Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykład obejmuje: zarys anatomii i fizjologii narządu żucia, klasyfikacja rodzajów zaburzeń w obrębie narządu żucia, omówienie zaburzeń o podłożu czaszkowo-kręgosłupowym, wprowadzenie do zaburzeń o podłożu czaszkowym, wprowadzenie do zaburzeń funkcjonowania języka i zaburzen połykania osób dorosłych i dzieci. Ćwiczenia obejmują: Diagnoza: podstawowa ocena stawu skroniowo-żuchwowego, ocena aktywności mięśni traktu ustno-twarzowego, podstawowa ocena struktur i aktywności języka, diagnoza czucia w jamie ustnej. Techniki i sposoby terapeutyczne: czynniki fizykalna, terapia ruchem, inne sposoby terapeutyczne Programowanie procesu terapeutycznego w zburzeniach narządu żucia
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 5h
- udział w ćwiczeniach – 10h
15 = 0,6ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5h = 0,2ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
5h = 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy: 25h=1ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: narządu żucia w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii- D.W1
W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: narządu żucia w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii-D.W2
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne narządu żucia oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki- D.U1
U2: przeprowadzić analizę biomechaniczną z zakresu prostych i złożonych ruchów człowieka w warunkach prawidłowych i w dysfunkcjach narządu żucia- D.U2
U3: instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych- D.U7
U4: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym w dysfunkcjach narządu żucia. D.U26
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych- K1
K2: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych- K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, analiza przypadków, burza mózgów, zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Umiejętności nabyte w toku kształcenia fizjoterapeuty na 1 - 3 roku studiów:
– anatomia
– przygotowanie stanowiska do pracy z pacjentem, w tym: wybór niezbędnych przyborów, ustawienie w gabinecie z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i ergonomii
– wykonywanie podstawowych technik masażu leczniczego, zabiegów fizykoterapeutycznych i terapii manualnej oraz ćwiczeń kinezyterapeutycznych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Wiedza : W1-W4 – zaliczenie ustne (0-25 pkt); >60%
Umiejętności: U1-U4– zaliczenie praktyczne (0-60 pkt);> 60%
Przedłużona obserwacja: K1-K2 - (0-15 pkt); >50%
Ocena końcowa z przedmiotu:
<75 pkt. - ndst.
75-80 pkt.- dst
80,01-85 pkt.- dst+
85,01- 90 pkt.- db
90,01- 95 pkt.- db+
95,01- 100 pkt.-bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Karol Gorzechowski. Fizjoterapia stomatologiczna. Badanie i terapia stawów skroniowo-żuchwowych. Białystok 2024, wyd. Rehabilis Clinic
2. Wim Jorritsma, Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1
3. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński, Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011,wyd.1
4. Renata Horst, Trening strategii motorycznych i PNF.. Kraków 2010, wyd. 1
Literatura uzupełniająca:
5. Emilia Mikołajewska, Kinesiotaping w medycynie estetycznej i kosmetologii, FEM, Bydgoszcz 2020
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Wim Jorritsma Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1 2. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, wyd. 1 3. Rehabilitacja stomatologiczna. Karol Gorzewski. Białystok 2016, wyd. Kargo Literatura uzupełniająca: 4. Trening strategii motorycznych i PNF. Renata Horst. Kraków 2010, wyd. 1
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Wim Jorritsma Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1 2. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, wyd. 1 3. Rehabilitacja stomatologiczna. Karol Gorzewski. Białystok 2016, wyd. Kargo Literatura uzupełniająca: 4. Trening strategii motorycznych i PNF. Renata Horst. Kraków 2010, wyd. 1
|
W cyklu 2024/25:
1. Karol Gorzechowski. Fizjoterapia stomatologiczna. Badanie i terapia stawów skroniowo-żuchwowych. Białystok 2024, wyd. Rehabilis Clinic 2. Wim Jorritsma, Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1 3. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński, Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu.. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011wyd 1 4. Renata Horst, Trening strategii motorycznych i PNF.. Kraków 2010, wyd. 1 Literatura uzupełniająca: 5. Emilia Mikołajewska, Kinesiotaping w medycynie estetycznej i kosmetologii, FEM, Bydgoszcz 2020
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: